Kweek 2019

 

15 juli 2019

In korte tijd overleed bijna de gehele 2 ronde jongen na 1 of 2 dagen. Dus gelijk een ontlastingsonderzoek laten doen door een vogelarts. Die concludeerde dat er een slechte bacterie voor de problemen zorgde. Dat kwam waarschijnlijk door het warme en vochtige weer in die periode. Nadat de vogels de medicijnen kregen verbeterde de conditie van de vogels aanzienlijk. Sommigen hebben zelfs alweer voor nageslacht gezorgd. In het nest hieronder liggen 3 jonge Indische nonpareilen en 1 driekleur cinnamon (die met de rode ogen).

26 juni 2019

Helaas zijn ook de laatste 3 jonge nonpareils van 1 a 2 dagen oud allemaal dood. 2 waren vrij snel dood (doodgedrukt?) en een derde stierf door met een volle krop. Beide waren nesten waren afkomstig van ouders die dit seizoen eerder voor reeds uitgevlogen jongen hebben gezorgd. Het is mij even een raadsel wat er is misgegaan.

Vandaag heb de driekleur cinnamon papegaai amadines weer een nieuw 1e ei gelegd in een schoon nestkastje. Ook heb ik weer een 1 ei gevonden in 1 van de 6 nestkastjes in de vlucht, dus de nonpareils blijven in de stemming. De mannen achtervolgen hun poppen, daarbij worden de natuurbroed jongen in de vlucht gewoon netjes gevoerd. 

22 juni 2019 

De jonge driekleur cinnamons zijn inmiddels uitgevlogen. Helaas zit er geen gele bij, maar zijn alle vogels cinnamons geworden. Wie weet in de volgende ronde meer geluk. Ze hadden inmiddels al 5 nieuwe eieren in het nest bij de jongen gelegd, maar deze zijn waardeloos, omdat ze helemaal onder gepoept waren. 

Bij de Indische nonpareilen wat het een rare week. De 2 oudste jongen zijn nog steeds in leven bij de Japanse meeuwtjes. Sterker nog ze hebben versterking gekregen van 3 jonge soortgenoten. Die werden door hun pleegouders (het homopaar) aangevallen toen ze uitvlogen. Daarop heb ik ze weggehaald en verplaatst naar de andere pleegouders. Onbegrijpelijk, want het waren tot dan toe voorbeeldige ouders geweest. Deze 5 worden ondanks een leeftijdsverschil van een kleine week keurig gevoed door de ouders.

In de vlucht waar de 4 koppels natuurbroed hun gang mogen gaan heb ik wat problemen gehad deze week. Van 3 jongen die uitgevlogen is er nog 1 over. Een ander heb ik het nest ook zien verlaten, maar vond ik later dood op het nest, net zoals zijn broer of zusje. 3 andere jongen zijn inmiddels bijna 2 weken oud en worden voorbeeldig gevoed door hun ouders. Diezelfde ouders hebben inmiddels een nieuw nest gemaakt en er 5 eieren ingelegd. De man voedt de jongen en de pop broedt op de eieren in het nieuwe nest.

In 2 anderen nesten zijn (eer) gisteren 8 jongen geboren. Daarvan vond ik er 5 dood de volgende ochtend. Ze waren gevoed, maar koud. Ik denk dat de ouders 's nachts niet op de jongen hebben gezeten of dat ze ijn doodgedrukt. Daarom heb ik de 3 overige jongen gauw verplaatst naar een koppel hele jongen Japanse meeuwtjes. Die zaten slechts 3 dagen te broeden op 5 kunsteieren. Daarvan heb ik 3 weggehaald en de 3 jongen daarvoor in de plaats gelegd. De jongen worden gevoerd en de pleegouders houden ze lekker warm tot nu toe. 

16 juni 2019

De driekleur jongen hangen op dit moment in de opening van het nestkastje. Ze zijn nu zo'n 20 dagen oud, dus die verlaten op korte termijn het nest. Ik heb het vermoeden dat er al weer een nieuw legsel bij de jongen gelegd is. Pa en ma paren regelmatig op stok.

