Kweek 2016

14 april 2016
 
Nog even alle filmpjes van mijn coloria's op een rij. De filmpjes worden automatisch achter elkaar gestart: www.youtube.com/watch?v=th5IbNmSmuY&list=PLDSF4bT5pk2RieMkK1W7YNATEYbQEdEFw
 
29 maart 2016
 
Dit is het laatste bericht van het kweekseizoen 2016. Het resultaat zijn 7 Coloria jongen uit 2 koppels. Waarvan 2 mannen en 5 poppen. Allemaal natuurbroed gekweekt. Aan het begin van het nieuwe kweekseizoen, rond september/oktober zal ik een nieuw verslag aanmaken in een ander overzicht. Dan is het de bedoeling dat er 1 of nieuwe soorten papegaai amadines bijkomen en dat ik start met 4-5 koppels Coloria's. Bedankt voor de interesse!
 
 
20 maart 2016
 
Heb vanochtend de 2 oudste jonge poppen, omdat ze door de rui zijn, verhuisd naar de kooi met de oudste pop. Die kan hen mooi de weg wijzen naar het water en voedsel. Het is altijd weer een spannend moment als of ze de voedselbakken weten te vinden. Daarom bied ik ook altijd extra voedsel aan in een bakje op de bodem van de kooi.
 
In de donkere kooi zitten nu nog de ouders die volledig in de rui zitten en de 3 jongste jongen. 
 
Wat mij overigens altijd opvalt is dat de vogels van de donkere kooi altijd wat moeite hebben met het inschatten van de afstanden in de nieuwe beter verlichte kooi. In het begin knallen ze nog regelmatig tegen de wanden van hun nieuwe verblijf. Na een paar uur gaat dat meestal een stuk beter. 
 
 
16 maart 2016
 
Sinds vandaag een paar aanpassingen aan mijn eivoer gedaan. Naast de gewelde zaden, couscous en gemalen stuifmeelkorrels doe ik daar weer pinky's doorheen, maar ook gedroogde kruiden (brandnetel, venkel, salie, duizendblad, smalle weegbree, tijm, vogelmuur en alsem), geraspte rode paprika en broccoli en gewelde paddy. De zaden net zoals de kruiden en couscous laat ik allemaal een nachtje wellen. Als ik het 's ochtends aanbied, alleen op woensdag en zaterdag, zitten ze al te wachten. Er gaan enorme hoeveelheden doorheen, maar dat vind ik in deze (rust)periode niet erg. Ik biedt het onbeperkt aan, zodat ze eruit pikken wat ze nodig hebben. 
 
Van de jongste drie jongen heb ik tot op heden nog geen enkele vogel horen zingen. Als dat zo blijft heb ik van de 7 jongen, maar liefst 5 poppen weten te kweken. Dat maakt het ruilen vast een stuk makkelijker. Wat dat betreft heb ik een gelukkige hand, want ook bij mijn gele rietvinken kweekte ik meer poppen dan mannen. 
 
 
1 maart 2016
 
De twee jonge popjes uit de eerste 2 broedronden in rui...
De vader en moeder van het gehele stel (pop rode kleurring, man geel) samen met 1 van de jonge popjes. Mams zit begint te ruien...
De drie jongste jongen. De snavels zijn nog gedeeltelijk geel. Borst van de middelste oogt zwart, maar ze zijn net in bad geweest. 
De twee jonge mannen die al door de rui en op kleur zijn...
 
 
27 februari 2016
 
Vandaag was de grote verhuizing. 
 
In broedkooi 1 zit nu:
De oudste pop (2014, gele kleurring)
 
In broedkooi 2 zitten nu:
De oudste man (2014, paars), de man uit de eerste ronde (2016, oranje) en de man uit de tweede ronde (2016, zilver)
 
In de grote 'donkere' uitvliegkooi zitten nu:
De pop en moeder van alle jongen (2015, rood), de vader van alle jongen (2015, geel) en de popjes uit de 1e en 2e ronden (2016, lichtblauw en brons) en de jongen uit de 3e ronde (geen, wit en roze). 
 
Hieronder 2 foto's van de jongen uit de 3e ronde en hun vader.
 
 
 
24 februari 2016
 
Tot op de dag van vandaag heb ik van de jongste drie jongen (roze, witte en zonder kleurring) er nog geen één horen zingen. Meestal gaan de jonge mannen rond deze periode wat eerste zangoefeningen doen. Dat is nog niet het geval. Het is heel moeilijk te zien, maar bij de juiste lichtval kan je op basis van de borstkleur een onderscheid zien. Mannetjes hebben een fractie lichtere borstkleur en de popjes zijn iets intenser donkergroen op de borst. Op basis daarvan (gok ik) dat het 2 poppen en een man (roze?) moeten zijn. Zal mij benieuwen of ik gelijk krijg en wanneer deze man voor het eerst zijn keel opzet. Stiekem hoop ik dat het stil blijft en dat ik 3 jonge poppen heb gekweekt. De vader in de vlucht (gele kleurring) zingt dat het een lieve lust is. Hij lijkt onvermoeibaar. Komend weekend zet ik hem bij zijn popje (rode kleurring) samen met de jongste jongen (zijn dan 6 weken oud) bij de andere ruiende jongen in de 'donkere' kooi. 
 
