Huisvesting

Kooi

De meeste papegaai amadines zijn prima te houden in ruime kooien. Mijn persoonlijke mening is dat de Forbes papegaai amadine hier wat minder voor geschikt is. Dat komt door het enorme beweeglijke en ietwat onrustigge karakter. Deze soort komt wat beter tot zijn recht in de voliere. Houd bij een kooi een minimum lengte maat aan van 80 cm. De vogels vervetten snel, dus hebben de ruimte nodig om te kunnen bewegen. Daarbij zijn ze zeer bewegelijk. Ik heb 5 kooien. De kleinste is 80 cm lang, 50 cm hoog en 50 cm diep. Deze kooi zet ik alleen in als quarantine kooi. Al mijn nieuw aangekochte vogels gaan eerst 4 tot 6 weken apart. Ze staan dan in de huiskamer, zodat ik ze goed kan observeren. Tevens kunnen ze dan al een beetje aan mij wennen. 

Dan beschik ik nog over 3 broedkooien van 120 x 50 x 50cm. Deze zijn in tweeën te delen, doormiddel van een vaste of traliewand. Altijd makkelijk als de man de pop en de eieren of jongen lastig valt. Ook kan je eventueel te jongen scheiden als de ouders aan een nieuw nest zijn begonnen. Door een stok aan beide kant van de traliewand te steken kunnen de jongen dan nog steeds door de ouders worden gevoerd.

En dan beschik ik nog over een kooi van 160 lang x 80 hoog en 60 cm diep. Deze kooi is ook te scheiden in twee delen. De kooi hangt helemaal vol met kunstgroen. In de broedperiode verstop ik hierin mijn nestkastjes, zodat de vogels zich veilig voelen tijdens het broeden en het voeren van de jongen. Het komt de broedresultaten in mijn ogen ten goede. Ook bij de kooien van 120cm bevestig ik een stuk kunstgroen aan het voorfront. Dat is makkelijk te doen met een tyrib.

Vorig jaar ben ik een andere bodembedekker gaan gebruiken. Ik zag bij een collega kweker dat hij gebruik maakte van karton. Deze neemt alle vocht direct op. Ook nadat de vogels in bad zijn geweest droogt het karton vrij snel op. Hiervoor gebruikte ik beukensnippers. En dat is toch een heel gezeul met die zware zakken. Daarbij is het karton ook een stuk goedkoper dan de houtsnippers. Het is online op maat te bestellen bij de de firma Sukses uit Delft. 

Voliere

De papegaai amadine komt net als andere vogels het best tot zijn recht in de grootst mogelijk voliere. Als je de over de ruimte beschikt is kan je ze het best in een voliere kweken. Zelf heb ik een binnenvoliere tot mijn beschikking van 120 cm breed x 90 cm diep en 200 cm hoog. Deze hangt in de broedperiode vol met nestkastjes omgeven door kunstgroen. 

Uitzonderingen daargelaten zijn papegaai amadines sociale vogels in een gemengde voliere. De vogels zijn door hun bewegelijkheid een lust voor het oog. In een goed beplante voliere vallen ze tegen een groene achtergrond niet gauw op. Sommigen soorten zijn echt nieuwsgierig, bijvoorbeeld de Coloria, en zullen zich niet gauw verstoppen. Wel moet je er rekening mee houden dat sommige soorten de jongen na een dag of 7 broeden 's nachts niet meer warm houden. Dit kan in een buitenvoliere als de temperatuur 's nachts zakt onder de 24 graden zorgen voor problemen. De kropjes zitten vol, maar de jongen gaan dood door de kou. 

Verlichting

In mijn broedkooien maak ik gebruik van ledverlichting. Het zijn waterdichte ledblokjes met vier led's van 12 volt. Deze blokjes zijn bevestigd met dubbelzijdig plakband tegen het plafond van de kooi. De kleur is 'daglicht'. Ik gebruik 2 ledblokjes voor een kooi van 120 cm lang. Dat licht vind ik al best fel, maar er zijn mensen die er veel meer in plaatsen. In de kooi van 160 cm heb de mogelijkheid om het aantal leds te verminderen. Hierdoor oogt de kooi donkerder en vallen de vogels snel in de rui. Dit kan makkelijk zijn als je van mening bent dat de vogels genoeg ronden hebben gedaan en niet willen stoppen met eieren leggen/broeden.

Luchtvochtigheid en verwarming

Bij mij thuis daalt de temperatuur nooit onder de 18 graden. Meestal ligt de temperatuur overdag hier rond de 20 graden. In de winter daalt de temperatuur buiten. Dan springt de verwarming vaker aan en zorgt die ervoor dat het luchtvochtigeheidspercentage in huis normaal gesproken daalt. Tijdens de kweekperiode wordt in mijn vogelkamer de luchtvochtigheid continue op 60% gehouden door een luchtbevochtiger. Zorg er echter voor dat het niet te vochtig wordt, want dan krijg je schimmelvorming. En dat is funest voor vogels en zeker bij papegaai amadines levert dit problemen op.