Kweek 2015

22 maart 2015

Gisteren en vandaag heb ik mijn kooien schoongemaakt. Tevens kon ik daardoor de T8 verlichting in mijn uitvliegkooi vervangen door ledblokjes.

20 maart 2015

Vanochtend vond ik mijn jong dood. Hij leek goed door de rui te zijn gekomen. Mogelijk dat het wormmedicijn, dat ik ook aan hem moest verstrekken vanwege de zieke pop, hem fataal is geworden. Hij had geen scherp borstbeen en de buik en darmen zagen er ook prima uit.

Hier ben ik echt ziek van!!!!

18 maart 2015

Heb nu een medicijn dat levamisole 2,5% bevat... Mag het slechts 2 dagen verstrekken. Schijnt stevig spul te zijn. Daarna een paar dagen extra vitaminen verstrekken. Moet weer mijn gehele bestand kuren. Ben benieuwd of het gaat werken dit keer. En dan over 2 weken de kuur herhalen en opnieuw een ontlastingsonderzoek doen om te kijken of alle wormen definitief weg zijn. Straks weer de kooi schoonmaken met kokend heet water waar 5% ammoniak inzit. Dit om de eventuele besmetting van via oude ontlasting te voorkomen. En dat mag ik dan weer 2 a 3 dagen doen. Nou ben ik best schoon, maar mijn kooien zijn nog nooit zo schoon geweest.

13 maart 2015

De nieuwe pop heeft nog steeds wormen. Zelf zo erg dat ik ze uit haar ontlasting zie kruipen. Witte puntjes van 3 millimeter die van die worm/ruspachtige bewegingen maken. Gelukkig heb ik haar nog steeds apart zitten. Nu kan ik weer alles aan een wormenkuur zetten en kosten maken. Echt een topdeal geweest. Wat is dit balen zeg!

5 maart 2015

De rui hakt er stevig in hier. Ik kan een boa samenstellen van alle veren die de vogels verliezen. Vooral het jong heeft het heel zwaar. Hij zit ook de gehele dag bol, dus ik hoop dat hij zijn eerste rui goed doorkomt. 

14 februari 2015

Na een nieuwe controle blijkt het goed te gaan met de zieke pop. Ze is door de vogelarts gezond verklaard. Die heeft haar bekeken. Uiterlijk zag ze er zeer goed uit. Ook de ontlasting is piekfijn in orde. Ze zag er mooi slank uit volgens de arts en leek in topconditie. Ik heb alleen geen man voor haar op dit moment. Mijn andere mannen zitten nu in de rui of zijn te jong. Mogelijk wordt ook zij uitgeleend aan een andere kweker die mannen over heeft. 

De Forbes papegaai amadine poppen die ik een maand geleden heb gekocht gaan weer naar een andere eigenaar. Deze soort is dusdanig nerveus dat ik ze niet in een broedkooi vind passen. En mijn binnenvoliere wil graag gebruiken voor de Coloria's. Dit is de soort waar ik mij volgend jaar op ga richten. Ik wil nog een jonge pop bijkopen, die ik wil koppelen aan mijn natuurbroed jong. Met 3 tot 4 koppels wil ik dan het volgende broedseizoen ingaan en een natuurbroed stam opbouwen. Met de opbrengst daarvan wil ik dan 3 koppels kopen van een nieuwe soort, waarbij ik nu denk aan de Indische Nonpareil. 

30 januari 2015

Vandaag waren beide ouders van het nest, dus kon ik in het nest kijken. Er lag 1 jong in. Dat was helaas niet gevoerd en was al helemaal uitgedroogd. In het andere bevruchte ei zat ook een compleet jong, maar die was ook helemaal verdroogd en heeft kennelijk niet uit het ei kunnen komen. 

Het kweekseizoen voor de Coloria's is daarmee ten einde. De luchtbevochtiger heb ik uitgezet ivm met de zieke pop. Nu hebben schimmels en bacterien veel minder kans. Resultaat:

wit x geel                           9 eieren     9 onbevrucht

groen x blauw                    6 eieren     6 onbevrucht

paars x roze                        12 eieren   9 onbevrucht     1 bevrucht    1 uitgekomen     1 jong op stok

wit x blauw                        3 eieren     1 onbevrucht     2 bevrucht    1 uitgekomen      0 jong op stok

Conclusie: vooraf had ik weinig verwachtingen van het kweekseizoen. Daarom ben ik héél tevreden met het jong. Echter ik heb ook een groot verlies geleden door het wegvallen van mijn kweekpop (roze) en de moeder van het enige jong. Daarbij het grote aantal onbevruchte eieren is voor mij nog steeds een raadsel. Ik zoek het toch in de conditie van de vogels. Voorafgaand aan het komende kweekseizoen zal ik daarom een aantal veranderingen doorvoeren die ik nu aan het uitwerken ben. 

29 januari 2015

De 5 daagse Panacure-kuur is nu voorbij. Gisteren heb ik de lades weer uitgewassen met kokend heet water en Detol. Vanochtend was haar ontlasting nog gelig. Ik vermoed nog steeds een leverprobleem, aangezien de ontlasting door de Vogelarts is nagekeken en er alleen wormpjes zijn aangetroffen. Geen virus of foute bacteriën. Daarom ben ik vandaag begonnen om Mariadistel (goed voor de lever) aan het drinkwater (2 eetlepels op 1 liter water) toe te voegen. Haar ontlasting lijkt wat grijzer te worden. Echter ik blijf het scherp in de gaten houden en was haar kooi elke dag en doe elke dag een nieuw stuk karton op de bodem. Dat geeft mij inzicht of haar ontlasting daadwerkelijk verbeterd, ook probeer ik daarmee het (eventuele) besmettingsgevaar in te dammen. Ook was ik continue mijn handen als ik haar kooi onder handen heb genomen en de andere vogels ga voeren. Verder lijkt ze uiterlijk wat op te knappen. Het bad heeft haar uiterlijke conditie sterk verbeterd, maar ik verwacht ook dat het aanbod van de verschillende (gezondheids-)zaden voor haar werkt. Ze zit strakker in haar veren en ze is uiterlijk bijna niet meer te onderscheiden van mijn eigen vogels. Die zitten er tiptop bij al zeg ik het zelf. Ook rust ze op één poot, eet ze normaal, drinkt niet meer dan normaal en zit niet bol. Het zijn dus wat tegenstrijdige signalen. Aan de ene kant ziet haar ontlasting er (nog) niet normaal uit, maar uiterlijk is ze al heel erg opgeknapt. 