Het oudste jong (oranje) zit bij de man (paarse) van het oude koppel in een aparte broedkooi. Zijn zusje (lichtblauw) zit nog in de 'donkere' kooi en zit nog in de rui. Dat wordt een mooi popje zo te zien. De twee jongen van de tweede ronde zijn ook in de rui; een man en een pop. De man (zilveren) lijkt een mooie grote man te worden met een duidelijke rode oorvlek. Hij is bijna door de rui. Zijn zusje (brons) zit er nog middenin. Hun moeder (rode kleurring) zit nu bij hen en lijkt weer een beetje op te knappen na een vermoeiend broedseizoen. Ze gaat een beetje haar eigen gang waar de 3 jongen in de kooi veel samendoen. 
 
Het oude popje (gele kleurring) zit nu nog alleen in een broedkooi. Ze is door de rui en lijkt de rust wel te kunnen waarderen. Mogelijk krijgt zij gezelschap van de moeder (rode) van de jongen. Dat is afhankelijk van het gedrag van haar man als ik hem en de jongste drie jongen weer bij elkaar zet in de 'donkere' kooi. Als hij gaat jagen, dan verhuisd het popje naar de broedkooi van het oude popje. Liever heb ik dat ze in deze kooi allemaal snel in de rui vallen. Dat is gelukkig tot nu toe met alle vogels gebeurd die in deze kooi hebben gezeten. Nadat ze door de rui heen zijn gaan ze per geslacht naar een de broedkooien waar het oudste koppel en jong al in vertoeven.  De jonge man (zilveren kleurring) lijkt de eerstvolgende die aan de beurt is voor een verhuizing naar de broedkooi. 
 
 
15 februari 2016
 
Vandaag de eerste 2 mannen die op kleur zijn uitgevangen en verplaatst. De oude man en het oudste jong. Ook de oude pop heb ik verplaatst. Zij zit in een andere kooi dan de 2 mannen. De 3 oudste jongen die nog in de rui zitten heb ik in de grote kooi laten zitten. De komende dag wil ik ook de pop van het jonge koppel uit de vlucht vangen en bij de oude pop zetten. Zij heeft echt rust nodig en de man blijft haar maar achtervolgen en met haar paren. 

Dit zijn twee foto's van het jonge mannetje dat als eerste op kleur is... (oranje kleurring)
 
 
 
12 februari 2016
 
Inmiddels zijn alle drie de jongen uitgevlogen. Daarna heb ik het nestkastje verwijderd. Echter de pop blijft eieren leggen. Als de man met haar blijft paren, dan zal ik moeten ingrijpen en haar verwijderen. Hij kan dan alleen de jongen grootbrengen. Ik kijk het nog een paar dagen aan. 
 
De oudste jongen van november en december vallen nu volledig in de rui...
terwijl het oude koppel hier bijna helemaal doorheen is. 
 
 
9 februari 2016
 
Het is zover... het eerste jong van het laatste nest heeft de nestkast verlaten. Uiteraard weer op de 23e dag. Dat hebben ze tot nu toe allemaal gedaan. 
 
2 foto's van het jong...
 
 
 
2 februari 2016
 
Het gaat gelukkig goed met de jongen. Ze worden inmiddels nog steeds goed gevoed. Ik hoor ze regelmatig schreeuwen om voedsel. Daarbij zie ik onder het nestkastje inmiddels grote stukken ontlasting liggen. De jongen melden zich regelmatig met hun kont in de nestopening om een stevige 'flats' naar buiten te werken. Ze zijn inmiddels al weer zo'n 16 dagen oud en zijn voorbij de kritieke periode. Over een dag of 7 zullen zij zich vanuit het nest weer de wondere wereld in storten. 
 
Met deze 3 jongen heb ik zo'n 7 jongen op stok weten te krijgen. Daarvan zal ik een aantal gaan ruilen om onverwante koppels te kunnen samenstellen. Inmiddels heb ik 3 kwekers uit binnen- en buitenland bereid gevonden om met mij te ruilen. Volgend seizoen hoop ik met zo'n 4 koppels te kunnen kweken. Dat betekent dat ik waarschijnlijk een aantal jongen zal kunnen verkopen en een nieuwe soort kan aankopen. Dat wordt de roodkop papegaai amadine. Van een bekende kweker heb ik een 100% split lutino man kunnen kopen voor een mooie prijs. Nu ga ik nog op zoek naar een wildkleur of lutino pop om te kijken of ik met deze soort ook succesvol kan kweken; uiteraard natuurbroed. 
 
 
26 januari 2016
 
Toen ik vanochtend mijn voerronde maakte viel mij op dat de man in de binnenvlucht niet lekker op zijn poten zaten Hij trok zijn rechter pootje steeds in. Toen ik het beter bekeek zag ik dat hij de achterteen van zijn deze poot mistte. Waarschijnlijk heeft hij ergens in vastgezeten. Uitgerekend bij mijn kweekman! Waarschijnlijk heeft dat in de toekomst gevolgen voor de bevruchting van de pop. 
 
Gelukkig gaat hij wel door met het opnemen van voedsel en lijken de jongen in het nest er nog geen last van te hebben. 
 
UPDATE....
 
Nadat ik nog eens goed keek zag ik de nagel van zijn rechter achterteen nog zitten. Het kostte me veel tijd om te zien dat de nagel van zijn deze teen om de poot zat gedraaid. De achterteen was er dus nog, alleen zat deze vast aan de poot doordat de nagel eromheen zat gedraaid. Op dat moment heb ik besloten de vlucht toch maar te betreden. En heb ik het mannetje uitgevangen het achterteentje vrijgemaakt, de nagels geknipt en weer losgelaten. Hij zit nog wat ongemakkelijk op stok, maar lijkt zich wel bevrijd te voelen. 

