KWEEK 2020

12 september 2020

Alle 4 de jongen zijn op stok gekomen. Het zijn alle 4 mannen; 3 split en 1 lutino. Ik ga nu verder met de kweek van 2021. 

Resultaat:

4-0 Roodkop papegaai amadines 

17 juli 2020

Het koppel met de 2 oudste jongen heeft een nieuw nest gebouwd. Daarin liggen inmiddels sinds vandaag 3 eieren. De 2 jongste kleintjes zijn inmiddels 16 dagen oud. Over een paar dagen zullen zij wel uit het nest kruipen. 

9 juli 2020

De 2 oudste jongen hebben vandaag de sprong uit het nestkastje gewaagd. Ze zijn vandaag 19 dagen oud. De ringen zitten nog netjes om de poten zo te zien. Het is op dit moment een drukte van belang. De ouders proberen ze weer naar het nest te begeleiden en te voeden. De andere 2 jongen, waaronder het lutino jong heb ik gisteren voor het eerst geringd. De ringen waren vanochtend van de poot, dus vandaag een 2e poging gewaagd. Echter ook nu zijn de ringen weer verwijderd. Deze jongen groeien wat minder goed en snel dan het nestje waarvan de 2 inmiddels zijn uitgevlogen.

2 juli 2020

Gisteren kropen er 2 jongen uit het ei van het 2e koppel wildkleur x lutino. Echter er zat 1 lutino jong (rode ogen en witte pupillen) bij. Dat betekent dat de vader definitief split is. Anders kan je geen lutino jong krijgen. Het kan zowel een jonge man of pop zijn. Dat zullen we moeten afwachten. Ben blij verrast. Het 3e ei was onbevrucht. Bij het andere koppel groeien de jongen voorbeeldig. Deze zijn nu zo'n 12 dagen oud. 

30 juni 2020

De Forbes waren binnen 2 uur verkocht en opgehaald door een kweker die ze wilde gebruiken om zijn koppels onverwant te maken. Zo te horen krijgen ze een goed nieuw thuis. Ook zijn de 2 nieuwe koppels roodkoppen inmiddels in mijn bezit. Deze heb ik opgehaald bij een kweker die vele soorten papegaai amadines in zijn bezit heeft, maar de roodkop iets te druk vindt. De lutino man is mooi van formaat, van de split man moet je altijd maar afwachten of hij ook daadwerkelijk split is. Dat is een beetje gebaseerd op vertrouwen. De bonte pop heeft helaas maar weinig bont bezit, maar is een interessant vogeltje. De wildkleur pop is wat klein van formaat. Al met al ben ik tevreden al moet je altijd even afwachten of de geslachten blijken te kloppen en of een vogel daadwerkelijk splt blijkt te zijn.

Op dit moment in mijn bezit:

  • 1-1 Roodkop papegaai amadine lutino x wildkleur
  • 1-1 Roodkop papegaai amadine wildkleur x bont
  • 1-1 Roodkop papegaai amadine split lutino x lutino
  • 1-1 Roodkop papegaai amadines wildkleur x lutino
  • 2-2 Coloria papegaai amadines
 

28 juni 2020

Sinds afgelopen dinsdag heb ik ook de 2 koppels coloria in bezit. Gaat om vogels van een kwaliteitskweker uit het oosten van het land. Was een lange, warme reis vanwege het prachtige weer. De vogels hadden echt even 2 dagen nodig om helemaal bij te komen. Een les voor de volgende keer is dat ik de vogels ophaal rekening houdend met de weerverwachting. Met deze coloria's kan ik pas vanaf begin volgend jaar kweken, dus nog geen verslag van deze vogels dit jaar. Die verslagen zijn wel te vinden in de eerdere jaren. 

Komende dinsdag haal ik 2 koppels roodkop papegaai amadines op. Het gaat om een split lutino, lutino man, een wildkleur pop en een bonte pop. Vooral beide mannen zijn voor mij heel interessant. Daarmee kan ik nu echt lutino's gaan kweken ipv split mannen. Ook bont heb ik altijd een mooie mutatie gevonden bij de roodkop. Ik zal even moeten afwachten hoe bont deze vogel is. 

Op zaterdag 20 juni kropen er 3 jongen roodkoppen uit het ei. Het 4e jong is nooit uit het ei gekomen. Er zat wel een volgroeid jong in, maar het ei was ook wat beschadigd. Van de 3 jongen vond ik 1 jong buiten de het nest. Het was verkleefd met de eierschaal. Waarschijnlijk is op die manier het jong buiten het nest terecht gekomen. Vrees voor de andere jongen had ik daarom ook niet. Die zijn een week later keurig geringd. Mocht het jong een man zijn, dan is deze split voor lutino. De poppen uit deze combinatie zijn wildkleur. Het andere koppel wildkleur x lutino zit op 3 eieren waarvan er 2 bevrucht zijn. De eitjes moeten komende dinsdag uitkomen. 