De witte man en de blauwe pop komen niet van het nest en daarom kan ik niet controleren of de eieren misschien toch zijn uitgekomen. Ik wil ze niet van het nest jagen met de kans dat ze het nest (met jongen?) alsnog in de steek laten. De luchtkamer was bij beide bevruchte eieren nl. enorm groot. Ongeveer 1/3 tot 1/2 van het ei. Daarom heb ik er geen verwachtingen meer van, maar hoop ik uiteraard dat het toch meevalt en dat er jongen in het nest liggen. Wordt vervolgd...

25 januari 2015

Vanochtend waren zowel de man (wit) als de pop (blauw) van het nest en kon ik de eieren bekijken. En 2 van de 3 zijn bevrucht. Dat is een mooie opsteker. Beide vogels zijn dus vruchtbaar. Nu wordt het afwachten, want de eieren moeten dinsdag uitkomen. Deze vogels zitten er prachtig bij en lijken nog steeds in uitstekende conditie te zijn. Ook de andere vogels die ik al wat langer in mijn bezit heb. De paarse man zit nu in de rui. De pop (geel) is ook topfit en lijkt over een paar weken te gaan ruien. Het jong ziet er prima uit, zingt veel en gaat over een paar weken zijn rui beleven. De nieuwe pop heb ik een roze kleurring gegeven. Zij zit er absoluut niet lekker bij. Ik denk dat ik niet veel langer had moeten wachten met het verstrekken van de medicijnen. Ze is vrij lusteloos en heeft erg dunne groene ontlasting. Hopelijk trekt ze komende dagen wat bij. Dinsdag is de laatste dag van de kuur. Is het dan niet verbeterd, dan gaat ze zelf een bezoekje afleggen aan de vogelarts. Gisteren heb ik al mijn laden en drink en eetbakjes al met kokend water behandeld. Hopelijk beperk ik daarmee het besmettingsgevaar.

23 januari 2015

De nieuwe pop scheidde groene ontlasting af. Dat is geen goed teken, dus heb ik haar ontlasting opgevangen op keukenfolie en ben daarmee naar de dierenarts geweest. Daar hebben ze de ontlasting onderzocht op virussen, slechte bacterieën en wormen. Een paar uur later werd ik gebeld over de uitslag. De vogel heeft wormen. Nu mag ik de komende 5 dagen Panacur aan het water toevoegen. Dat krijgt de zieke pop en moet ik preventief verstrekken aan mijn gehele bestand. Het schijnt dat het geen schade oplevert voor de jongen in het ei. We zullen het zien, maar ik baal hier enorm van. Het onderzoek en de medicijnen kosten toch al gauw 40 euro. 

22 januari 2015

Afgelopen dinsdag heb ik een nieuwe soort papegaai amadine aan mijn bestaand toegevoegd; de Forbes papegaai amadine. Ik kon 2 poppen bemachtigen van een betrouwbare kweker. Beide vogeltjes zijn van maart 2014. De ontwikkelingen zijn binnenkort te volgen in een apart kweekverslag geschreven voor de Forbes. 

Het Coloria koppel wit x blauw zit nog steeds keurig te broeden. Ik verwacht dat als de eieren bevrucht zijn, dat ze komende dinsdag moeten uit komen.

17 januari 2015

Gisteren is het mannetje met de groene ring verhuisd naar een kweker in de omgeving van Nijmegen. Van hem heb ik een popje meegekregen, zodat ik na de dood van mijn popje weer 3 mannen en 4 poppen heb, waarvan 1 pop is uitgeleend aan een kweker met een overschot aan mannen. 

Bij een andere kweker uit de omgeving van Nijmegen heb ik mijn ogen uitgekeken. Een prachtig vogelbestand met Kortstaart papegaai amadines (allemaal natuurbroed), Indische Nonpareilen en Coloria's. Iemand met heel veel verstand en ervaring van vogels. Hij had hele interessante ideeen over de voeding van de papegaai amadine. Ik ga mijn huidige voedingwijze en hetgeen ik nu geef aanpassen. 

De Kortstaarten waren nog niet op kleur. Hij had ervoor kunnen kiezen mij deze toch te verkopen, maar dat deed hij niet. De kans is te groot dat ze dan alsnog op korte termijn het loodje leggen. Beter even op kleur komen in een vertrouwde omgeving en dan pas verhuizen. Ik ga dan ook zeker een maand of 2-3 nog eens bij hem langs om de Kortstaarten op te halen. 

13 januari 2015

En vandaag heeft ze haar 3e ei gelegd en zit vast op het nest. 27 januari hoop ik op in ieder geval 3 mooie jongen. Ik ben zo ongelooflijk benieuwd dit keer of ik eindelijk weer wat bevruchte eieren mag verwachten. Mijn broedseizoen ben ik ingegaan zonder verwachting. Met 1 jong ben ik al heel erg blij, maar daarna hoop je toch op meer. Je gaat je verwachtingen toch wat bijstellen.  

12 januari 2015

De blauwe pop heeft gisteren toch haar 1e eitje gelegd en vandaag haar 2e. Ik heb extra spirulina door het eivoer gedaan. Dit schijnt ervoor te zorgen dat de jongen makkelijker uit het ei komen. 