En aangezien ik toch in de vlucht moest zijn... Ook maar 'even' de 3 jongen uit het nest geringd; nummers 087, 088 en 089. Dat ging ongelooflijk moeilijk, want ze zijn 9 dagen oud en hebben al flinke poten. 

Daarna nog even de boel verschoond, dus ze zitten er ook weer netjes bij. 

Nu hopen en duimen dat pa en ma gewoon verder gaan met het voeren van de jongen. Echter ik vond dat ik geen keuze had en de man van zijn klem zittende achterteen moest bevrijden.
 
 
25 januari 2016
 
Er gaat per dag 1 TT bakje eivoer doorheen nu. Normaal gesproken gaan ze vanaf nu wat meer zaden voeren. De ouders hebben het heel druk met het voeren. Ook hoor ik nu heel duidelijk de bedelgeluiden van de jongen. Het zijn er meer dan twee zo te horen. Ik blijf het toch opmerkelijk vinden dat ze overdag bijna niet meer op de jongen te vinden zijn terwijl deze nog geen veertjes hebben en zichzelf moeilijk warm kunnen houden. De kleintjes zijn pas 8-9 dagen oud. 
 
 
22 januari 2016
 
Rond 17 januari moesten de jongen in de vlucht uit het ei kruipen. Gisteren, op 21 januari, hoorde ik voorzichtig het gebedel van de jongen. Ook de opname van het eivoer is fors en doet denken aan de hoeveelheden toen hetzelfde koppel 3 jongen op stok kreeg. Het ouder koppel gedraagt zich echter wel weer hypernerveus. Bij het wisselen van het waterbakje komen ze al van de jongen af. Daarom heb ik besloten dat ik deze keer het ringen achterwege laat. Ik vind het belangrijker dat de jongen  op stok komen. Ik zal de vlucht nog 1 maal ingaan en dat is dat als de jongen twee dagen zijn uitgevlogen om het nestkastje te verwijderen, zodat de ouders niet weer aan een nieuw nestje kunnen beginnen. Het is nu echt genoeg geweest. 
 
 
8 januari 2016
 
Vandaag toch maar even snel in het nest gekeken. En inderdaad het jong is verdwenen. Gek, want het leefde nog toen ik na 11 dagen nog gekeken had of het zijn ring nog om had. En het is ook in geen velden of wegen te bekennen. Mogelijk ligt het onder het nestmateriaal. Ze hebben geen nieuw materiaal gehad, maar de boel wel inpandig verbouwd. Als pleister op de wonde lagen er 4 eieren. Die moeten er alweer een paar dagen tot een week liggen, want ze zijn volgens mij allemaal bevrucht. Heb de luchtbevochtiger maar weer aangezet en hoop er het beste van. Neem wel een risico, want het is hun 4e nest. Echter ze zitten er nog steeds perfect bij en hebben slechts 1 nest volledig groot hoeven brengen.
 
 
5 januari 2016
 
Het enige jong dat nu nog in het nest zou moeten liggen bij het jonge koppel hoor ik niet. De ouders houden zich wel op bij het nest. Ze zitten er ook veel op; iets teveel naar mijn mening. Ik heb het jong op 26 december nog bekeken of de ring nog om zijn poot zat. Dat was het geval en het had een volle krop. Ik ben bang dat het jong niet meer in leven is en dat ze zitten te broeden op een nieuw setje eieren.
 
De afgelopen week liet het jong met de oranje kleurring zijn pootje hangen. Hij moet het hebben beschadigd of heeft bekneld gezeten. De eerste dagen kon hij niet op het pootje steunen. Dit gaat de laatste dagen gelukkig wat beter. Afwachten op het pootje herstelt. Hij zingt wel, dus zal wel over de eerste pijn en schrik heen zijn.
 
De oude man is al eerste volledig door de rui en ziet er werkelijk fantastisch uit. Hopelijk ruien alle jongen op dezelfde wijze. 
 
 
25 december 2015
 
Kleine tegenvaller vanochtend bij het ringen... er lag slechts 1 jong in het nest. Dat heb ik geringd en heeft nummer 86 gekregen. Geen idee waar het andere beestje is gebleven. 

Hier een foto van de kleine...
 
 
18 december 2015
 
Ze raken inmiddels gewend aan mijn bezoekjes staand in de voliere, dus ik heb vandaag even in het nest kunnen kijken. Daarin liggen 2 jongen van een 1 of 2 dagen oud. Ik laat ze nu een weekje met rust om ze over een week gewoon te ringen. 
 
 
15 december 2015
 
Vanochtend zat 1 van de 3 laatste jongen (witte kleurring nr 85) bol en was aan het hoesten/niezen. Ik vermoed dat het om een jong popje ging. Toen ik de voorbereidingen deed om het diertje in een TT kooi apart te zetten overleed het. Bij het uitvangen uit de voliere een paar dagen geleden had ik dit jong als eerste te pakken, dus ik vermoed dat het al wat zwakker was. Neemt niet weg dat ik de boel de komende dagen goed in de gaten houd. Eens even googlen wat de oorzaak heeft kunnen zijn en letten op eventuele symptomen bij de overige vogels. Mijn vogels gaan in ieder geval de komende dagen weer even aan het citroenzuur. De rest oogt gelukkig gezond en energiek. 
 
