Kweek 2018

 

29 juli 2018

Alle papegaai amadines zijn verkocht. De Coloria komt waarschijnlijk binnen een jaar wel weer terug, maar ik had er even genoeg van. Mooie resultaten behaald en aangetoond dat het prima natuurbroed ouders zijn. Voor nu ga ik de uitdaging met de Geparelde Bronzemannen aan. Daarmee komt er een einde aan dit kweekjaar.

12 juni 2018

Al mijn Coloria's en Kortstaarten zijn verkocht. Op 1 koppel Coloria's na. Het paartje is van 2016 en beide vogels zijn bewezen natuurbroed. Echter zij doen net als de andere koppels niet wat ze normaal wel doen; jongen natuurbroed grootbrengen. Wat is dat toch dit jaar! Het 1e nest van het koppel leverde 1 jong op, maar dat werd na het ringen verlaten en lag een dag later koud op het nest met een volle krop. Nu hebben ze weer 3 bevruchte eieren liggen. Die moeten vandaag en morgen uitkomen. Bij 1 jong is dat gelukt. Helaas vond ik die dood, nadat deze uit het nest was gegooid. En ik doe niet anders dan in andere jaren. Ik weet dat als ik de verwarming 's nachts op 24 graden had gehouden dat alle jongen het overleefd hadden. Echter dat was in voorgaande jaren niet nodig. 

Ik hoop dat ik in ieder geval nog 1 natuurbroed jong kweek dit seizoen, want de andere 2 heb ik al verkocht. Dan houd ik volgend jaar in ieder geval nog 1 koppel Coloria's aan. Met de Kortstaarten stop ik. Die zijn allemaal verkocht. 1 jong, een man, is werkelijk prachtig om te zien. Die gaar binnenkort naar een liefhebber in de buurt. 

En ik ga een andere site maken, omdat ik niet alleen maar papegaai amadines ga houden. Ik heb inmiddels al de Geparelde Bronzemannetjes aangeschaft en wil meer zeldzame vogels aanschaffen. Kijken of het mij ook lukt om daar mee te kweken. 

24 mei 2018

Een bewogen maand. De jonge Peales zijn op kleur aan het komen. 1 is naar alle waarschijnlijkheid een man, de andere een pop. Hun ouders heb ik inmiddels ingeruild. Het andere koppel zit hier nog wel, maar er is belangstelling voor. Ook heb ik een man toegezegd aan een andere kweker. Dan heb ik alleen het jonge popje nog over. Misschien dat ik hier nog een nieuwe man bij zoek.

Van de Geparelde Bronzemannetje heb ik inmiddels 8 stuks in totaal. Hiervan wordt de komende tijd DNA opgevraagd bij Gendika. Ben benieuwd wat dit oplevert.

De Glansekstertjes gaan ook naar een andere eigenaar. Deze worden komend weekeinde opgehaald door de nieuwe eigenaar die ze aanschaft in verband met bloedverversing. 

En dan de Coloria... Wat laten die mij dit jaar in de steek. Onbegrijpelijk, want ik doen niets anders dan in andere jaren. Ze laten hun jongen allemaal aan hun lot over op de leeftijd van een week oud. Ik vind de jongen dan met volle kroppen, maar totaal koud aan. Ze verdommen het gewoon om de jongen warm te houden. Ik geef niet op en heb een laatste koppel een kans gegeven. De rest is verkocht op geruild voor de Geparelde Bronzemannetjes. Ik heb nu nog 1 koppel van 2015 dat hun oude dag gaat slijten bij een liefhebber in een prachtige voliere en waarbij de kweek niet belangrijk is. Een popje van 2016 is verkocht aan een liefhebber uit Zeeland. En dan nog een jong popje van het koppel uit 2018. Zij heeft alleen een doorgroeiend ondersnaveltje. Ik heb haar aangeboden voor een heel klein bedragje op Vogelmarkt. En dan is er nog 1 koppel van 2016 dat nu het broedseizoen nog enigzins probeert te redden.

17 april 2018

Het Peale jong is keurig grootgebracht door de ouders. De kweek voor de Peales is hiermee ten einde. Tenminste... Een 4e legsel van 3 eieren heb ik bij een Coloria koppel gelegd dat rond dezelfde tijd gelegd is. Er zijn nu uiteindelijk 2 eieren uitgekomen. Ben benieuwd wat het zijn, maar ik vermoed 2 Peales.