11 januari 2015

Het is een drukte van belang in de uitvliegkooi. Het jong is erg dominant aanwezig en jaagt nu al op de groene man en zijn eigen vader. Ook de enige pop die in de kooi zit wordt nu al achterna gevlogen. Het jong groeit dan ook als kool en is nu al even groot als zijn vader en zijn oom. 

De grootste man is de witte man en die zit nog steeds bij de blauwe pop. De conditie van beide vogels lijkt iets verslechterd. De veren zitten iets minder mooi dan een paar weken geleden. Het nest is af, maar ze lijken nog geen aanstalten te maken om eieren te gaan leggen. We wachten rustig af.

Aan het einde van deze week ga ik op bezoek bij een kweker van de papegaai amadine. Hij kweekt onder andere natuurbroed met de Coloria, Kortstaart en de Indische Nonpareil. Ik hoop daar een aantal vogels te kunnen aanschaffen. 

5 januari 2015

Het jong en zijn vader zitten samen met de groene man en de gele pop in de uitvliegkooi. Ik heb de koppels groen x blauw en wit x geel uit elkaar gehaald en wit en blauw in een broedkooi gezet. Beiden zagen er prima uit en de blauwe pop had nog 'maar' 2 ronden gedaan. Hierbij kan ik ontkrachten dat Coloria's heel selectief zijn in het kiezen van hun partner. Wit x blauw is binnen een week begonnen met het bouwen van een nest. 

31 december 2014

Vanochtend vond ik de moeder van het jong de roze pop dood in de kooi. Nadere bestudering leerde mij dat ze een scherp borstbeen had. Ongelooflijk zonde dat het nu juist mijn enige kweekpop betreft die zorgde voor bevruchte eieren. Het is mijn eerste dode oudervogel sinds ik in 2011 weer ben begonnen ben met het houden van vogels. Mijn oudjaar kon niet slechter beginnen.

29 december 2014

Nog steeds gaat het niet goed met de moeder van het jong. Ze wordt geplukt door de man en lijkt in de rui gevallen. Ze eet wel en is ook best actief, maar zit ook veel bol en te slapen op de stok. Als het jong iets ouder is zet ik het diertje met de vader apart, zodat de pop rust krijgt. Het jong groeit gestaag en lijkt een fors dier te gaan worden. De man hoeft het jong niet meer te voeden, want het eet inmiddels zelfstandig. 

Het groen x blauwe koppel is werkelijk in topconditie. Ze zitten er schitterend bij en glimmen helemaal. Misschien dat ik ze toch nog een ronde laat doen. De pop is van 2013, dus kan wat meer hebben dan de 2 overige poppen die beide uit 2014 zijn. Ik heb de nagels van de man gisteren voor de zekerheid geknipt. Ik wil heel graag jongen van dit koppel, omdat de pop uit een lijn komt van niet bekende kwekers. 

Wit x geel zit nog steeds keurig te broeden op de eieren van de roze pop. De vrucht lijkt alleen te zijn afgestorven. Ik kon het niet goed zien, omdat ik snel moest kijken en de pop al weer voor het nestkastje zat te wachten om verder te broeden. 

23 december 2014

De roze pop, de moeder van het jong, zit er niet zo lekker bij. Ze vliegt een stuk langzamer en zit wat bol. Het kan zijn dat de 3 broedrondes toch een behoorlijke inspanning voor haar zijn geweest. Haar eierproductie lag ook een stuk hoger dan de andere koppels. De eerste ronde 3 eieren, gevolgd door een ronde van 5 eieren en nu 4 eieren in het nest. Ik denk dat het achteraf een gelukkig beslissing is geweest om de gele pop haar eieren te laten uitbroeden. Als het jong zelfstandig is zet ik haar met het jong en de blauwe pop apart. De vorige keer dat ik een man had die er niet goed bij zat heb ik een week lang citroenzuur aan het water toegevoegd. Die knapte daar enorm van op. 

De groene man en blauwe pop zitten inmiddels bij te komen van hun broedrondes. Het valt me op dat de pop een stuk groter is. Mogelijk dat dit een probleem is geweest bij de paring. Ik ga haar denk ik, in de toekomst, koppelen aan de witte man. Dat is mijn grootste man. Mogelijk dat deze haar wel kan bevruchten. Al heeft hij dat ook nagelaten bij zijn eigen pop (geel). De gele pop zit inmiddels op de 4 eieren van de roze pop. 3 hiervan lijken bevrucht. Ik hoop dat ze het nog een week volhoudt. Ze zit nl. al 3 weken aan stuk te broeden. Overigens keurig afgewisseld door de man. 

22 december 2014

Wat foto's van het jong en de moeder (roze). 

21 december 2014

Gisteren heb ik de kweek voor koppel groen x blauw stopgezet. Alle drie de onbevruchte eieren heb ik verwijderd. Ik wacht met het scheiden van de man en pop. Op het moment dat het jong van paars x roze zelfstandig is zet ik het apart met de pop van dit koppel.

Wit x geel zit te broeden op de eieren van paars x roze. Dat gaat goed, maar ik ben benieuwd hoe lang ze dit volhouden. Ze hebben er al bijna een hele ronde opzitten. De roze pop negeert de omgeruilde eieren volledig en lijkt zich te concentreren op haar jong. Ik kan de eventuele bevruchte eieren dus niet terugplaatsen.

18 december 2014

De ouders zijn heel druk met het jong dat nu door de kooi fladdert. De pop (roze) zat niet meer op het nest. Daarom heb ik besloten de eieren tijdelijk om te ruilen met die van een andere pop (geel) die nu keurig op de 4 eieren van de paarse pop zit te broeden. Als de rust is wedergekeerd en de paarse pop weer op de het nest gaat zitten broeden, ruil ik de eieren weer om. Ze heeft inmiddels 4 eieren gelegd. 1 ei is duidelijk groter dan de andere 3. Ze zijn wel wat bevuild door het jong, maar het valt nog mee. Dus wie weet...