 
12 december 2015
 
Vandaag heb ik de 3 jongen van het jonge koppel uit voliere gevangen. Ze waren het nest van hun ouders aan het slopen en joegen hun moeder steeds bij het etensbakje weg. Tijd om in te grijpen. Ze hebben direct ook allemaal een kleurring gekregen. Nummer 83 heeft een zilveren, 84 een bronzen en 85 een witte kleurring gekregen. Ze zijn verhuisd naar de kooi met het oude koppel en hun oudere broertje en zusje. Daar heb ik ze al zien eten en drinken. Ik kan nu ook beter luisteten om achter de geslachten te komen. Hier mogen ze de rui samen gaan doorlopen, waarna ik de geslachten zal scheiden. 
 
Aangezien beide ouders bij het uitvangen ook van het nest kwamen heb ik daar gelijk even in gekeken. Het zijn 4 eieren, waarvan 1 helemaal leeg, 1 twijfelgeval (waarschijnlijk afgestorven vrucht) en 2 bevruchte eieren. Het ei wat compleet leeg was, was beschadigd. Daardoor is het waarschijnlijk helemaal leeg gelopen. De oorzaak is waarschijnlijk te vinden in het feit dat de jongen ook regelmatig in het nest te vinden waren.
 
 
8 december 2015
 
De man van het jonge koppel bewaakt het nest. Dat zit verscholen achter het groen waar hij zit. Vooraan zit 1 van de jongen. Moeders excuseert zich, want zij zit te broeden.
 
 
En de andere 2 jongen. Zij bevinden zich voor het nest waarin zij zijn grootgebracht. Minimaal 1 van de 3 uitgevlogen jongen is een man. Die heb ik vandaag voor het eerste horen en zien zingen. Ook gaat de man regelmatig achter 1 van de jongen aan zoals hij dat doet bij een paring. Daarom vermoed ik dat er ook minimaal 1 popje bijzit. Ik heb nog geen kleurring om hun pootjes gedaan, dus ik weet niet om welke jongen het gaat. 
 
 
 
7 december 2015
 
De pop van het jonge koppel zit nu rustig te broeden op de eieren in de binnenvoliere. Af en toe krijgt ze even gezelschap van de man.  De jongen groeien nu lekker snel en maken het goed. Op de onderstaande foto staat 1 van de 3 jongen die bij hun ouders in de binnenvoliere vliegen. 
 
 
 
2 december 2015
 
De afgelopen dagen was het wat onrustig in de binnenvoliere. De pop leek vanaf maandag vast op het nest te zitten. Echter ze kwam er op dinsdag regelmatig vanaf. Sinds vandaag zit ze dan ook eindelijk vast te broeden. Ik ga er daarom maar vanuit dat de pop het eerste ei op zondag 29 november heeft gelegd. Ze komt er nu alleen af om zich te voeden. De man broedt op dit moment niet. Ze zijn kennelijk een soort taakverdeling overeengekomen. Hij zorgt voor de uitgevlogen jongen en zij neemt het broeden op zich. Al mag dat het voeden van de jongen ook niet worden overdreven. Hij pikt ze vooral van zich af om ze te stimuleren zelf te eten en dat doen ze gelukkig eigenlijk al heel zelfstandig.
 
De man zorgt regelmatig voor onrust. Hij vliegt regelmatig met nieuwe stukje cocosvezel naar het huidige nest. Daarvoor sloopt hij het oude nest. Als de man deze vervolgens in het nieuwe nest legt komt de pop van het nest af. Ik heb alle cocosvezels al verwijderd van de vloer van de voliere, maar wil deze niet in om het oude nest weg te halen. De man is zo enorm bronstig dat hij continue reageert op de vermoedelijke pop (notabene zijn dochter) van het eerste nest dat bij de het oude koppel is opgegroeid en nu in de uitvliegkooi zit. Zij roept hem de hele tijd, waarop hij als een idioot aan het gaas hangt. 
 
In de uitvliegkooi is het daarentegen een stuk rustiger. De man van het oude koppel is zwaar in de rui. Ook de pop zit niet lekker meer in haar veren. De jongen daarentegen zijn levenslustig en de boel aan het verkennen. Bij hen zijn nog geen sporen van rui te herkennen, al zal dat niet lang meer op zich laten wachten. Hun snavels zijn na 2 maanden zo goed als zwart. 
 
Met alle uitgelogen jongen gaat het dus goed. Ik hoop dat het nieuwe nestje niet teveel wordt verstoord, zodat ik ergens tussen 16 en 18 december nieuwe jongen mag begroeten. Spannende weken weer!
 
 
30 november 2015
 
De pop zit weer vast op het nest. Ze heeft dus waarschijnlijk afgelopen vrijdag haar 1e ei gelegd. Dus ergens tussen de 14 en 16 december mag ik hopelijk weer wat jongen verwelkomen. 
 
 
27 november 2015
 
Bij het jonge koppel is het een drukte van belang. Sinds een paar dagen probeerde het koppel een nest te bouwen in het kunstgroen. Dat heb ik daarop verwijderd, omdat dit nooit een stevig nest kon worden. Razendsnel werd een nestkastje uitgekozen en daar wordt/werd een nieuw nestje in gebouwd. 
 
En vanmorgen zag ik dat de 3 jongen waren uitgevlogen: youtu.be/TmAUJnI5a0w
 
De ouders hebben het er enorm druk mee. Het nest moet waarschijnlijk nog worden afgebouwd, maar ik heb ook het idee dat de pop vandaag of morgen een nieuw ei moet gaan leggen. Daarnaast hebben ze ook nog de zorg voor de 3 ukkies. 
 
