Voeding

Zaden

De papegaai amadine voedt zich hoofdzakelijk met zaden. Sommige soorten, zoals de Kleinschmidts papegaai amadine, voeden zich naast zaden ook met vruchten. Ik koop een mengeling speciaal voor Afrikaanse astrilden en apart graszaden. De exotenmix bevat onder andere: gele, witte en Japanse millet, nigerzaad, onkruidzaden, gele en rode panis, witte perilla en witzaad. Als graszaad gebruik ik alleen knaulgras of kropaar. Dit laatste graszaad wordt gevroten. In het verleden mengde ik beide door elkaar. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, omdat ze anders alleen graszaden eten terwijl het ook belangrijk is dat ze de gewone zaden binnenkrijgen. Een maand voor de broedperiode meng ik wat tarwekiemolie door het zaad. Hier stop ik mee als ik zie dat de pop het eerste ei moet gaan leggen. 

Naast deze mengeling hebben mijn vogels soms de beschikking over de gezondheidszaden; foniopaddy en chiazaad. Deze geef ik in een apart zgn snoepbakje, omdat het kleine zaden zijn die in een mengeling naar de bodem van de voerbak verdwijnen. In het verleden verstrekte ik deze zaden dagelijks. Nu eigenlijk steeds minder en er zijn ook perioden dat ik het helemaal niet verstrek. De vogels zijn er wel dol op. Eigenlijk ga ik steeds meer terug naar de basis: een goed zaadmengsel, eivoer en grit/maagkiezel. Het enige dat ik toevoeg aan het (ei)voer en water zijn de bijenproducten gemalen stuifmeelkorrels (boordevol vitaminen en mineralen), propolis, wat groenvoer en een paar druppels tarwekiemolie om de broeddrift op te wekken. 

Eivoer

Mijn vogels krijgen Cédé voor exoten als eivoer. Daar meng ik couscous en gemalen stuifmeelkorrels doorheen. Tevens voeg ik daar gewelde zaden (hiervoor gebruik ik mijn gewone mengsel een nacht in een laag water) aan toe. Met gekiemde zaden ben ik gestopt. Het is te bewerkelijk voor mij. Ik heb gewoon een baan en niet dagelijks de tijd om de zaden regelmatig te spoelen. Bij het eivoer zou je eventueel nog pinky's uit de diepvries kunnen verstrekken. Ik doe dat niet en behaal ook prima broedresultaten. Eivoer krijgen ze 2 dagen per week buiten de broedperiode. Pas als er jongen zijn krijgen de vogels elke dag eivoer.  De vogels zijn dol op de gewelde/gekiemde zaden en eten het gehele bakje leeg. 

Grit en maagkiezel

Uiteraard hebben mijn vogels over de beschikking over grit en maagkiezel. In de broedtijd voeg ik daar eierschalen aan toe. Ik kook de eieren ongeveer 8 minuten en ontdoe ze van hun schaal. Dan vervolgens nog even 2 minuten in de magnetron. De vogels zijn dol op de eierschalen. Tevens hoop ik hiermee te bereiken dat de vogels niet van hun eigen eieren beginnen te eten. 

Groenvoer

1 tot 2 maal krijgen de vogels bij mij wat groenvoer aangeboden. Soms in de vorm van een schijfje komkommer, witlof, een stukje wortel of broccoli. De laatste twee rasp ik ook wel eens of snijd ik heel klein. Dat laatste doe ik ook met een bijvoorbeeld paprika of groente mengeling uit de supermarkt. Komkommer en witlof zijn de absolute favoriet van de vogels. De rest wordt maar matig gegeten. 

Water

Elke dag hebben mijn vogels de beschikking over schoon drinkwater. Op woensdag, zaterdag en zondag doe ik wat propolis van De Imme door het drink en badwater. Het is bijenproduct, puur natuur en goed voor het lever en darmkanaal; de gevoelige plek van veel papegaai amadines. In de zomer probeer ik mijn drinkwater wat vaker te verversen. Papegaai amadines zijn dol op het nemen van een bad. Ze gaan vaak meerdere keren per dag in bad. 

Mocht een vogel ziek zijn of een andere kleur ontlasting krijgen, dan verstrek ik elke dag propolis door het water. Meestal trek je ze daarmee wel door de zware periode heen en knapt de vogel snel weer op.