Om wat ruimte te maken heb ik besloten om het koppel Forbes te verkopen. Hetzelfde geldt voor het koppel wildkleur roodkoppen. Beide koppels waren zo enorm onrustig in de broedkooi. Vooral de roodkop man was in alle staten als ik de vogelkamer binnen. Ik was bang dat hij zich dood zou vliegen. De roodkoppen zijn inmiddels opgehaald door een liefhebber. Het koppel Forbes staat nog te koop en wordt hopelijk op korte termijn verkocht. 

13 juni 2020

Ook het derde koppel roodkoppen wildkleur x lutino heeft inmiddels 2 eieren gelegd. Daarmee zitten alle drie de koppels op eieren. Dit nest moet uitkomen op 30 juni. Het wordt een interessante maand. Kijken of de Forbes ook weer snel overgaan tot het leggen van een niuwe ronde met eieren. 

12 juni 2020

Afgelopen woensdag kroop de 1e jonge Forbes uit het ei. Echter de ouders waren hierdoor dusdanig van slag dat ze het jong en de eieren lieten voor wat het was. Het gaat om 2 jonge vogels en waarschijnlijk is dit hun eerste nest. Een overdaad aan eiwitten is onmogelijk, omdat ze maar mondjesmaat eivoer krijgen als ze op eieren zitten. Dat is het nadeel van natuurbroed. Het is niet anders. Het jong vond ik na een dag dood op de grond van de kooi. De eieren waren koud. Helaas! Gewoon een nieuwe poging. En als dat ook niet blijkt te werken dan verkoop ik het koppel aan een liefhebber die in het bezit is van meeuwen.

Bij de roodkoppen is alles nog steeds hetzelfde 2 van de 3 koppels zitten op eieren. 1 koppel doet nog niets, ondanks dat ze wel een nest hebben gebouwd. Hier is het afwachten of 20 juni en 24 juni. Hopelijk brengen deze koppels hun jongen wel zelf groot. 1 van de koppels is de pop van 2018 met een jonge man. Het andere koppel is van 2019, dus daar zou zich hetzelfde probleem kunnen voordoen als bij de Forbes. Ze krijgen dit seizoen de kans. Mochten ze beide niet zelf overgaan om de jongen natuurbroed groot te brengen, dan selecteer ik ze uit mijn bestand. Net zolang totdat ik over koppels beschik die het wel zelf doen. 

6 juni 2020

De Forbes zitten zeer vast op het nest. Een heel rustig koppel dat zelfs blijft zitten als je laden van de kooi verschoond. Toen ze laatst allebei van het nest waren heb ik de eieren kort kunnen bekijken. 4 eitjes zijn zeker bevrucht. Het andere is een twijfelgeval. Komende woensdag zal ik meer weten.

De roodkoppen daarentegen zijn heel nerveus. Het koppel wildkleur x lutino heeft inmiddels minimaal 4 eieren gelegd. Daarna zijn ze pas met broeden begonnen. Elke keer als ik de kamer in ga komen ze direct van het nest. Het is belangrijk dat ik een aantal split mannen kan kweken, dus ik hoop dat alles goed komt. Inmiddels heeft het koppel wildkleuren gisteren ook haar 1e ei gelegd. Het andere koppel wildkleur x lutino heeft een nest gebouwd, maar daar zijn ze nog weinig te vinden. 

3 juni 2020

Het afgelopen jaar was een dramatisch jaar. Er werd dikke leverziekte geconstateerd bij een aantal vogels. Die heb ik allemaal moeten opruimen. Heb een paar maanden geen vogels gehad en daardoor de gehele kamer ontsmet, schoongemaakt, kooien weggedaan en uiteindelijk de gehele ruimte voorzien van een nieuw likje verf. Nu ben ik weer rustig en voorzichtig begonnen. Ik zal helemaal opnieuw moeten beginnen. Ook heb ik besloten de paar koppels Japanse meeuwtjes in de verkoop te doen. Natuurbroed geeft mij veel meer voldoening. Je kweekt er geen enorme hoeveelheden mee, maar dat doet hoeft ook niet.

Uiteindelijk ben ik weer begonnen met een aantal koppels papegaai amadines.

  • 1-1 Forbes papegaai amadines
  • 1-1 Roodkop papegaai amadines wildkleur
  • 2-2 Roodkop papegaai amadines wildkleur x lutino
  • 2-2 Coloria papegaai amadines
De Coloria papegaai amadines zijn mijn favoriete papegaai amadine soort. Ze zijn zo nieuwsgierig! Deze heb ik nog niet in huis, maar heb ik heb 2 koppels besproken bij een zeer ervaren kweker. Daar kan ik begin 2021 pas mee kweken. De Forbes en Roodkoppen zitten allemaal in de kweek. De Forbes hebben een nest van 5 eieren gelegd waar ze nu op het aan het broeden zijn. De jongen verwacht ik komende maandag en dinsdag. De roodkoppen hebben allemaal een nest gebouwd, waarbij 1 van de koppels wildkleur x lutino de eerste 2 eieren heeft gelegd. Uit dit koppel kweek ik split mannen en wildkleur poppen. 1 van deze mannen kan ik straks koppelen aan de aan de andere pop. Uit de split x lutino kweek ik dan 25% split mannen, 25% lutino mannen, 25% wildkleur poppen en 25% lutino poppen.