 
23 november 2015
 
In de nestkastopening zie ik steeds 2 gele snaveltjes bedelen om voedsel. De derde laat zich niet zien of ik zie het diertje niet. De ouders zijn heel druk met het zoeken naar een nieuwe nestplek. Ook paren ze regelmatig op stok. Dat moet ook wel, want het nest komen ze niet meer in met die kleine hongerige snaveltjes die bij iedere beweging richting het nest gelijk sperren en schreeuwen om meer. Ze zijn nu 3 weken oud, dus zullen wel uitvliegen over 3-4 dagen. 

Het oude koppel zit heel, heel erg in de rui. Kan een nieuwe vogel samenstellen van alle veertjes die daar vanaf komen. Wat zeker niet helpt is dat ze ook nog eens als dank voor bewezen diensten worden geplukt door hun jongen. Ook zij zullen binnenkort wel in de rui vallen.
 
 
17 november 2015
 
Het jong met het lichtblauwe ringetje heb ik gelukkig nog niet kunnen betrappen op zingen. Het kan dus nog steeds een popje zijn. Als het jong niet zingt zal ik pas zekerheid hebben als ze straks op kleur zijn. Dat duurt nog wel ruim 3 maanden. Wel vind ik de borstkleur iets anders dan het jong. Het is wat groener dan bij het jong dat al gezongen heeft. Normaal is dit een teken dat het om een pop zou gaan. Echter misschien wil ik het ook wel zo zien. Het blijft afwachten... 
 
Bij het jonge koppel hoor ik de jongen nog steeds schreeuwen om voedsel en wordt de ontlasting nog steeds door de ouders afgevoerd. Wel heeft de man wel steeds meer belangstelling voor de andere nestjes en het kunstgroen. Ook is hij erg driftig en jaagt erg veel op zijn popje. Ze krijgen alleen eivoer en gewelde zaden. Alles wat eventueel de broeddrift kan verhogen is al uit eivoer verdwenen. Hopelijk blijft het rustig en vliegen de kleintjes over iets meer dan een week uit. Ze zijn nu ongeveer 2 weken oud. Als alles zo blijft, verwacht ik dat het koppel er nog wel een ronde achteraan doet. 
 
 
12 november 2015
 
Het jong met het oranje kleurringetje is een man. Hij zit rustig te zingen en trekt veel met zijn vader op en is een echt sociaal diertje. Ook oefent hij het najagen van de pop bij zijn moeder. Het jong met de lichtblauwe kleurring is een echte 'loner'. Deze jonge vogel snuffelt graag op de grond naar voedsel en zit ook gewoon wat vaker alleen. Hem of haar heb ik nog niet horen zingen. 
 
 
11 november 2015
 
Vanochtend heb ik het oude koppel en de 2 jongen uitgevangen en verplaatst naar de grootste kooi. Ook heb ik de nagels van de ouders weer even kunnen bijknippen en de jongen kunnen voorzien van een kleurring. Jong nummer 1 (ringnr 81) heeft kleurring lichtblauw gekregen en jong nummer 2 (ringnummer 82) heeft sinds vandaag een oranje kleurring om. Ze zijn beide lekker vet op hun borst, dus dat zit wel goed. Het was even onrustig, maar nu zitten ze al weer van de komkommer, de gewelde en normale zaden te eten. Ook heb ik alles weer zien drinken en zijn ze zelfs al in bad geweest. Ze lijken dus snel gewend aan de nieuwe omgeving. Deze kooi is wat soberder ingericht en is een tikkeltje donkerder dan de vorige. Hopelijk stopt de broedlust van de ouders nu en valt alles snel in de (jeugd)rui. 
 
Bij het jonge koppel was het kunstgroen voor de ingang van het nest gevallen. Dus ik moest de vlucht in om de ingang weer vrij te maken. Dat heb ik gedaan en het kunstgroen nu ook zodanig bevestigd dat het niet voor de ingang kan gaan hangen. Dus ook besloten om toch maar even in het nest te kijken. Was er toch en de ouders vonden mijn aanwezigheid toch niet prettig. Daarin liggen 3 jongen. Ik heb ze gelijk maar even geringd. Ringnummers 83, 84 en 85. Dat ging wel moeizaam, omdat de pootjes eigenlijk al wat te groot waren. Echter met veel geduld en beleid is het mij uiteindelijk toch gelukt. De jongen hadden een mooie volle krop en waren in mijn ogen ook groter, dan de jongen uit het vorige nest op deze leeftijd. De man heeft na mijn aanwezigheid de jongen op het nest alweer gevoerd, dus ze zijn wel geschrokken maar hebben het nest niet verlaten.
 
 
9 november 2015
 
Sinds een paar dagen hoor ik de jongen roepen vanuit het nest. Aan het roepen te horen zijn het er in ieder geval 2 of meer. Aan de voedselopname te zien, schat ik het aantal jongen op 3. Echter dat is puur een schatting op gevoel. Bij mij leggen ze altijd 3 of 4 eieren en in een enkel geval 2 of 5. De jongen moeten inmiddels een week oud zijn en gaan vandaag hun 8e dag in. 
 
Wel is er weer de onrust van de ouders. Gisterenavond wilde beiden niet terug naar het nest, voordat het licht uitging. De rest van de verlichting gaat uit met een dimmer, maar in de vlucht is dat niet zo. In de overige kooien dimt het licht dan nog wel, dus in de vlucht hebben ze dan ook wat schemer. Gisteren toen het licht uit was. Hoorde is gefladder vanuit de vlucht. En ja hoor, beide ouders niet op het nest. Daarop heb ik een kleine lamp aangedaan. Het is niet ideaal, maar uiteindelijk vond 1 van de ouders uiteindelijk het nest. Toen heb ik het licht weer uitgedaan.
 
