Coloria of veelkleuren papegaai amadine

Coloria of veelkleuren papegaai amadine (Erythrura coloria). Mijn Coloria vogels zijn te zien in de afspeellijst: www.youtube.com/watch?v=th5IbNmSmuY&list=PLDSF4bT5pk2RieMkK1W7YNATEYbQEdEFw

Beschrijving

De vogel is een kleine papegaai amadine van ongeveer 10 cm lang. De Coloria's hebben de mooie donkere groene kleur die we van de meeste papegaai amadines gewend zijn. Rondom de ogen hebben ze een blauw masker en bij de oren zijn de veren mooi dieprood van kleur. De snavel is zwart van kleur en de pootjes zijn lichtbruin van kleur bij deze vogels. Het verschil tussen de man en pop is over het algemeen goed te zien. De popjes zijn matter van kleur. Daarbij is de rode oorvlek minder fel rood gekleurd en ook kleiner dan de man. Van deze vogels zijn geen ondersoorten bekend. Wel is er een mutant gekweekt; de lutino. 

Herkomst

De Coloria papegaai amadine komt voor in het Katanglad-gebergte op Mindanao, het op één na grootste eiland, op de Filipijnen. Het is een bergachtig eiland in het Noorden van Mindanao. De vogels houden zich op aan de rand van bossen en open stukken waar ze veel grassen en kruidenplanten vinden. 

Huisvesting

Deze vogels zijn prima te huisvesten in ruime kooien (minimale lengte 80cm) of in een binnenvlucht. Ze hebben behoefte aan warmte, dus mocht men ze buiten willen houden dan is een verwarmd nachtverblijf gewenst. Voor de kweek zet ik mijn koppels per koppel in een kweekkooi van 120 cm lengte. Mogelijk dat ik in de toekomst met deze vogels probeer in kolonie te kweken. Ik denk dat ze door hun zachtaardige karakter prima met meerdere koppels in een, ruime vlucht, te kweken zijn.

Kweekresultaten

  • 2017/2018 1-1 jongen (natuurbroed)
  • 2016/2017 4-5 jongen (natuurbroed)
  • 2015/2016 2-5 jongen (natuurbroed)
  • 2014/2015 1-0 jong (natuurbroed), helaas tijdens de jeugdrui overleden

Op dit moment heb ik 4 koppels van deze prachtige papegaai amadine in mijn bezit. Veel vogels zijn eigen kweek. Anderen zijn geruild met andere kwekers om onverwant bloed binnen mijn kweekbestand te brengen.

foto is van de poppen met de rode en blauwe kleurring