Ook beschik ik sinds kort over een koppel Glanseksterjes. Echter dat is niet helemaal mijn ding. Leuke vogeltjes, maar erg dominant naar andere vogels toe. En dat terwijl ze niet heel groot zijn van stuk. Helaas is mijn pop van de Geparelde Bronzeman aan legnood overleden. Gelukkig heb ik inmiddels een nieuw pop kunnen regelen. Wordt vervolgd...

15 maart 2018

Beide Coloria paren reageren verschillend op het weerzien tussen man en pop. Het ene achtervolgt elkaar 'uit liefde' en het andere kijkt niet naar elkaar om. Heb in de laatste kooi een paar cocosvezels gelegd om te zien of de man en pop enige affectie voor elkaar hebben. Is een succesvol paar van vorig jaar, maar ze kijken nu niet echt naar elkaar om. We zullen zien en anders ruil ik de man om voor een andere. 

Het enig overgebleven Peale jong groeit als kool. Deze pop zit er 's nachts altijd bij, dus het heeft het in ieder geval lekker warm 's nachts. Deze gaat wel op stok komen nu. Zit al in de pluimen en kan zichzelf nu ook al aardig warm houden. Als de ouders blijven voeren zoals nu komt het goed. Daarna is het voor dit koppel over met de kweek. Lekker rusten tot volgend jaar april. Heb een hoop geleerd van dit seizoen, dus volgend jaar moet een goed kweekjaar worden met de Peales. 

10 maart 2018

Alle jongen uit het nest van 4 zijn overleden. De ouders gingen er niet meer opzitten 's nachts. En dan is het bij mij 20 graden in de ruimte, maar kennelijk toch te koud om de jongen in leven te houden. Waarschijnlijk heeft het extreem koude weer ook niet bijgedragen aan de warmte in de ruimte 's nachts. Uit het andere nest is nog 1 jong over. Dat wordt ook weer spannend of ze dit jong wel groot krijgen. We zullen het zien. Ik heb de kweek voor rood x lichtblauw gestopt. Qua vruchtbaarheid en het aantal jongen dat uit het ei komt scoren zij hele hoge percentages. Mogelijk dat ik ze in de zomer nog een ronde laat doen en anders wacht ik tot volgend jaar april of mei. 

Van de coloria's heb ik de 2 broedkoppels waar ik nog niet mee heb gekweekt alvast bij elkaar gezet. Ze mogen als koppel al even wennen aan de nieuwe ruimte. De nestkastje heb ik nog even niet aangebracht. Als de nachten buiten wat warmer worden ga ik de nesten ophangen en mogen ze proberen om van het dramatische kweekseizoen nog wat te maken. Zelden zo een slecht jaar meegemaakt. Daarom ga ik wat veranderingen doorvoeren.

Het aantal papegaaiamadine koppels ga ik terugbrengen naar 2 a 3 per soort. Ik zal met deze vogels alleen nog in perioden kweken als de nachten warm zijn, zodat de jongen makkelijker overleven. In de wintermaanden ga ik met een paar lonchura-soorten aan de gang. Die blijven 's nachts langer bovenop de jongen zitten. Daarnaast komen er een aantal kooien bij. Ik kan eigenlijk niet vinden wat ik zoek, dus ik denk erover om ze nu zelf te gaan bouwen. 

7 maart 2018

Het zag er allemaal zo goed uit. Beide Peales nesten zijn gehalveerd, dus er zijn nu nog een nest van 2 en 1 jongen. De ouders voeren slechts. Dat heb je wel vaker met natuurbroed, dus heb ik een wat breder menu en wat vettere zaden aangeboden. Resultaat is in ieder geval dat de 3 jongen die nog leven weer een dagje ouder zijn. We zullen het moeten afwachten. Natuurbroed gaat niet over rozen!

2 maart 2018

Nadat ik de 4 Peales jongen voor de 2e maal op 1 dag heb geringd heb ik ze daarna niet opnieuwe geringd. Ik zie het wel. Ben vooral benieuwd of dit koppel ze allemaal op stok gaat krijgen. Ze worden tot nu toe, 11 dagen oud netjes gevoed met eivoer en voornamelijk trosgierst. Ook het andere Peales koppel, geel x geel, de ouders van mijn enige natuurbroed jong tot nu toe hebben weer 2 jongen in het nest. Dat was best spannend, omdat de luchtbevochtiger het niet bij kon benen. Het percentage was op een gegeven moment gezakt naar 45%. Dat is waarschijnlijk de reden dat het Coloria legsel weer niets wordt. Het is echt een dramatich jaar qua kweek met de Coloria's dit jaar. Dit geluid hoor ik van meer kwekers. 