Mijn verwachting vooraf was niet hoog, omdat het een lastige soort is waar maar weinig natuurbroed mee gekweekt wordt. Dan kan het alleen maar meevallen en dat is tot nu toe gebeurd. Echter als je dan op 1 na alleen maar onbevruchte eieren hebt is dat wel een domper.

17 december 2014

Ik stop de kweek van de koppels die tot nu toe alleen maar onbevruchte eieren hebben gegeven. De eieren van paars x roze laat ik liggen. Ik zie wel wat er van komt. Het jong is zojuist uitgevlogen, dus filmpje: youtu.be/iPhkpLpCPLQ

Ga wel kijken of ik nog een andere soort kan vinden die ik nog in mijn broedkooien kan doen. Anders is het ook zo saai.

15 december 2014

De afgelopen dagen dacht ik al gezien te hebben dan de roze pop een dikke bips had. Dus vanochtend even haar jong gecheckt en in het nest gekeken. Het diertje heeft inmiddels een prachtig veren pak. Het sprong ook direct uit het nest. Toen ik het beestje weer op het nest zette zag ik 3 eitjes in het nest liggen. De kans dat dit wat wordt is natuurlijk klein zolang het jong nog op het nest verblijft. Ik had verwacht dat het al zou zijn uitgevlogen. Het beestje vindt het wel best nu mams ook de hele dag op het nest zit om hem of haar warm te houden terwijl ze zit te broeden en het ook nog wordt gevoed.

14 december 2014

Alle eieren van wit x geel en groen x blauw zijn onbevrucht. De koppels mogen de broedronde afmaken. 

Het resultaat tot nu toe toe:

wit x geel                           9 eieren     9 onbevrucht

groen x blauw                    6 eieren     6 onbevrucht

paars x roze                        9 eieren     8 onbevrucht     1 bevrucht     1 uitgekomen

24 eieren, waarvan er slecht 1 ei bevrucht. Gelukkig lijkt het jong natuurbroed groot te worden gebracht en op stok te komen. Ik begrijp er werkelijk helemaal niets van. Ik doe niet anders dan in andere jaren. Paars x roze mag nog een ronde doen nadat ze het jong hebben groot hebben gebracht. Voor de andere koppels stop ik de kweek voorlopig. 

10 december 2014

Vandaag heb ik het jong bekeken en het groeit enorm. Het heeft al veren gekregen, zodat het zichzelf al beter warm kan houden. Het kropje was ook goed gevuld. De twee andere koppels zitten vast te broeden.

8 december 2014

Hierbij het eerste filmpje van het Coloria jong dat natuurbroed door zijn ouders wordt groot gebracht: youtu.be/jbWT9Fx6ATw

De blauwe pop, helaas wat aan de late kant, lijkt het begrepen te hebben en zit nu vast te broeden. Wit en geel zijn niet van het nest te krijgen. Zelfs niet als ik met de stofzuiger door de kamer loop. 

7 december 2014

Het jong doet het goed en hoor ik regelmatig bedelen om voedsel. Het diertje groeit gestaag en krijgt al vleugelpennen. 
 
Wit x geel zit vast te broeden en zijn niet van het nest te krijgen. Ik kan en wil dan ook niet controleren of de eieren nu wel bevrucht zijn. Bij groen x blauw gaat het niet goed. De man doet zijn plicht, maar de pop verzaakt. Ze is continue van het nest. De eieren heb ik gecontroleerd en lijken weer onbevrucht te zijn.
 
Mocht de eieren inderdaad weer onberucht zijn, dan denk ik dat ik de kweek voor dit koppel stop. Net als bij wit x geel. Waarschijnlijk scheidt ik de mannen en de poppen. Om het in het voorjaar nogmaals te proberen. Dan wissel ik wel de koppels op; wit x blauw en groen x geel. Voorlopig wacht ik eerst deze ronde af.
 
Ik baal wel van de enorme hoeveelheid onbevruchte eieren. Het gekke is dat ik niets anders doe dan vorig jaar bij mijn gele rietvinken en dat was geen slecht broedseizoen. 
 
Ook een filmpje van de mannen die op hun poppen jagen: www.youtube.com/watch?v=VNpLiqtTZ_E

 

5 december 2014

Hier is het jong dan: 10 a 11 dagen oud.

De gele pop zit inmiddels vast te broeden op minimaal 3 eieren. De blauwe pop is niet vast aan het broeden. Alleen haar partner doet zijn taak, maar zij lijkt te snel verstoord. 

3 december 2014

Vandaag weer eens wat foto's. Beide koppels hebben weer een ei gelegd en het jong doet nog steeds goed. De blauwe pop heeft haar derde ei gelegd en zit vast te broeden op haar eieren.

Op de foto hieronder zijn de 2 eieren in het nest te zien van het koppel wit x geel. 

Op de onderstaande foto een nest van het koppel wit x geel. Duidelijk zijn de kleine invliegopening en het afdakje boven de opening te zien die zo kenmerkend is voor de papegaai amadines.

2 december 2014

Vandaag heeft wit x geel haar eerste ei gelegd en groen x blauw haar tweede ei. Voor wit x geel is het de derde ronde na twee onbevruchte ronden. Bij groen x blauw betreft het de tweede ronde. Ook hun eerste ronde was geheel onbevrucht. Ik ben benieuwd of het deze ronde wel gaat lukken om van deze koppels bevruchte eieren te krijgen. De vogels zitten op rantsoen, dus hopelijk zijn ze in goed conditie. Ook zal ik de komende dagen wat extra vitaminen verstrekken. Bij paars x roze wordt het jong nog steeds keurig gevoed. 