2 van de legsels van de Indische Nonapareilen liggen op dit moment onder de Japanse meeuwen. Bij 1 koppel zijn de 2 jongen inmiddels uitgevlogen. 1 jong is gezond en 1 blijft achter. Het is kleiner, heeft wat aangekoekte ontlasting, een scherp borstbeen en laat de vleugels hangen. Dat is en blijft oppassen. Het andere nest bestaat uit 3 jongen die ook op het punt staan om uit te vliegen. 

In de vlucht is het een drukte van belang. Het koppel Indische nonpareilen waarbij de 3 jongen bijna uitvliegen hebben in een ander nestkastje vandaag hun 1 ei gelegd. In een ander nest zijn gisteren 3 jongen geringd. Dat heb ik vandaag weer over kunnen doen, omdat de ringen door de ouders weer waren verwijderd. Dan zijn er nog 2 nesten met beide 5 eieren. In 1 van die nesten zijn 4 van de 5 eieren bevrucht. Het zijn en blijven drukke tijden. 

9 juni 2019

Vandaag zijn de 2 eerste jongen Indische nonpareils van dit kweekseizoen uit het nest gesprongen. 

6 juni 2019

Baby boom!!! We beginnen met de driekleur cinnamons. Die groeiden harder dan ik had verwacht en daarom was ik te laat met ringen. Vandaag zijn ze ongeveer 10 dagen oud en ze groeien nog steeds als kool. Ben benieuwd wat voor toverballen mutaties hieruit gaan voortkomen.

Bij de Indische Nonpareilen heb ik op dit moment 6 nesten. 2 nesten daarvan liggen onder de Japanse meeuwen. Zo wel het koppel dat de 2 oudste 2 jongen grootbrengt (16 dagen oud) als het homo-koppel meeuwen brengen 3 jongen groot. Deze jongen zijn nu een week oud. Dan in de vluchten ztten vier Indische nonpareilen op hun eigen jongen en eieren. 2 koppels hebben een nest van minimaal 3 eieren en zitten sinds vandaag te broeden. Een ander koppel zit op 6 eieren die rond 11 juni moeten uitkomen. En dan heb ik nog een nest waarvan ik 3 jongen heb geringd. Een achterblijvertje kon ik nog niet ringen en vond ik een dag later dood in het nest. Zolang de nachten warm blijven ga ik het natuurbroed proberen met deze vogels, want het zijn fantastiche ouders. 

Op dit moment ben ik dus meer dan tevreden! Het wordt vervolgd...

31 mei 2019

De 3 kleine driekleuren worden goed gevoed. Dat is een eerste stap. Ze worden door hun eigen ouders grootgebracht. De 2 jonge Indische nonpareilen gaan nog steeds goed en zijn inmiddels 10 dagen oud. Ook zij worden nog steeds netjes gevoed. En dan zijn er inmiddels weer 4 nieuwe Indische nonpareils (geelbuik) geboren. Kijk ze eens schreeuwen om voedsel. Het gaat lekker en wordt hopelijk snel gevolgd door nog meer goed nieuws...

29 mei 2019

Van de 8 bevruchte eieren zijn er helaas maar 4 uitgekomen. 1 jong stierf na 1 dag en het andere nadat ik het na 6 dagen al moest ringen. Twee andere jongen heb ik kunnen ringen en ze maken het tot op heden goed. In de voliere zitten inmiddels 3 koppels op eieren. Deze legsels moeten uitkomen op 1, 2 en 11 juni. Mogelijk dat ik hier toch wat legsels natuurbroed moet laten uitbroeden, omdat de Japanse meeuwen het niet bij kunnen houden. 

Bij de driekleur papegaai amadines zijn 3 jongen uit het ei gekropen. De vader is cinnamon en spilt voor zeegroen, lutino, gele zwart oog en nog een heleboel ander mutaties. De cinnamon pop is in ieder geval split gele zwartoog. Van de 3 jongen in het nest hebben er 2 blauwe pupillen en 1 wit. 

21 mei 2019

1 dag eerder dan verwacht zijn er 3 Indische nonpareils geelbuik geboren onder de meeuwen. Yess!!! 