26 februari 2018

Heb vandaag 4 jonge Peales geringd. In 1e instantie 's ochtends al. Toen ik 's avonds checkte of de ringen nog om de pootjes zaten waren ze alle 4 verwijderd, dus vanavond een 2e poging gewaagd. Moest echte moeite doen bij 3 van de 4 om ze nog om de poot te krijgen. De kleinste zal ik morgen weer moeten checken. Echter als ik merk dat de ouders de jongen beschadigen laat ik de ringen voor wat ze zijn. 

Daarnaast heb ik afgelopen zaterdag een koppel Geparelde Bronzemannen kunnen kopen. Dus binnenkort ga ik mijn site anders noemen. Ik heb niet alleen papegaaiamadines meer, maar zeldzame en moeilijk te kweken vogeltjes. Daar zit mijn uitdaging, uiteraard blijf ik alles natuurbroed kweken. 

20 februari 2018

Yessss! Ze zijn eruit. 4 jonge Peales in het nest en helaas is 1 jong half uit ei, maar heeft het niet gered. Hopelijk krijgen de ouders ze nu op stok. Spannend en wordt vervolgd... 

17 februari 2018

Het Coloria popje is dankzij een boost van gemalen stuifmeelkorrels weer helemaal gezond. Ze zoeft weer als een bezentene door de kooi. Echter het jammere is dat ze haar eieren volledig in de steek heeft gelaten. Ik denk dat ik dit koppel sowieso even uit de kweek haal. Zij heeft een behoorlijke opdonder gehad met het leggen van haar eerste eieren.

De eieren van het Peales koppel rood x lichtblauw zitten op 5 bevruchte eieren. Dat kon ik even snel bekijken toen ze beiden van het nest kwamen tijdens de schoonmaak van de kooi. Het andere koppel, geel x geel, zit zeer vast op hun minimaal 4 eieren. Hopelijk maken de Peales het slechte kweekseizoen van de Coloria's nog enigzins goed. 

15 februari 2018

Nog een paat dagen en dan moeten de eieren van het Peales koppel (rood x lichtblauw) uitkomen. Spannend ik heb niet meer gekeken na het leggen van het 4e ei. Hopelijk is alles bevrucht en komen de jongen makkelijk uit het ei. Zou mooi zijn om een lekker vol nest te hebben. Die kans bestaat ook bij het andere koppel Peales (geel x geel). Daar liggen ook 4 eieren en die worden netjes bebroed. Het Coloria popje daarentegen heeft het zwaar. Het zijn haar eerste 3 eitjes die ze heeft gelegd. Heb haar vandaag even een boost gegeven. Dan geef ik een snoepbakje gemalen stuifmeelkorrels. Dat is leeg en de jonge dame zit er weer een stuk beter bij. Niet meer bol en met haar kop in de veren. Ze oogt weer vitaal. Helaas is het nestje wel verloren ben ik bang, want ze had er sinds gisteren toch vast op moeten zitten. Ik heb het idee dat dat niet is gebeurd. Ik zal het moeten afwachten...

11 februari 2018

Het Peales koppel dat 10 dagen geleden het eerste ei heeft gelegd (rood x lichtblauw) zitten nu op minimaal 4 eieren te broeden. Hopelijk komen er jongen uit en weten ze deze nu wel op stok te krijgen. Het andere koppel (geel x geel) heeft vandaag haar eerste eitje gelegd. Net zoals het Coloria koppel dat sinds 2 weken in de broedkooi zit. Worden weer spannende tijden de komende tijd... 

6 februari 2018

Alle jongen die een week oud waren zijn in de steek gelaten, zowel door de Coloria's als door de Peales. Wat is er ineens aan de hand? Ik begrijp er helemaal niets van. Ik matig de eiwitten enorm. Helaas heb je wel eens zo'n jaar. 

Het koppel Coloria's is wat aan het stoeien met het nest materiaal. Nest in en vervolgens alles er weer uit. Nu hebben ze uiteindelijk een keuze gemaakt en lijk het nest eindelijk te worden afgemaakt. Op dit moment zijn er nog geen eieren, maar die volgen over het algemeen vrij snel.

Het koppel Peales dat mijn 1e natuurbroed jong op stok wist te brengen heeft een schoon en nieuw nestje gebouwd. Echter er is nog geen eitje gelegd. Bij het andere koppel dat na een week de 2 jongen in de steek liet, liggen inmiddels weer 4 nieuwe eieren in een wat geimproviseerd nest. Het is in een Gouldnestkastje. Waarschijnlijk vinden ze de opening klein en veilig genoeg of ze hadden gewoon haast, want buiten een paar cocosvezels ligt er niets in. Ik ben heel benieuwd naar hoe het verder gaat met dit nest. Zij zijn wat schrikkerig en komen eerder van het nest dan het andere koppel. 