1 december 2014

 Tijdens het stofzuigen in de vogelkamer kwamen beide ouders van het nest. Tja, ik laat ze liever met rust, maar soms moet je even schoonmaken. Daarbij doe ik dit vaker, dus ze zijn er inmiddels aan gewend. Dat beide ouders van het nest kwamen gaf mij de mogelijkheid weer eens in het nest te kijken. Daarin lag een fors jong! Het wordt inmiddels goed gevoerd en leefde nog. Dat er flink gevoerd moest worden leek mij al, omdat het bakje met eivoer en gewelde zaden aan het einde van de dag zo goed als leeg is. Ook de zaden worden meer gegeten dan normaal. En ook zijn de ouders veel in het nest te vinden, zodat het jong lekker warm gehouden wordt. Het is nu een week oud, dus het lijkt de goede kant op te gaan. Hopelijk kan ik binnenkort een foto of filmpje van het diertje maken.

Vandaag ligt bij groen x blauw ook weet het eerste ei in het nest. Ik ga het weer afwachten, want ik ben inmiddels helemaal gek van de papegaai amadine. Nu ben ik alweer aan het kijken naar (een) koppel(s) Indische Nonpareilen. Deze vogel is goed in kolonie te houden en dat heb ik altijd leuk gevonden. Op dit moment ben ik me een beetje aan het inlezen. Ze zijn op zich wel te krijgen, o.a. bij de kweker waar ik eerder al mijn Coloria's heb gekocht. Alleen hoop ik ook op koppels waarbij de verwantschap zo klein mogelijk is.

30 november 2014

Ik hoorde het jonge beestje vanochtend, tijdens de ronde, om voedsel roepen in het nest . Het is alweer minimaal de 6e dag. Bij de de andere 2 koppels is weinig activiteit als het om paringen en het leggen van eieren. De komende tijd ben ik weer wat meer thuis en kan ik het wat beter volgen.

28 november 2014

Het jong leefde nog steeds toen ik vanochtend in het nest keek en is nu zo'n 4 dagen oud. Het sperde zijn of haar bekkie wijd open toen in in het nestkastje keek. Het kropje was maar matig gevuld en het diertje is wel wat gegroeid, maar het is allemaal nog heel klein en prematuur. Echter het leeft nu al 4 dagen, dus het wordt wel gevoed. Probleem kan zijn dat het maar om 1 jong gaat waardoor de ouders er minder interesse voor lijken te hebben. Dat is mijn ervaring met kleine nesten. Het blijft spannend en ik ben pas gerust als de ouders de hele rit van ei tot en met het op stok brengen van het jong hebben doorlopen. Dan weet ik dat ik over een echt koppel beschik dat in staat is om zijn jongen natuurbroed groot te brengen. Op dit moment denk ik erover om het diertje niet te ringen. Ik wil absoluut voorkomen dat de ouders, net zoals vorig jaar gebeurde bij mijn gele rietvinken, het jong in de steek laten. Laat ze de hele cyclus maar afmaken. 

26 november 2014

Vanavond weer even naar het jong kunnen kijken. Het leeft nog, dus het is de eerste 36 uur doorgekomen. Het kropje was nog niet heel erg gevuld, dus het wordt spannend. Het diertje leeft de eerste 24 uur op hetgeen hij uit het ei eet. Daarna is het altijd weer afwachten... Wel was het hele bakje met eivoer en gewelde zaden leeg. Echter dat zegt niets, want de papegaai amadines kunnen vreetzakken zijn als je ze kans geeft.

Bij de andere twee koppels heb ik nog geen eieren gevonden. Wel zie ik de mannen achter de poppen aanjagen. De eieren van groen x blauw zijn nu bijna 5 dagen verwijderd. Die van wit x geel zijn pas 2 dagen geleden verwijderd, dus ik zal even geduld moeten hebben.

25 november 2014

YES! Eindelijk het eerste jong is geboren. Vanochtend tijdens de voerronde waren paars en roze van het nest en kon ik er snel inkijken. Daarna duurde het erg lang voordat ze weer terug wilden keren naar het nest, dus voorlopig maar even geen nestcontrole en zo min mogelijk in de vogelkamer verblijven. Of ik het jong ga ringen weet ik nog niet. Belangrijker vind ik het dat dit jong op stok komt en dat de ouders wennen aan het grootbrengen van jongen. 

24 november 2014

Vandaag heb ik de onbevruchte eieren van wit x geel (kleurringen) ook verwijderd. Ze waren alle 3 onbevrucht. Paars x roze laat ik volledig met rust. Ik wil ze absoluut niet storen. Ik hoop dat het jong inmiddels is geboren, maar ik zie en hoor nog niets. Ook zie ik de ouders ook niet af en aanvliegen, maar ik ben dan ook weinig op de vogelkamer. Ze zitten dan iedere keer op het nest en blijven daar rustig op zitten. Ik zal rustig moeten afwachten en hopen dat het jong de komende dagen wat gaat roepen om voedsel. 

21 november 2014

Paars x roze heeft inderdaad 1 bevrucht ei. Dat moet morgen of overmorgen uit het ei komen. Nu maar hopen dat ze het gaan voeden en niet bijvoorbeeld uit het nest gooien. Beide ouders zijn groot gebracht door Japanse Meeuwen, dus dat wordt spannend. De eieren van groen x blauw heb ik pas vandaag kunnen verwijderen. Ik heb haar nu eindelijk maar eens van het nest gejaagd. Ze bleven maar vast broeden. De eieren van wit x geel zijn ook de tweede ronde geheel onberucht. Ik weet nog niet of ik hen hierna nog een ronde laat doen of dat ik wacht tot het voorjaar.

17 november 2014

Vandaag heb ik de eieren van paars x roze snel kunnen schouwen. Het lijkt erop dat minimaal 1 van de eieren bevrucht is. De eieren van groen x blauw zal ik een dezer dagen verwijderen.