18 mei 2019

Eieren, eieren en nog eens eieren. Drie poppen van de Indische nonpareils zitten op dit moment te broeden. Het 1e legsel moet uitkomen op 22 mei en leg ik waarschijnlijk bij de eieren die al onder een koppel Japanse Meeuwen heb gelegd. Beide legsels zijn 5 eieren groot en er lijken ongeveer 7-8 eieren bevrucht. Dat kan wel eens een druk nestje worden voor de meeuwen. 

Dan zitten 2 anderen poppen inmiddels vast op het nest. Zij hebben nu beide minimaal 3 eieren gelegd. Op basis van het 1e ei heb ik berekend dat beide legsels rond 1 juni moeten uitkomen. Mogelijk laat ik deze eieren door de nonpareils zelf laat grootbrengen. Dat heeft er alles mee te maken dat ik waarschijnlijk maar 1 koppel goede pleegouders heb en die dan bezet met het 'grote nest' van 7-8 eieren. Als de jongen zijn uitgekomen zal ik s nachts wel bij moeten verwarmen tot 23 graden, omdat de jongen anders sterven van de kou. 

Ook de cinnamon driekleur papegaai amdines hebben 5 eieren. Ze broeden op dit moment zelf. Echter dit koppel is onrustig, zodra ik de ruimte binnenkom springen ze van het nest af. Daarom houd ik mijn bezoekjes kort en beperk ze tot het hoogst noodzakelijke. De eieren moeten uitkomen rond 27 mei. Hopelijk gaan ze de jongen natuurbroed grootbrengen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de kleuren combinatie die de jongen gaan krijgen. 

Het gaat een spannende week worden. Hopelijk kan ik volgende week vertellen dat de Japanse meeuwen tussen de 7 a 8 jonge nonpareils aan het grootbrengen zijn. Wordt vervolgd...

11 mei 2019

De eieren van het koppel (rood x oranje) heb ik onder een homo koppel Japanse meeuwen gelegd. Er waren drie eieren bevrucht die 8 mei hadden moeten uitkomen. Echter de jongen hebben allemaal niet uit het nest kunnen komen. Waarschijnlijk, omdat de meeuwen toch wat onrustig aan het broeden waren en veel van het nest waren. 

Op 4 en 5 mei hebben 2 andere koppels Indische Nonpareilen hun 1e ei gelegd. Het laatste koppel liet de eieren al snel in de steek, dus daarom heb ik de eieren bij een koppel Japanse meeuwen gelegd. Even kijken of er bevruchte eieren tussenzitten. De eieren van het andere koppel nonpareils laten door hen zelf uitbroeden. Een paar dagen voor het uitkomen kijk ik welke eieren bevrucht zijn. Deze kan ik dan alsnog bij de bevruchte eieren van het andere koppel dat onder de Japanse meeuwen ligt leggen. 

In de vlucht met de koppels is het onrustig. De mannen bouwen nesten en vernielen de nesten van de concurrent. Dat werkt niet op de lange termijn. Echter, omdat er 1 pop is die zit te broeden en ik niet weer welke man daarbij hoort laat ik ze voorlopig even zitten. Daarom wil ik met maximaal 1 of 2 mannen en 2 tot 3 poppen in dezelfde ruimte kweken. 

Het koppel driekleur papegaai amadines heeft ook haar eerste ei gelegd. Ben benieuwd naar dit koppel. Ze mogen het van mij helemaal zelf doen. Hopelijk komt hier de mutatie uit waar ik op hoop; gele zwartogen met een paarse kop. We gaan het zien. Ze hebben inmiddels hun 3e ei gelegd, maar lijken geen aanstalten te maken om te gaan zitten broeden. 

Eigenlijk loopt het best lekker tot nu toe. De nonpareils en de driekleuren leggen eieren. Echter, op 1 koppel na, doen de Japanse meeuwen niet waarvoor ik ze heb zitten; een goede pleegouder zijn. Ik baal daarvan, dus ik zal wat meer koppels meeuwen moeten aanschaffen. Hierdoor kan ik mogelijk een kleine stam goede pleegouders opbouwen. Ik zal daarop de komende tijd moeten selecteren. 