Wordt vervolgd...

29 januari 2018

Heb het oudere paar colorias uit de kweek gehaald. 6 jongen uitgekomen en daarvan zijn slechts 2 jongen op stok gekomen. En daarvan brak er 1 gelijk op de eerste dag van het uitvliegen zijn of haar nek. De anderen werden allemaal verlaten na ruim een week. Begrijp er helemaal niets van. Anders waren het altijd uitstekende ouders.

De 3 eieren van de Peales die reeds 1 jong op stok kregen waren allemaal onbevrucht. Deze heb ik na 14 dagen verwijderd, nagels geknipt en schoon nestmateriaal gegeven. Daar wordt nu een nieuw nest gebouwd. Bij het andere koppel lagen 2 jongen in het nest. Echter na 14 dagen vond ik van de jongen dood. Ook voor het andere jong vrees. Wat is dat toch dit jaar. Jongen die allemaal tussen de 10-14 dagen aan hun lot worden overgelaten. 

Hopelijk doet mijn eigen kweek koppel van mijn eigen Coloria jongen het dit jaar wel uitstekend. Dat zou mijn kweekjaar nog een beetje redden. Dat is tot nu toe een ongelukkig jaar. Dat hoort bij natuurbroed, maar dit is wel een heel slecht jaar. 

Volgend jaar kweek ik met maximaal 3 koppels Coloria's. Daarnaast uiteraard de Peales waar ik dit seizoen voor het eerst mee kweek. 2 ouder paren blijven en ik wil met 1 eigen kweek koppel kweken, dus ook hier 3 koppels. En dan ga ik nog een andere soort erbij krijgen. Ik ga weer gedeeltelijk terug naar een oude liefde; de lonchura's en dan in het bijzonder de Lonchura tristissima leucosticta ofwel geparelde bronzeman. Hiervan heb ik 1 koppel van 2017, geringd en voorzien van dna kunnen bemachtigen. Weer een enorme uitdaging!

22 januari 2018

Gisteren heb ik ook de 2 jonge Peales geringd. Deze worden netjes door hun ouders gevoed en verwarmd. 

Vanmorgen vond ik, helaas, de 2 jonge coloria's dood op het nest. Volle kroppen, maar helaas ijskoud. Dit is weet zo'n teleurstelling die hoort bij het natuurbroed kweken. 

15 januari 2018

Er zijn ook 2 jonge Peales geboren vandaag. De ouders zitten er keurig bovenop. De andere Peale pop zit ook vast te broeden inmiddels. Haar eieren moeten de 27e uitkomen.

De 2 Coloria jongen lijken te worden gevoed. Dat is winst ten opzichte van de 2e ronde toen deze ouders, door teveel eiwitten, de jongen niet meer voerden en uit het nest gooide. Lijkt dus goed te gaan, maar toch even spannend om te zien of het de komende dagen goed blijft gaan. 

14 januari 2018

2 van de 4 eieren zijn uitgekomen bij de Coloria's. 1 ei is onbevrucht en bij de andere lijkt de vrucht afgestorven te zijn. Ouders houden de jongen netjes warm. Ze zijn nu 1 dag oud, dus over een week oppasssen voor een teveel aan eiwitten. De andere Coloria's hebben het zwaar, want zitten echt heel erg in de rui. Ook de 2 jongen van dit seizoen ruien mee. 1 is een pop en de andere is een man. Een mooi, fors mannetje met een stevige borstkas die fier vooruitsteekt. 

Bij de Peales wordt het spannen. Ik verwacht de jongen morgen of overmorgen. Dit is het eerste nest voor het 2e koppel. Hopelijk doen zij het net zo goed als het andere koppel. 2 van de 3 eieren zijn bevrucht. Bij het 1e koppel liggen weer 3 nieuwe eieren. Het jong heb ik inmiddels uitgevangen en bij een de poppen van de Coloria's gezet. Ik durf nog geen uitspraken over het geslacht te doen. 

9 januari 2018

Bij de Coloria's liggen 4 eieren. 3 daarvan zijn bevrucht. Het is hun 3e ronde, nadat ze de 2e ronde hun jongen uit het nest hebben gegooid. Sindsdien kregen ze geen eivoer meer. Hopelijk zorgt dat ervoor dat ze hun jongen straks met rust laten.