15 november 2014

Vanochtend tijdens het verschonen van de kooien kwam de blauwe pop van het nest. Hierdoor kon ik de eieren goed schouwen die vandaag zouden moeten uitkomen. Alles is helaas weer onbevrucht. 
 
Ga nu volgende week afwachten om te zien of de eieren wel bevrucht zijn. Het is een enorme tegenvaller aangezien dit een oudere pop (2013) was.  Het is helaas net zoals met mijn Gele Rietvinken vorig jaar dat de gehele eerste ronde op een teleurstelling uitliep. Als de 2e ronde van de jonge poppen ook geheel onbevrucht blijkt te zijn, dan moet ik mij maar eens gaan afvragen wat de oorzaak zou kunnen zijn.

 

13 november 2014

Ik heb mij een dag vergist met het berekenen van het uitkomen van de eieren, dus heb ik het nog maar eens uitgerekend:

groen x blauw 15 of 16 november

paars x roze 22 of 23 november

wit x geel 23 of 24 november

Het worden twee spannende weekenden!

11 november 2014

Alle 3 de poppen zitten nu continue te broeden. Groen x blauw loopt ruim een week voor op de rest. Hier verwacht vrijdag eventueel de jongen. Wit x geel heeft 3 eieren gelegd in het totaal en zit vast te broeden. Bij paars x roze is wat geks aan de hand. Deze hebben al 3 eieren gelegd, maar vanochtend zat ze moeilijk te doen op een stok en vervolgens liet ze een ei op de bodem vallen. Helaas, was dit ei niet meer te redden. Met de 3 eieren en vandaag betekent dat ze gisteren waarschijnlijk ook een ei heeft gelegd. Dan zou ze 5 eieren hebben gelegd in totaal!!! Dit is uitzonderlijk veel voor de coloria papegaai amadine. Ik blijf het volgen...

9 november 2014

Man en pop van groen x blauw zitten vast te broeden. Over een kleine week zouden de eieren moeten uitkomen. Ik heb hier nog geen nestcontrole gedaan, omdat ik het nest niet wil verstoren door één van beide vogels van het nest te jagen. Paars x roze heeft inmiddels weer 3 eieren gelegd en ook wit x geel heeft vandaag haar eerste ei weer in het nieuwe nestkastje gelegd. 

3 november 2014

Ei nummer 3 is inmiddels ook gelegd door de blauwe pop en het koppel broed sinds gisteren vast op de eieren. Ook hier zijn ze niet bang als ik bij de kooi ben om ze te voorzien van eten en drinken. Het wordt dus weer even geduld hebben tot vrijdag de 14e november. Hopelijk mag ik dan het eerste jong begroeten. De rode pop is gisteren opgehaald door een kweker met een enorme hoeveelheid vogels. Hij heeft veel ervaring en kweekt net zoals ik zonder meeuwen. Ben in ieder geval blij dat ik iemand heb kunnen helpen aan een pop. Wit x geel had als enige een tralie-nestkastje in gebruik, maar is nu ook verkast naar de andere kant van de kooi en heeft er voor gekozen om een halfopen nestkastje te gaan bewonen. Daaris inmiddels een enorme hoeveelheid gebleekt cocosvezel in aangesleept, om het daarna weer allemaal te verwijderen. Bij paars x roze zie ik inmiddels de man weer op de pop jagen. Dus ik denk dat ik daar de komende week wel weer een ei mag verwachten. Ik moet nu enorm oppassen dat de vogels niet te vet zijn. Daarom blijven en zijn de vogels op rantsoen.

Filmpje van de nestbouw: youtu.be/AjKx4nip9R4

1 november 2014

De onbevruchte eieren van de 2 koppels (wit x geel en paars x roze) heb ik vandaag verwijderd. Groen x blauw heeft vandaag haar tweede ei gelegd. Morgen wordt de rode pop opgehaald en gaat ze een tijdje logeren bij een alleenstaande coloria man. Deze kweker heeft al ervaring met coloria's, dus ik ben benieuwd of hij er succes mee gaat hebben. Het popje is van 2013 en het zusje van blauw, dus al wat ouder. Ze heeft nog geen nestje gehad.

31 oktober 2014

Vandaag heeft ook de blauwe pop een ei gelegd. Ik had het al verwacht aangezien ze een dikke bips had en veel op het gritbakje zat. Hopelijk is deze ronde wel bevrucht. Dit is een oudere pop (2013), maar het is wel haar eerste nestje. Opnieuw weer een spannende periode breekt aan. Alle drie de koppels leggen dus eieren. Dat gaat dus goed. Ik ga morgen de onbevruchte eieren van de andere twee koppels verwijderen. Hopelijk beginnen ze snel aan een nieuwe ronde. 

29 oktober2014

Morgen verwijder ik de onbevruchte eieren uit de nesten van wit x geel en paars x roze. Die hadden vandaag uit moeten komen als ze bevrucht waren geweest. De afgelopen dagen had ik al geconstateerd dat deze eieren niet bevrucht waren. Het derde koppel heeft nog geen ei gelegd, ondanks dat ik meen te zien dat de pop al een paar dagen een dikke bips heeft. Voor mij het teken dat ze moet gaan leggen. Bij andere dames was dat ook duidelijk te zien. Hopelijk bij haar meer succes. Zij (blauw) is een pop van 2013 en een jaar ouder dan de andere poppen. Geel en roze zijn van 2014. De man van de blauwe pop is van 2014. Ik ga er maar weer geduldig op zitten wachten.