Vanochtend waren ze beide weer van het nest toen ik binnenkwam en al op zoek naar voedsel. Even daarop werden de jongen weer gevoerd. Ze zijn dus nog in leven. Het blijven echter vogels, dat weet ik van de vorige nestjes, die de jongen op jonge leeftijd al vaak lang alleen laten. De eerst 5-6 dagen zitten de ouders om en om op het nest. Daarna zijn ze veel van het nest. Bij het grootbrengen van de jongen is het altijd spannend tussen de 6e en 16e dag waarop de jongen wat beter in hun veren. Ik denk dat dit ook 1 van de redenen is dat ze wat lastiger kweken. In een buitenvoliere met dalende nachttemperaturen of onverwarmd binnenverblijf in de winter kan dit problemen opleveren. 
 
 
5 november 2015
 
Vannacht was er grote onrust in de kooi van het oude koppel. Op een gegeven moment fladderde alle vogels hard door de kooi. Dan houd je hart vast als je zo hard tegen de muren van de kooi hoort vliegen. Ondanks het nachtlampje konden ze de zitstokken niet meer vinden. Ik vemoed dat ze uiteindelijk alle 4 de nacht hebben doorgebracht op de bodem van de kooi. Ik heb het maar zo gelaten, want het licht aandoen zorgt weer voor onrust in de andere kooi. 
 
1 van de jongen wordt een man. Die is nu al in zangtraining; al is het niet meer dan wat rustig brabbelen. En dat niet alleen, want hij jaagt net zoals zijn vader zijn moeder en het andere jong door de kooi. Hij leert dus al op jonge leeftijd hoe hij de pop moet achtervolgen om vervolgens met haar te paren. Hopelijk trekt het andere jong de snavel niet open. Dan zou ik een man en een pop gekweekt hebben. Dat is mooi, want dan hoef ik de markt niet op om onverwante koppels samen te stellen. 
 
Bij het jonge koppel hoor ik nog steeds geen roepgeluidjes uit het nest. Dat was bij het vorige nest ook pas na 5 dagen te horen. Dat zou dan in dit geval zaterdag moeten zijn. Het is dus nog even afwachten of de eieren zijn uitgekomen, hoeveel jongen er eventueel zijn en of ze (allemaal) nog in leven zijn . Ik vind het lastig om niet te kijken, maar ik heb mij voorgenomen om het niet te doen. Ik laat me graag verrassen!
 
 
3 november 2015
 
De 2 jongen bij het oude koppel doen het goed. Het zijn 2 kleine dikkerdjes die al zelfstandig eten, maar af en toe ook nog door de ouders worden gevoerd. Het blijft super schattig om te zien hoe ze zich van zitsstok naar zitstok verplaatsen. Dat gaat een stuk minder snel dan bij de ouder vogels, maar ze zijn toch al zeer bewegelijk. De ouders lijken vooral geïnteresseerd in het bouwen van een nieuw nest. Ze zijn de gehele tijd aan het kunstgroen aan het trekken om er maar een paar draadjes vanaf te krijgen. Zoals al eerder aangegeven is het genoeg geweest en krijgen geen nest(materiaal) meer aangeboden. Mochten ze op zoek blijven naar nestmateriaal, dan scheid ik de man en de pop. Dat doe ik liever niet, omdat ik ze liever samen de rui laat doorlopen om dan de mannen en poppen te scheiden. 

Als het goed is moeten bij het jonge koppel de jongen gisteren uit het ei zijn gekropen. Dat kan eventueel ook vandaag zijn. Het is dan wel de 16e dag, maar op die dag kwamen ook de vorige jongen uit het ei. Ik bied vanaf vandaag in ieder geval eivoer aan en zuur de eerste week het water aan met citroenzuur. Ben benieuwd of ik de komende dagen uit hun gedrag, voedselopname etc. kan opmaken of ze jongen hebben en of die ook daadwerkelijk ook gevoed worden. Op dit moment is het net zoals de afgelopen dagen; rustig. De man, pop of beiden zitten continue op het nest. Ik vind het in ieder geval spannend!
 
Een foto van het jonge koppel in de vlucht.
 
 
30 oktober 2015
 
De afgelopen dagen lag er steeds een ei op de bodem van de kooi bij het oude koppel. Helaas, want ik had graag gezien dat de pop nu rust kreeg. Ze heeft het druk met het grootbrengen en van de 2 jongen en de voorgaande nestjes hakken er ook flink in. De man achtervolgt de pop in zijn broeddrift en plukt ook de jongen op zoek naar nestmateriaal. Ook controleert hij continue de plek waar eerst het nest hing. Dat heb ik uiteraard verwijderd om het koppel rust te geven.
 
Het jonge koppel zit inmiddels op broeddag 12. Hier moeten de eieren komende maandag gaan uitkomen. Ik had een klein probleem met mijn luchtbevochtiger. Dat heeft slechts een dag geduurd, dus ik verwacht niet dat het effect heeft op de jongen die zich mogelijk in de eieren bevinden. Een luchtvochtigheidspercentage van 70% moet ervoor zorgen dat ze probleemloos uit het ei komen. De eerste dagen zal ik de jongen nog niet horen, dus het is moeilijk controleren of ze daadwerkelijk uitgekomen zijn. En dan is het de vraag of de jongen nu wel door het koppel gevoerd gaan worden. Mogelijk hebben ze wat opgestoken van het oudere koppel. Ik merk het wel aan de toegenomen voerconsumptie de eerste weken en niet aan uitgeworpen (dode) jongen. 
 