Bij de Peales (2e koppel) komen volgende week de eieren uit. Deze worden keurig bebroed. 2 van de 3 eieren zijn bevrucht. Het 3e ei is een wat kleiner eitje. Niet slecht, want het is het eerste nestje van dit popje. Dit koppel is wel wat onrustig. Het nest wordt direct verlaten, zodra ik de kamer betreed. Het andere koppel Peales heeft vandaag hun 1e ei van de 2e ronde gelegd. Dat is voor mij tevens het signaal om het jong uit te vangen. Dat is nog niet gelukt, maar dat gaat wel snel gebeuren. Ik wil niet dat dit jong het nest verstoord. 

De overige Coloria's zitten allemaal te ruien. Die ga ik nu klaarstomen voor de kweek over een paar maanden.

1 januari 2018

Gelukkig nieuw jaar!

Het Peale jong (zie onderstaande foto) is inmiddels uitgevlogen. De ouders lijken klaar voor een 2e ronde, maar het jong zit veel op het nest. Dat lijkt hen op dit moment te weerhouden om nu al te starten. Ik zal het nest verwijderen op het moment dat ik de kans krijg. Dan kunnen de vogels een schoon nestje bouwen.

Het andere koppels heeft inmiddels 3 eitjes gelegd. Daar wordt op gebroed. Dit ouderpaar is alleen wat sneller van het nest af, dan het andere. Op het moment dat ik de kamer betreed, vliegen ze van het nest af. Heb wel al een paar een nestcontrole gedaan en daarna zijn ze steeds weer teruggekeerd op het nest, dus dat is positief. De eieren moeten rond 16 januari uitkomen. 

Zo'n vijf dagen daarvoor, op 11 januari, moeten de jongen uit het ei kruipen van de Coloria's. Na een mislukt 2e nest zijn ze toch weer begonnen aan een 3e ronde. Het zal mij benieuwen of ze de jongen, als deze eenmaal uit het ei zijn, nu wel voeden en met rust laten. Ze krijgen inmiddels geen eiwitten meer. Pas op de 1e dag zal ik de vogels weer voorzien van eivoer. En dat gedurende een week. Daarna zal ik overgaan op gekiemde of geweekte zaden zonder toevoeging van eivoer. Eens kijken of ze dan ook de jongen grootbrengen en of deze net zo hard groeien. 

24 december 2017

Helaas werden de 2 kleintje niet gevoed, maar aan hun lot overgelaten. Ze hebben het ook niet gehaald. Jammer, maar dat is nou eenmaal de keuze die ik heb gemaakt voor natuurbroed. Daar horen teleurstellingen bij. Ik heb het volwassen jong bij de ouders verwijderd en beide nestkasten schoongemaakt. De man heeft in 2 dagen tijd 2 nieuwe nestjes gebouwd. Ze krijgen nu even geen eiwitten meer. Het wachten is op een nieuw legsel.

Mijn doelstelling voor dit jaar, het kweken van een natuurbroed Peale jomg, heb ik waarschijnlijk binnenkort al gehaald. Vandaag zit de kleine rakker inmiddels 21 dagen in het nest, dus het zal het nest snel verlaten. Pa en ma lijken klaar voor een nieuwe ronde. Hopelijk volgen er binnenkort vele broertjes en zusjes. Ik smacht naar een groot nest van 1 van mijn koppels. 

Het koppel Coloria (zilver x zwart) dat ik bij mijn 2e koppel Peales heb zitten, heb ik verwijderd. Het koppel bleek niet in conditie. De Peales wel. Zijn zijn nu langzaam aan het bouwen aan een nest. Stiekem verwacht ik hier binnen een paar weken ook wel een nest eieren. 

17 december 2017

2 kleine Coloria papegaai amadines van 1 dag oud. De mogelijkheid bestaat dat het nog 3 worden. 1 ei is onbevrucht. 

16 december 2017

Dat Peales geen goede ouders zijn die hun eigen jongen niet grootbrengen. Ik geloof er niets van. Het zijn zoals mij Coloria's zeer trouwe ouders. Ook van onrust, snel van het nest afkomen zodra je de ruimte inkomt. Het is bij allemaal niet aan de orde. Het jong is nu bijna 2 weken oud. De ouders zijn nu, net als alle ppa's, beiden veel van het nest. Ik duim dat ze zich nog even inhouden voor de volgende ronde, maar het ziet er allemaal goed uit.

Van de 4 eieren van de 2 ronde van de Coloria's (rood x roze) zijn 3 eieren bevrucht. Ik heb zelfs vanochtend al 1 jong gezien. Nu maar hopen dat beide andere jongen ook hun weg uit het ei weten te vinden. Het andere Coloria en Peales koppel dat ik bij elkaar heb gezet zijn nog niet zeer actief. Bij de Peales is de man nog wat aan het ruien en bij de Coloria is de pop niet helemaal in haar element nog. Hier zal ik waarschijnlijk weer wat geduld moeten hebben. 