4 mei 2019

Het koppel Indische nonpareils (rood x oranje) dat op 6 eieren zit te broeden zit nog steeds vast op de eieren. Daarnaast is er door een 2 koppel (zwart x wit?) een 1e ei gelegd vandaag. Tevens worden er meerdere nesten afgebouwd. Kan wel eens een drukke periode gaan worden. De nonpareils zijn in topconditie. Ze zijn allemaal prachtig gekleurd, dus een genot om naar te kijken. 

Tevens heb ik de TT meeuwen ingeruild voor bonte exemplaren. 1 koppel is te jong en zit bij 2 poppen van de coloria papegaai amadine die ik afgelopen week heb binnengekregen. Het koppel meeuwen is te jongen om in te zetten voor de kweek. Met hen moet ik nog een paar maanden geduld hebben. Bij de coloria's gaat het om een oude pop en een jonge pop. De laatste moet nog het laatste stukje rui nog door. Haar kan ik aan het einde van het jaar pas inzetten voor de kweek.

Ook het koppel cinnamon driekleuren is voorzichtig bezig met het bouwen van een nest in een nestkastje dat normaal wordt gebruikt door Gouldamadines. Ze bezoeken het regelmatig en de eerste cocosvezels worden naar het nest gesleept. 

1 mei 2019

Het koppel Indische Nonpareil (rood x oranje) heeft 6 eieren gelegd en de pop zit daar keurig op te broeden. Bij de meeuwen heb ik de TT waardige koppels ingeruild voor ervaren pleegouder koppels. Zij bouwen nu hun nesten. Ik heb 2 koppels en een homostel. Dat laatste stel zit nu op 3 kunsteieren te broeden, zodat ik de eieren van de Nonpareilen kan overleggen als deze bevrucht zijn. Echter man en pop broeden zeer vast, zodat ik ze niet wil verstoren. Over een kleine week zal ik de eieren overleggen of de keuze maken om een kachel in de broedkamer te zetten die de temperatuur op 23 graden houdt s nachts als de jongen geboren zijn. 

De andere koppels zijn langzaam aan het bouwen. De man waarvan de pop de 6 eieren bebroed bewaakt het nest als een commando. Geen enkele vogel mag in de buurt komen. Dat maakt het bouwen van de nesten voor de andere koppels wat lastig, maar langzaam maar zeker vordert ook hier de bouw van enkele nesten. 

Afgelopen week heb ik een koppel Driekleur papegaai amadines mutatie cinnamon split gele zwartoog in bruikleen gekregen. Aan mij de taak om hier jongen uit te krijgen. Ik ga de uitdaging graag aan!

22 april 2019

Bij de Indische Nonpareilen zijn de nesten af of in de maak. Het is nog wel 'knokken' om de beste plek. Het eerste ei is vandaag op 2e Paasdag gelegd door het meest dominante koppel (rood kleurring x oranje kleurring pop). Ik verwacht dat de komende dagen de rest van de nesten ook zullen worden afgebouwd en dat er meer eieren zullen volgen. De 4 koppels Japanse meeuwen deden en doen helemaal niets, daarom heb ik er nog 2 koppels bijgekocht. In totaal heb ik nu 6 koppels. Althans zo worden ze je altijd verkocht, maar ik twijfel over het geslacht van een aantal 'poppen'. Een andere kweker werkt alleen maar met mannen, zodat de poppen er geen eieren bij kunnen leggen, dus dat moet geen probleem zijn. Hij krijgt de pleegjongeren gewoon groot bij een homo koppel. 

Het vreemde is dat er geen enkele aktiviteit is om nest te bouwen bij de meeuwtjes. Normaal gesproken kruipen deze snel bij elkaar in een nestkastje en weten ze niet hoe snel ze over moeten gaan op het bouwen van een nest, leggen van eieren en het grootbrengen van jongen. Het wordt dus nog een hele toer om de jongen van de Nonpareil groot te krijgen. 

14 april 2019

Sinds gisteren heb ik de Indische nonpareilen samengedaan in een vlucht. Lekker veel kunstgroen erin, zodat ze zich ook kunnen verschuilen. Ze hebben allemaal het water en voer kunnen vinden, want een nieuwe omgeving blijft altijd spannend. Er bestaat altijd de kans dat ze in de rui vallen. Ook de 4 koppels Japanse meeuwen heb ik tegelijkertijd gekoppeld. 