Mocht er een kweker zijn van kortstaart of Peale's papegaai amadines die dit leest of ken je iemand die deze vogels kweekt dan kom ik graag met je in contact! Laat even een bericht achter in het Gastenboek of reageer even op mijn advertentie op Vogelmarkt: vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=629489&rub=5

27 oktober 2014

De man (groen=kleurring) van het derde koppel bouwt volop aan het nest. Zijn pop (blauw) lijkt een dikke bips te hebben en zal de komende dagen vast een ei of meer leggen. Ze zit ook wat vaker bij het gritbakje dan normaal. Het paars x roze koppel zit op onbevruchte eieren, maar ze broeden beiden inmiddels zeer vast. Het is een jong koppel. Beide vogels zijn geringd met een ring van 2014, maar zijn van eind 2013. Daarom hopelijk de tweede ronde meer geluk. Het koppel wit x geel zit zo vast te broeden dat het nest continue bezet is door een broedende man of pop. Ook hier zijn alle 3 de eieren onbevrucht. Ik heb in ieder geval twee belangrijke horden genomen en dat is dat de vogels eieren leggen en vast broeden. Nu de volgende stappen nog. De jongen voeden, het ringen en de jongen grootbrengen.

24 oktober 2014

De mannen van de twee broedende koppels wisselen nu ook de poppen veel langer af. De vogels komen nu ook helemaal niet meer van het nest als ik de bij de kooien ben of de voer- en waterbakjes verschoon. De man van het derde koppel (groen) had wat last van koprui na de verhuizing naar de broedkooi. Hij is daar inmiddels doorheen en is ook begonnen aan het bouwen van een nest. Zij pop (blauw) zit er goed bij en het lijkt te klikken tussen de twee. Dus ook daar hoop ik binnenkort wat eieren in het nest te vinden. Alleen de alleenstaande pop (rood) heeft nog een paar ruipuntjes op haar kop. Ik denk dat zij vanaf volgende week kan gaan logeren bij een alleenstaande Coloria man van een collega kweker. 

20 oktober 2014

Vandaag heb ik de gele (=kleurring) pop langer van het nest gezien. Ze was de enige vogel in de kooi, want de man zat zowaar wat langer te broeden. Hij schijnt het begrepen te hebben. Ook de paarse man zat te broeden. Echter toen ik binnen kwam verliet hij, integenstelling tot de witte man, direct het nest. Hier heb ik de eieren snel kunnen schouwen. Ze lijken, zoals ik al verwachtte, helaas onbevrucht. Zoals al eerder gemeld laat ik de koppels altijd de volledige broedcyclus afmaken, dus ook deze vogels zullen hun tijd moeten uitzitten voordat ze mogen beginnen aan een hopelijk vruchtbaardere ronde.

19 oktober 2014

Er wordt nog steeds vast gebroed. Dit gebeurt vrijwel, zoals ik de afgelopen dagen heb kunnen zien, alleen door de poppen. Alleen de witte man zat gisteren kort te broeden toen zijn pop aan het eten was. Bij paars x roze komt het alleen aan op de pop. De man is wel in de buurt van het nest te vinden, maar laat het broeden volledig over aan zijn pop. Van de 4 eieren is het laatste ei overigens iets groter dan de overige drie. Het is ook wat minder 'rond' en is wat spitser van vorm.

De 3 koppels zitten allen in een kooi die exact hetzelfde is ingericht. De waterflesje, badhuisjes en voerbakjes zitten in elke kooi op een identieke plek. Ook de tralie- en half-open nestkastjes hangen op dezelfde plek. Opvallend is dat beide broedkoppels niet voor hetzelfde nestkastje hebben gekozen. Ze zitten allebei aan een andere kant en in een verschillend nestkastje. Waarschijnlijk, omdat er in de kooien geen donker of schaduw gedeelte zit. In de grote kooi waar ik wel duidelijk een schaduw gedeelte had ingericht, kozen de vogels voor dit donkere gedeelte. Misschien dat ik in de toekomst weer eens een schaduwgedeelte ga creëren in de kooien.

18 oktober 2014

Vandaag de wekelijkse schoonmaak gedaan. Het is altijd weer spannend of de vogels na de wekelijkse schoonmaak van de kooien weer terug willen op de nesten. Tijdens de broedperiode doe ik dat wat minder uitgebreid dat normaal, omdat ik de vogels zo min en kort mogelijk wil storen. Dat lijkt goed te zijn gegaan, want er wordt weer verder gebroed. 

Alles kwam uiteindelijk van het nest, zodat ik er even in kon kijken. Bij de roze (=kleurring) pop liggen zelfs 4 eieren. Dat is veel voor de Coloria. Die leggen normaal maar 2-3 eieren. Bij geel zijn het er nog steeds 3. Hier heb ik de man (wit) vandaag ook eens op het nest zien gaan om te broeden. De paarse man heb ik hier nog niet op kunnen betrappen. De jongen zouden, indien de eieren zijn bevrucht en de koppels blijven broeden, uit het ei moeten komen rond 29 oktober.  

De komende week hoop ik wat filmpjes online te kunnen zetten.

 17 oktober 2014

Vanochtend zaten beide dames (geel en roze) keurig te broeden. Al dacht ik gisteravond wel gezien te hebben dat de roze pop de nacht niet heeft doorgebracht op het nest. Vanmiddag bij thuiskomst waren beide poppen niet te zien in de kooi en keurig op het nest. Zou het dan toch nog gaan gebeuren...? Het zou mooi zijn als ze dit nu weten vol te houden. Al weet ik van mijn gele rietvinken van vorig jaar nog dat de gehele eerste ronde allemaal onbevruchte eieren opleverde. Toen heb ik gewoon hun broedcyclus laten afmaken en daarna pas de eieren verwijderd. Broeden moeten ze ook leren, zeker als het hun eerste legsel is. 

Bij het derde koppel (groen x blauw) is de man flink in de rui. De pop zit er prachtig bij. De alleenstaande pop (rood) vertoont nu ook wat ruipunten op haar koppie. Dus ik stel haar logeerpartijtje nog maar even uit. 