10 december 2017

Vandaag is de man van de Indische Nonpareil opgehaald. Deze vogel gaat naar een kweker die er in een kleine kolonie mee gaat kweken. Hij heeft ook Coloria's, dus heb ik met hem de afspraak gemaakt dat hij mij een onverwant Coloria jong teruggeeft als hij deze gekweekt heeft. Nu heb ik alleen nog een jonge Coloria man over die naar een andere kweker gaat. 

Het Peales jong heb ik vandaag geringd (#104). Altijd spannend, omdat je niet weet of de ouders weer durven terugkeren op het nest. Dat was gelukkig heel snel gebeurd. Zo snel dat ik vergeten ben een foto te nemen van het jong en de ouders. Binnenkort zal ik een aantal foto's nemen en hier plaatsen.

Bij de Coloria's (rood x roze) die aan broeden zijn lijken alle 4 de eieren bevrucht. 1 ei is wat beschadigd, dus daar verwacht ik niet veel van. Het zou mooi zijn als er nu eens een 'groot nest' zou worden grootgebracht. Het andere koppel Coloria's dat ik samen met een koppel Peales heb gezet doet nog weing. Ze zitten in een zeer ruime kooi. Sommigen melden mij dat dit niet kan, maar ik ben nogal eigenwijs. De Peales zouden ook niet broeden met de nestopening naar de binnenzijde van de kooi gericht. Ik heb nieuws, want dat doen ze dus wel en zeer vast ook nog. 

 8 december 2017

Wel wat pech gehad deze week. De pop van de Nonpareil overleed deze week. Ze zat vast aan het kunstgroen. De man wordt komende zondag opgehaald. Ook vloog 1 van de net uitgevlogen Coloria jongen in paniek, hard tegen de want van de kooi en brak zijn nek. Het is enorm jammer, maar het hoort helaas bij het houden van levende dieren. Af en toe valt er eentje weg.

Positief is dat het jong van de Peales nog steeds in leven is. Het wordt prima gevoed en is een lekker dikkertje. Komende zondag ga ik het diertje ringen. Echter als ik er teveel moeite voor moet doen of de kans bestaat dat de ouders het in de steek laten, laat ik het ongeringd. Ik vind het belangrijker dat ik een gezond, eigen kweek en natuurbroed jong op stok krijg. 

Daarnaast heb ik een ander koppel Coloria's (zilver x zwart) samen gezet met het 2e koppel Peales in een ruime kooi van 160 cm lengte. Ze verdragen elkaar prima en kijken de kat even uit de boom. Op de bodem heb ik wat nestmateriaal gelegd. Hier is al wel wat vanaf gehaald en versleept, maar er is nog geen keuze gemaakt door 1 van beide koppels voor een nest. Ze mogen het een tijdje samen proberen en anders krijgen ze later allebei een aparte kooi. 

3 december 2017

Het eerste Peales jong is zojuist geboren. Daar ben ik heel blij mee. Was aan het schoonmaken toen er een stok hard tegen het gaas van de vlucht viel. Beide ouders van het nest, dus ik kon even kijken. En daar lag hij of zij. Had het jong pas morgen of een dag later verwacht. De ouders zaten daarna weer snel op het nest. Kijken of we volgende fases ook allemaal goed gaan doorlopen. 

Helaas vond ik ook het 4e coloria jong dood uit het nest. De ouders hebben waarschijnlijk al twijfels gehad, omdat het zo slecht groeide. Ik heb de kweek van dit koppel, ze zijn al wat ouder, stil gelegd. De pop mag nu even tot rust komen en aan het einde van het seizoen mag ze nog een ronde doen. 

Met de Indische Nonpareil ga ik tijdelijk stoppen. De reden dat ik er eigenlijk geen ruimte voor heb. Ik ga nu eerst voor een uitbreiding van het aantal kooien en dan komen ze vanzelf nog wel eens in mijn bestand. Ook de kweek heb ik gestopt. Ik wil ze in een betere en grotere kooi aan het werk zien. Ook in het voedsel van deze vogel ga ik mij eens wat beter inlezen, want ze eten anders dan de Coloria en de Peale. 

