KWEEK 2021

27 oktober 2020

Heb even alles on hold gezet. Er is een verbouwing gaande bij de buren. Dat zorgt voor zoveel onrust bij de vogels dat het weinig zin heeft om nu te kweken. Bij elk boorgeluid komen de vogels van het nest. Misschien over een paar maanden. 

17 oktober 2020

Het koppel split lutino x lutino heeft een nest van 1 ei. Daar is het vreemd genoeg bij gebleven. Er wordt keurig op het ei gebroed. De ouders van de 4 jongen zijn in de rui gevallen. Ik wijt dat aan de veranderde omstandigheden buiten. Het is kouder geworden en ondanks dat ze binnen zitten krijgen ze die verschillen in de atmosfeer wel mee. 

Vandaag heeft een bont koppel het 1e ei gelegd. Het gaat om een koppel dat tot nu toe nog niet veel gedaan heeft, dus ik ben benieuwd. Tegelijkertijd ligt er bij het koppel wildkleur x lutino ook het 1e ei. Hiervan zou de man split zijn. Echter dan had er inmiddels ook een lutino jong tussen moeten hebben zitten. En dat is niet het geval. Ik weet inmiddels bijna zeker dat de verkoper hierover heeft gelogen. Wordt vervolgd... 

8 oktober 2020

Alle roodkop papegaai amadines zitten nu in de kweek. De 5 eieren bij het meeste bonte koppel waren allemaal onbevrucht. Een legsel van een ander koppel kwam keurig uit. Echter, nadat de jongen uitkwamen durfde de ouders niet meer op het nest terug te keren. Het gevolg is dat de jongen zijn overleden. De ouders zijn van 2019, dus waarschijnlijk is onervarenheid het probleem geweest. 

De lutino's doen het wat dat betreft een stuk beter. Het koppel dat 4 jongen op stok heeft gebracht is, nadat ik het nestkastje heb teruggehangem, direct begonnen met de bouw van het nest. Het koppel split x lutino heeft een eerste ei gelegd. En een ander koppel is bezig met de eerste nestbouw. 

Bij de lutino's gaat het dus een stuk beter dan de bonte. Deze zijn dan ook wat langer in mijn bezit en waarschijnlijk beter in conditie. Ze gaan nog een ronde de kans krijgen om te zien of er dan wel wat gebeurd. Mogelijk dat ik wat eieren van de bonte bij de lutino's kan leggen mochten de problemen zich blijven herhalen. Dan zullen ze wel tegelijkertijd eieren moeten gaan leggen om dit te laten slagen. Wordt vervolgd...

22 september 2020

De 4 jongen van het koppel lutino x wildkleur zijn inmiddels uitgevlogen. Beide split mannen zijn een stuk groter dan hun lutino zusjes. Ik geef ze nu meestal wat extra trosgierst. Dat is makkelijk te pellen voor de jonge vogels. Nadat de jongen 3 dagen waren uitgevlogen heb ik het nestkastje verwijderd. De papegaai amadines hebben de nare gewoonte om direct na het uitvliegen van de jongen weer aan de volgende ronde te willen beginnen. Aangezien de jongen dan ook weer op het nest kruipen komt er van het 2e legsel meestal niet veel terecht. Als ik de jongen uitvang over een kleine 2 weken dan krijgen de ouders het (gewassen) nest weer terug.

Direct nadat de bonte koppels door de rui kwamen zag je de man direct aan de gang gaan met het nest. Bij het meest bonte koppel liggen inmiddels 5 eieren waarop keurig wordt gebroed. Deze eieren moeten 2 oktober uitkomen. Ook een ander koppel heeft 3 eieren gelegd. Het 1e ei was op de grond gelegd. Ik heb toen een kunstei in het nest gelegd en daar heeft de pop nu minimaal 3 eieren bijgelegd. De jongen kruipen hier naar verwachting op 8 oktober uit het nest. Bij het 3e koppel is de man nog wat aan het ruien en niet heel actief. Ik kijk het nog 2 weken aan en dan krijgt de bonte reserve man zijn kans. 

Bij de koppels lutino is er wel wat meer rumoer, maar lijken de popjes er nog niet klaar voor. Beide nesten zijn door de mannen wel afgebouwd. 1 man heeft besloten om nu alles te verbouwen. Ik verwacht dat zij nog wat tijd nodig hebben en dat er over een paar weken wel een eerste ei zal liggen. Wordt vervolgd...

13 september 2020

In augustus heb ik 4 kooien gekocht van 160 cm lang die op te splitsen zijn in 8 kooien van 80 cm. Dat geeft weer wat ruinte voor nieuwe koppels. Daarom zijn er 3 koppels Roodkop papegaai amadine in de bont mutatie aan het bestand toegevoegd. 

Alle roodkop papegaai amadine koppels zijn inmiddels gekoppeld. Het koppel lutino x wildkleur heeft inmiddels 4 jongen in het nest liggen. Door de koppeling kan ik direct zien wat het geslacht is. Het zijn 2 split lutino mannen en 2 lutino poppen. Deze zijn inmiddels geringd en ruim 2 weken oud. Ze moeten volgende week gaan uitvliegen.

De overige koppels zijn allemaal in de rui gevallen. De mannen hebben zonder uitzondering allemaa een nest gebouwd. Ze rui loopt nu op zijn eind, dus ik verwacht binnenkort de eerste eieren wel in de nesten. We gaan het afwachten. Wordt vervolgd...

Dit seizoen kweek ik met: 

  • 3-3 Roodkop papegaai amadine bont x bont
  • 1-1 Roodkop papegaai amadines lutino x wildkleur
  • 1-1 Roodkop papegaai amadines split lutino x lutino 
  • 1-1 Roodkop papegaai amadines wildkleur x lutino
  • 2-2 Coloria papegaai amadines
Reserve vogels:
  • 1-0 Roodkop papegaai amadine bont