Aankoop

Mijn nieuwe vogels haal ik over het algemeen bij betrouwbare kwekers thuis. Het grote voordeel hiervan is dat je kan zien in welke omstandigheden de vogels zijn opgegroeid, de ouder koppels kan bekijken en vaak nuttige informatie krijgt waar je voordeel mee kan doen. Ook ik heb veel overgenomen van andere kwekers. Ik kijk of het bij mij past en of het werkt bij mijn vogels.

Sommigen soorten worden aangeboden als onverwant en natuurbroed. Daarbij let ik altijd op de ringnummers. Bij ringen van dezelfde kwekers ben ik alert als het gaat om de volgnummers. Liggen deze te dicht bij elkaar, dan kan het gaan om vogels uit het zelfde nest. Als de kweker dan maar over 1 koppel blijkt te beschikken mag je er vanuit gaan dat de vogels verwant zijn elkaar. 

Natuurbroed is vaak geen natuurbroed! De meesten kwekers zijn eerlijk over de inzet van pleegouders. Dat vind ik geen probleem, maar ik weet het graag wel vantevoren. Het is mij ook al gebeurd dat vogels mij als natuurbroed werden aangeboden. Ter plaatse waren er in de kweekruimte geen Japanse Meeuwtjes te bekennen. Echter door een windvlaag viel er een deur open, waarachter zich een ruimte bevond vol met kooien Japanse Meeuwtjes. 

Papegaai amadines zijn gevoelige vogels die als ze ziek worden vaak last hebben van hun lever en darmen. Kijk hier dus goed naar bij de aankoop van nieuwe vogels. Ook kan je zien of een vogel is vervet en direct op een dieet moet worden gezet. Dus blaas altijd even de veren in de buikstreek weg en kijk of de lever en darmen opgezet of verkleurd zijn. Bekijk ook goed de ontlasting van de vogel. Deze is wat platter dan bij andere tropische vogels, maar moet wit en zwart van kleur zijn. Elke andere kleur is niet goed. Mijn advies zou zijn om de vogels dan te laten waar ze zijn. Deze vogels gaan je alleen maar ellende opleveren voor de vogel zelf, maar mogelijk ook voor je gehele bestand.

Papegaaiamadines kruisen makkelijk met elkaar. Een bastaard van een driekleur en de roodkop papegaai amadine heeft de kenmerken van een coloria papegaai amadine. Let er bij de aankoop van een coloria papegaai amadine op dat de rode wangen niet met elkaar verbonden zijn en dat de staart niet te lang is. Anders betaal je voor een bastaard een hoop geld, terwijl deze vogel een habbekrats waard is.