Stiekem hoop ik dat de eieren uitkomen en de jongen zelfstandig worden grootgebracht. Uiteraard hoop ik op een groot aantal poppen. Dat ruilt toch wat makkelijker dan alleenstaande mannen tegen een pop. Al is het natuurlijk wel een voordeel dat de jongen natuurbroed zijn grootgebracht. Iets wat bij deze soort niet veel voorkomt. Over een paar maanden gaan de jonge mannen vanzelf zingen, dus kan ik wat meer zeggen over het geslacht. Als ze helemaal zijn opgekleurd zal dat een definitief antwoord geven over het aantal poppen. Al moet je altijd oppassen, want sommige mannen hebben wat kleinere rode wangen ter grote van een pop. 
 
Het wordt afwachten...
 
 
27 oktober 2015
 
Beide jongen zijn inmiddels uitgevlogen.
 
Het grootste jong poseert gewillig voor de foto's. Let hierbij op de gele snavel en de lichtgevende pupillen in de mondhoeken. De gele snavel kleurt de komende maanden langzaam naar zwart en de lichtgevende pupillen verdwijnen de komende weken. 
 
 
26 oktober 2015
 
Op de 26e dag is het eindelijk zover. Jong nummer 1 verliet het nest tijdens het voeren. Er was gelijk grote paniek in de kooi, dus ik laat ze lekker met rust. Nu is het wachten op nummer 2. Ze hebben lang op zich laten wachten, maar het is het zeker waard. Hier alvast een filmpje van het jong youtu.be/Erd86S0Ru3A
 
Bij het jonge koppel gaat alles ook nog steeds voortvarend. Ze zitten heel keurig te broeden. Af en toe zijn beide vogels van het nest om te paren om vervolgens snel weer terug te keren naar het nest. De komende dagen zal ik de luchtvochtigheid iets verhogen van 60% naar 65-70%, zodat de eierschaal niet te hard is bij het uitkomen van de jongen. Hier wordt het echt spannend of ze de jongen ook daadwerkelijk gaan voeren als deze op 2 november zijn uitgekomen. 
 
Leuke en spannende tijden...
 
 
22 oktober 2015
 
De jongen in het nest zijn nog niet uitgevlogen. Het kan niet lang meer duren, want ik hoor dat ze vliegbewegingen zitten te oefenen in het nest. Vader komt overdag niet meer op het nest, maar voedt de jongen door de opening van het nest. De pop gaat nog wel het nestkastje in, waar zij wordt begroet door de luid schreeuwende, hongerige jongen. Af en toe jaagt de man de pop nog door de kooi. Hij is duidelijk nog in broedstemming. Echter ze mogen geen nieuwe ronde meer doen van mij. 
 
Het jonge koppel zit inmiddels 4 dagen vast te broeden. De man is heel rustig en blijft op het nest zitten. Het popje is wat onrustiger en komt wat makkelijker van het nest. Vandaag lijkt dat wat beter te gaan, dus hopelijk wordt zij ook wat rustiger. Heb nog wel wat paringen op de stok waargenomen, waarbij de pop het initiatief nam. En dat is op zich best opmerkelijk, want meestal gaat het initiatief uit van de man eindigend in verkrachting op de bodem van de kooi. Ook paren de man en pop op het nest. 
 
 
19 oktober 2015
 
En mijn gevoel laat me nog niet in de steek, het jonge koppel lijkt vast op het nest te zitten broeden. Ze komen zelfs niet meer van het nest als ik de voerbakjes ververs en dat is wel eens anders geweest. Als ze dit keurig volhouden, dan zal ik vanaf 3 november elke dag eivoer gaan aanbieden aan het koppel, omdat op 2 november de eieren moeten uitkomen. Vervolgens leven de jongen de eerste 24 uur op de inhoud vanuit het ei.
 
Broeden zullen ze wel doen, want dat hebben ze bij de eerste 2 nestjes ook gedaan. Het wordt dan afwachten of ze uitgekomen jongen ook daadwerkelijk gaan voeren.
 
 
17 oktober 2015
 
Gisteren, 16 oktober, heeft de jonge pop waarschijnlijk haar eerste ei gelegd. Ik zag de afgelopen dagen weer de typerende 'dikke bips' en ook was ze regelmatig te vinden bij het bakje waarin de grit en maagkiezel zitten. Gisterochtend verbleef ze ook een lange tijd op het nest en ook vanochtend was het ouder paar lange tijd op het nest te vinden. Ze waarschijnlijk heeft de pop vandaag haar tweede ei gelegd. Zo te zien legt ze morgen nog wel een derde. Vanaf maandag zou er dan vast gebroed moeten worden.
 
Het belangrijkste is dat de vogels in de vlucht niet meer zo schrikachtig zijn. Ze blijven rustig op de stok of op het nest zitten als ik de voerbakjes vul. Voor mij een teken dat ze zich hebben aangepast en dat ze het naar hun zin hebben. Dit nestje mogen ze helemaal zelf doen. Ik ga geen controles uitvoeren en ook zal ik de jongen niet ringen, omdat ik het belangrijk vind dat ze het proces van broeden tot het grootbrengen van de jongen in alle rust leren beheersen. 
 