3 december 2017

Het kleinste jong van het Coloria koppel geel x rood heb ik na 9 dagen nog niet kunnen ringen. Het is nog steeds te klein, want wordt maar matig gevoed. Daarbij zijn pa en ma veel van het nest. Dat is normaal, echter zijn de jongen dan al wel wat groter. Ik check elke dag of het diertje nog in leven is. Pa en ma laten de nestcontroles gewoon toe, want dat zijn ze van mij gewend. Ik weet bij welk koppel ik wat wel en niet kan doen. Ik zal moeten afwachten of het jong groot gaat worden. Mocht dat gebeuren, dan is het in ieder geval een klein knokkertje, want gisteren scheelde het niet veel en moest ik het opwarmen in mijn handpalmen.

De twee jongen van het andere Coloria koppel (rood x roze) staan op het punt om uit te vliegen. Ze zijn nu 23 dagen oud en dat is meestal de dag dat de jongen de sprong wagen. In een ander nest heeft moeder inmiddels al weer minimaal 4 nieuwe eieren gelegd. Daarop wordt zoals ik van dit koppel gewend ben netjes gebroed.

Helaas is er bij de Peales maar 1 van de 3 eieren bevrucht. Aan het begin van het seizoen ben ik zeer ontevreden of het het lage percentage bevruchte eieren. Tijdens de schoonmaak ontsnapten zowel de man als de pop uit de vlucht. Die heb ik gevangen en teruggezet. Na 10 minuten zaten ze gewoon weer op het nest. Ben benieuwd of zij dit ene jong groot gaan krijgen. Zie het nu ook weer met de Coloria's dat ze eigenlijk niet geinteresseerd zijn zulke kleine nesten. 

26 november 2017

De 2 jongen (#102 en 103) van het Coloria koppel (rood x roze) zijn inmiddels geringd en groeien als kool. Over iets meer dan een week zullen zij het nest gaan verlaten. Bij mijn oudste Coloria koppel (geel x rood) is 1 van de 4 eieren bevrucht gebleken. Dit jong is inmiddels uit het nest gekropen. Dat de andere niet uit bevrucht waren had mogelijk te maken met het feit dat de man een tijdje last had van zijn pootje. Het eerste jong (#101) van dit koppel vliegt nog bij dit koppel en is nagenoeg zelfstandig.

De peales hebben 3 eieren gelegd en die moeten rond 4 december gaan uitkomen. Het nest is met de ingang naar de kooi gericht. Velen denken dan dat ze dan niet kunnen en willen broeden. Onzin, want ze zitten zeer vast op het nest. 

Vandaag heb ik ook het koppel Indische Nonpareilen weer bij elkaar gezet, nadat ik de man en de pop eerder uit elkaar had gehaald. Ze hebben even mooi kunnen ruien en lijken nu wel klaar voor het broedseizoen.

11 november 2017

Gisteren zijn inderdaad de 2 jongen van het andere Coloria 2e koppel (rood x roze) uit het ei gekropen. Vanochtend gezien dat ze netjes werden gevoed. Al ben ik nog niet zo enthousiast over de ouders. Die zijn samen nogal veel van het nest. 

9 november 2017

Het geringde jong is inmiddels 18 dagen oud. Het zit alleen in het nest, omdat de ouders inmiddels 4 nieuwe eieren in een 2e nestkastje hebben gelegd. Daarop zit de pop keurig te broeden. De man helpt daarbij, maar jaagt ook nog op haar. Ik ben heel voorzichtig met eivoer, maar ondanks dat blijft hij bronstig. Het probleem is dat het koppel het te rustig heeft met 1 jong. Dit laten ze vaak aan z'n lot over. Gelukkig lijkt dit jong het te redden, al is het nog wel oppassen. Overigens heb ik de Nonpareilen bij het koppel weggehaald, want de man van de Nonpareilen was iets te fel aan het worden en liet de Coloria's niet meer bij hun nest.

Het andere koppel Coloria zit te broeden op 3 eieren, waarvan er 2 bevrucht zijn. Die moeten morgen uitkomen, dus ik hoop dat ze nu beiden uit het ei weten te komen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat ze 1 jong waarschijnlijk op latere leeftijd weer aan zijn lot overlaten, zodat het sterft terwijl het bijna op het punt staat om uit te vliegen.

Bij de Kortstaarten is het nest af. Ik ben heel benieuwd naar de eerste eieren, maar dat kan misschien nog wel even duren. Ik wacht het geduldig af. Mogelijk dat ik over een week een 2e koppel Kortstaarten samen zet. Het derde koppel van de Coloria's is niet in conditie. Het vierde koppel is nog te jong. 

31 oktober 2017

Het eerste jong is geboren en geringd (#101). Het is van het koppel (geel x rood). De 2 andere eieren waren bevrucht en onbevrucht. In het bevruchte ei zat een jong dat niet uit het ei heeft kunnen komen. Het jong is inmiddels geringd op 30 oktober. Bij het 2e Coloria koppel liggen 3 eieren in het nest. Er wordt gebroed, zodat deze eieren rond 10 november moeten uitkomen.