16 oktober 2014

Vandaag hetzelfde patroon. 's ochtends zaten de poppen op hun nest. Tegen de tijd dat ik thuiskwam waren ze er vanaf. Geel heeft ook een derde ei gelegd vandaag. De mannen zijn zo bronstig dat ze voor mijn ogen de vrouw najagen net zolang totdat ze haar letterlijk bespringen door zich met hun snavel in de nek van de pop 'vast te bijten' en overgaan tot een paring. Ik ben bang dat er van deze ronde niets terecht komt. De mannen zijn in ieder geval in de stemming. Ook de poppen laten met zich paren. Echter niet als er al eieren zijn. Ik verstrek al een paar dagen geen levend voedsel meer en minimaal eivoer. Ik overweeg nu de mannen uit vangen om te zien of de pop dan wel de rust krijgt om te broeden. 

15 oktober 2014

Vandaag hebben beide poppen (geel en roze) weer een ei gelegd, waardoor ik nu 3 eieren heb bij paars x roze en 2 bij wit x geel. Vanochtend tijdens de voederronde zaten en bleven beide poppen op het nest. Alleen bij thuiskomst waren ze beide weer van het nest. Ik heb dus werkelijk geen idee of ze in de tussentijd wel hebben gebroed of niet. In het weekend hoop ik er achter te komen of er ook wordt gebroed. De mannen heb ik echter nog geen enkele keer betrapt op broeden. En inderdaad de groene man vertoont wat ruipuntjes op zijn kop. Dit zie ik ook bij de pop (rood) zonder man. 

14 oktober 2014

Bij koppel paars x roze ligt een tweede ei en bij wit x geel ligt inderdaad vandaag het eerste ei. Ik heb niet het idee dat beide poppen veel op het nest hebben doorgebracht, want de eieren voelen koud aan. Ach, ze leggen eieren en nu de volgende horde; het broeden. Misschien hebben ze wel op de eieren gezeten, maar vliegen ze er vanaf als ik binnenkom? Vanochtend zaten beide dames in ieder geval op het nest. Ook toen ik de voer- en waterbakjes verschoonde. Het zijn beide jonge poppen, dus geduld is een schone zaak. Morgen weet ik weer meer...

13 oktober 2014 

Als je niks van dit seizoen verwacht, kan het alleen maar meevallen. Gisteren viel mij al op dat er veel van het grit en de eierschalen werd gegeten. Dat is voor mij het teken dat er een ei op komst is. Vanochtend is mijn eerste Coloria ei is gelegd door het minst dominante koppel; kleurringen paars x roze. Ook de gele pop (en de witte man) zat vanochtend heel lang op het nest en heeft een dikke bips, dus wie weet ligt hier ook een ei de komende dagen. Nu is het afwachten of het koppel ook gaat broeden. Ik stop gelijk met het geven van pinky's en buffalo's aan deze koppels. Het derde koppel (groen x blauw) doet vooralsnog niets, maar lijkt wel te klikken. Ik wijt het vooralsnog aan de man die nog niet in topconditie is. Hij lijkt opnieuw in de rui te zijn gevallen. 

12 oktober 2014 

Afgelopen weken heb ik de de volgende koppels samengesteld:

paars x roze:        Dit koppel bestaat zover ik heb kunnen constateren uit de minst dominante vogels. De man heeft inmiddels een nest gebouwd in een half-open nestkastje. Ze nemen hier wel de tijd voor. Of ze er in slapen heb ik nog niet gezien. 

wit x geel:            De man heeft in no time het nest afgebouwd. Dit koppel is een echt koppel en doet alles samen. Hier is het afwachten of ze een ei gaan leggen. Van dit koppel heb ik de hoogste verwachtingen. 

groen x blauw:    Dit is het laatste koppel dat in de broedkooi is gezet. Dat heb ik gedaan om dat de blauwe pop een zusje is van de rode pop. Zij waren onafscheidelijk, dus heb ik besloten de zusjes te scheiden. Dit koppel heeft het nestmateriaal nog niet aaneraakt. Waarschijnlijk komt dit, doordat de man er wat minder bij lijkt te zitten. 

rode pop:            Zij zit alleen in de grootste kooi. Daarin kan ze mooi in conditie raken, voordat ze wordt uitgeleend aan een kweker die nog een losse man heeft zitten. Ik wacht nog even af of het het groene x blauwe koppel een echte klik heeft, anders kan ik de  poppen nog omruilen. 

Het zijn spannende tijden, maar ik heb geen verwachtingen voor dit jaar. Elk ei is mooi meegenomen en aan eventuele jongen denk ik nog helemaal niet. Het enige dat ik kan doen is de juiste voorwaarden scheppen waarin de vogels het beste in broedstemming komen. 

Tips zijn altijd welkom via het Gastenboek van deze site.

25 september 2014

Sinds afgelopen nacht slapen er twee vogels in een half-open nestkastje. Ik heb nog niet kunnen constateren om welke vogels het gaat. De andere vijf slapen nog steeds op stok. De voeding heb ik inmiddels aangepast. Zo krijgen ze nu naast de zaden op even dagen eivoer met diepvries pinky's daar overheen en op oneven dagen gewelde zaden met dezelfde diepvries pinky's. Het vochtigheidspercentage ligt rond de 65% en de verlichting wordt de komende weken langzaam opgevoerd met een 15 minuten per week van 15 naar 16 uur per dag.  

20 september 2014

Vandaag zijn alle vogels door de rui. Ze zitten er goed bij en lijken klaar voor het kweekseizoen. Ik kan op dit moment slecht onderscheiden welke koppels er zijn gevormd. Elke vogel is voorzien van een kleurring. Tevens heb ik nestkasten opgehangen om te zien of de vogels samen een nestkastje gaan inrichten en bewonen. 

Mannen:

  1. witte kleurring (2013)
  2. paarse kleurring (2014)
  3. groene kleurring (2014)
Poppen
 
  1. blauwe kleurring (2013)
  2. rode kleurring (2013)
  3. gele kleurring (2014)
  4. roze kleurring (2014)