Alleen de man van de coloria zit nog alleen. Het is wachten totdat zijn popje uit de rui is en deze kant op komt. Er is in ieder geval weer wat te beleven, dus dat maakt het interessant. Hopelijk zetten de vogels op korte termijn en gaan ze beginnen met het bouwen van hun nesten. Ik denk dat het afhankelijk zal zijn van het weer buiten. Hopelijk wordt het snel wat warmer en daarmee ook wat vochtiger. Dan gaan de vogels weer in broedstemming komen. 

6 april 2019

De Indische Nonpareilen mannen zijn in top conditie. Ze zingen de geheld dag en zijn volledig door de rui heen. Bij de poppen zit nog 1 pop die nog aan het ruien is. De bedoeling is dat ze in een vlucht komen te zitten. De Japanse meeuwen die ik sinds kort heb zitten zijn nu aan het ruien. Dat maakt dat ik nog even geduld zal moeten hebben. 

Ook de Coloria man is door de rui. Hij zit bij de Nonpareil mannen en is daar duidelijk de meest dominante. Binnenkort krijg ik 2 poppen, 1 jonge en een oude pop terug. De oude pop heb ik uitgeleend aan een bevriende kweker. De jonge pop is 1 van de jongen die hij daaruit gekweekt heeft. Beide dames zitten ook in de rui op dit moment. De oude pop is van 2015 en gaat naar een kweker met enorme grote volieres, waaronder 1 die helemaal vol met papegaai amadines waar zij haar pensioen mag vieren. De jonge pop zal ik eind van het jaar inzetten voor de kweek. 

24 maart 2019

Gisteren heb ik bij een TT kweker in de buurt 4 koppels Japanse meeuwen gekocht. Het gaat om de mutaties roodbruin pastel en bleekvleugel. Het is de eerste keer dat ik Japanse meeuwen in mijn bezit heb. Ik heb deze gekocht, omdat de Indische nonpareil 1 heel nare eigenschap heeft en dat is dat zij 's nachts niet meer terugkeren op het nest als de jongen ongeveer 3 dagen oud zijn. Je verliest dan veel jongen als de nachttemperatuur niet minimaal 22 tot 23 graden is. In een warme zomer is dat geen probleem, maar als de nachten kouder zijn overleven de jongen het niet. Daarom heb ik de Japanse meeuwen aangeschaft, zodat ik de eieren kan overleggen als de nachten te koud zijn. Het streven blijft natuurbroed, maar ik wil ook graag wat nageslacht kweken. 

17 maart 2019

Weer eens een update. Na een korte uitstap naar de lonchura het ik besloten om mij te concentreren op de papegaai amadines. Daarom heb ik mijn geparelde bronzemannen verkocht. Dat zijn fantastische, zeldzame en leuke vogeltjes. Echter de papegaai amadine passen qua gedrag meer bij. 

Dit jaar ga ik de kweek in met de volgende vogels:

  • 4-4 Indische nonpareil geelbuik (erythrura prasina)
  • 1-2 Coloria papegaai amadine (erythrura coloria). 
  • 1-1 Driekleur papegaai amadines mutatie cinnamon split gele zwartoog
  • 9-5 Japanse meeuwen
Mijn zeegroene Forbes papegaai amadines zijn verkocht. Deze zijn verhuisd naar België. Hier overleed de man na te zijn aangevallen door zijn pop. 
 
Dit jaar wijk ik wel af van mijn normale werkwijze. Ik zal gebruik maken van Japanse Meeuwtjes. Ik heb een heel slecht kweekjaar gehad afgelopen jaar. Daarom hoop ik, in geval van nood, gebruik te maken van de hulp van de Meeuwtjes. Die doe ik, omdat de papegaai amadines 1 nare eigenschap hebben en dat is dat ze als de jonge een kleine week oud zijn de ouders niet meer op het nest slapen 's nachts. Bij de Nonpareil is dat zelfs al zo als de jongen 3 dagen oud zijn. Ik kweek daarom al in de zomer, maar ook daarin heb je soms koude nachten.