De Indische Nonpareil pop is volledig in de rui gevallen. Ik heb besloten de man uit te lenen aan een bevriende kweker die nog wel een man kan gebruiken, zodat hij in kolonie kan kweken. Als de man terugkomt zet ik 'm mogelijk nog tegen de pop, maar er bestaat ook een kans dat ik hen dit jaar niet meer inzet. 

Tevens heb ik dit weekend het 1e koppel Peales in de vlucht losgelaten. Dat kwam doordat het koppel Coloria's dat ik in de vlucht had willen doen er niet helemaal tip top bij zat. Het popje lijkt in de rui te gaan vallen, dus heb ik ervoor gekozen 1 koppel uit te vangen. Echter ik ben bang dat ik een verkeerde koppeling heb gedaan, aangezien de man van het stel in de vlucht enorm communiceert met de andere Peale pop. Zij lijken een betere match. Mogelijk is dat ook de reden dat de Peales in de vlucht nog niet veel doen. 

23 oktober 2017

Gisteren heb ik tijdens de schoonmaak van de kooien even kunnen kijken bij de eieren van het koppel Coloria's (geel x rood). 2 van de 3 eieren zijn bevrucht, maar waren nog niet uitgekomen. Bij het koppel Nonpareilen dat bij hen in de kooi zit is de pop volledig in de rui gevallen. Bij het tweede koppel Coloria's (rood x roze) is het nest inmiddels af. Ik denk dat hier binnen een paar dagen wel een eerste ei in het nest zal liggen.

Inmiddels heb ik de vlucht weer schoongemaakt voor een ander koppel dat ik kan inzetten voor de kweek. De vraag is even of ik hier voor 1 koppel Coloria's ga, 1 koppel Peales of beiden? 

 

15 oktober 2017

Sinds 24 september zitten er 2 koppels in een grote broedkooi van 160cm lengte x 50 diep x 80 hoog. Het gaat om mijn meest ervaren koppel Coloria's (geel x rood) en mijn enige koppel Indische Nonpareilen. Van de Nompareilen heb ik slechts 1 koppel, maar dat is een echte koloniebroeder, dus vandaar dat ik ze heb samengezet met de Coloria's. 

En mijn meest ervaren koppel is zo voorspelbaar... Paar dagen aan elkaar wennen, want de mannen en poppen zitten bij mij gescheiden buiten het broedseizoen. Dan wordt snel een nest gebouwd en na 10 tot 14 dagen een eerste ei gelegd. Op 5 oktober was het zover. Daarop is keurig gebroed vanaf het 3 ei. Het gaat om 3 eieren, waarvan er 2 bevrucht lijken. De eerste jongen van dit seizoen mag ik, als alles goed blijft verlopen, volgende week zaterdag (21 oktober) verwachten.

De Indische Nonpareilen maken nog geen aanstalten. De man zat wat in de rui, maar zingt onophoudelijk zijn schorre deuntje. De komende dagen ga ik gekiemde paddy geven, mogelijk dat ze dit aanzet tot aktiviteit. Ook zal de komst van eventuele jongen bij hun kooigenoten mogelijk het proces versnellen.

Daarnaast heb ik een tweede koppel Coloria's gezet vandaag. De man deed niets anders in de mannenkooi dan het achtervolgen van andere mannetjes. Hij is klaar voor de jacht op zijn pop. Ook dit is een bewezen koppel van vorig seizoen. Opvallend aan dit koppel is dat zij vorig seizoen alleen maar jonge poppen grootbrachten. Eens zien hoe snel dit koppel overgaat tot het bouwen van een nest. 

 

24 september 2017

De voorbereidingen voor de kweek zijn in volle gang. Even heb ik de beschikking gehad over Roodkop papegaai amadines in de mutatie lutino. Deze heb ik veel te duur gekocht en daarbij zijn mij ook 2 poppen ipv een koppel verkocht. En laat die mannen nu net wat meer waard zijn. Ik vind de Roodkop papegaai amadine wat te dominant naar mijn andere soorten, dus ik heb weer afscheid genomen. 

Het seizoen komt wat later op gang dan in vorige jaren. De vogels blijven maar in de rui vallen en zijn nog niet goed in conditie. Dit jaar start ik met de volgende soorten:

  • Coloria papegaai amadines (4 koppels)
  • Indische nonpareils (1 koppel)
  • Kortstaart papegaai amadines (2 koppels)
3 van mijn 4 kortstaart papegaai amadines