De data die ik in mijn vogeladministratie heb geschreven zijn: 16 oktober 1e ei, 19 oktober start broeden, 2 november uitkomen eieren, 23 november uitvliegen jongen en op 14 december zijn de jongen zelfstandig. Deze data geven mij wat houvast, zodat ik toch nog wat controle punten heb. Ook weet ik dat ik vanaf 3 november elke dag eivoer moet verstrekken, matig pinky's daar doorheen meng en de eerste week het water aanzuur. Rond 23 november kan ik de trosgierst (rode Franse soort) weer in de vlucht hangen.
 
De jongen bij het oude koppel gaan nog steeds prima aan het geschreeuw om voedsel te horen. Ook zie ik de ouders de gehele dag in de weer op de voerbakjes, dus er wordt behoorlijk wat voedsel de bekkies ingestopt. Ik controleer nu niet meer, maar waarschijnlijk hebben ze nu een lekker warm verenpakje.
 
Wordt vervolgd...
 
 
15 oktober 2015
 
Het gaat goed met de jongen van het oudere koppel. De 2 jongen groeien snel en worden op dit moment goed gevoed. Ze krijgen van de ouders voornamelijk gewelde zaden die ik door het eivoer meng. Regelmatig hoor ik de jongen schreeuwen als ze worden gevoed. Ik kijk nu niet meer in het nest en wacht totdat ze zijn uitgevlogen. Dat zal ergens tussen 22 en 25 oktober zijn. Dan zal ik hier een wel weer een aantal foto's en filmpjes plaatsen van de kleintjes. 
 
Het jonge koppel is heel driftig bezig met het bouwen van het nest. Het gaat wat langzamer dan in de kooi, omdat ze wat 'grotere' afstanden moeten afleggen. Dit filmpje geeft een beeld van de bouw en het nest. Op het laatst is er een close up van het nest in aanbouw en de vogels: youtu.be/XrN4vYGHhWk
 
 
11 oktober 2015
 
Het jonge koppel heeft het naar hun zin in de vlucht. Ze zijn begonnen met de bouw van een nest in een nestkastje gemaakt voor Goulds. Daarvan heb ik de opening wat groter gemaakt. Als je goed kijkt zie je de man in de opening zitten. 
 
 
 
10 oktober 2015
 
Het jongste jong heeft het niet overleefd. Toen ik het 2e jong wilde ringen vond ik het verkleeft aan het nestmateriaal. Beide overgebleven jongen zijn nu geringd. Het eerste jong had de ring, die ik op 8 oktober al had omgedaan, nog steeds om. Ze voelden lekker warm aan, dus de ouders komen wel degelijk op het nest om de jongen te verwarmen. Alleen zijn ze kennelijk steeds van het nest als ik in de kamer ben. Nog een paar dagen en ze krijgen veertjes, dus dan heb ik het meest kritieke punt wel gehad. De krop was lekker vol. Ik geef ze op dit moment eivoer met gewelde zaden. Daar zijn ze dol op en het wordt uitstekend gegeten.  
 
 
9 oktober 2015
 
Jong nummer 1 heb ik gisteren opnieuw moeten ringen. Het is me toch altijd een raadsel hoe ze zo'n ring er weer af krijgen terwijl je toch best wat moeite moet doen om het om de poot van het jong te krijgen. Nummer 2 was gisteren nog te klein en dat zal vandaag niet anders zijn. Bij dit jong zal ik morgen een nieuwe poging wagen. Hopelijk is het dan groot genoeg en blijft de ring zitten. Nummer 3 heeft een enorme groei achterstand. Dit jong is vermoedelijk 2 dagen jonger en moet hard vechten om te overleven. Ik vermoed dat ik dit jong pas maandag of dinsdag geringd kan worden.
 
Bij het jonge koppel heb ik een aanpassing gedaan in de vlucht. Hier heb ik een aantal takkken kunstgroen verwijderd, zodat ze wat meer ruimte hebben achterin de kooi. Daar zitten ook de nestkastjes die ze nu wel durven inspecteren. Dat gebeurde voorheen niet, omdat ze toch wat angstig zijn voor kunstgroen dat over of tegen de zitstok aan zit. 
 
 
7 oktober 2015
 
Vandaag nummer 1 geringd op een leeftijd van 7 dagen. Dat ging vrij soepel en snel. Nummer 2 is nog iets te klein om over het 3e jong maar niet te spreken. Dat is echt een heel klein beestje. Ik vermoed dat dit het eigen jong is van het oude koppel. Morgen hoef ik nummer 2 nog niet proberen te ringen, die zal nog te klein zijn. Vrijdag probeer doe ik een poging voor nummer 2. En nummer 3 zal pas zondag of later kunnen worden geringd, schat ik in. 
 
 
5 oktober 2015
 
Vanochtend hoorde ik heel zacht het geroep om voedsel. De jongen gaan vandaag hun 5e dag in. De komende dagen laat ik het nest volledig met rust. Twee maal per dag ververs ik alleen het eivoer. Aan het einde van de week bekijk ik of ik de jongen kan ringen. Daarbij zal ik geen risico's nemen. Bestaat de kans dat de ouders de jongen in de steek laten, dan ring ik ze niet. 
 
Het jonge koppel zit in de vlucht (zie onderstaande foto) waarbij het gedeelte dat helemaal met kunstgroen is ingericht nog wordt overgeslagen. Ze zijn in ieder geval wat rustiger geworden. Ik kan de vlucht benaderen zonder dat ze in paniek raken. Ze mogen het helemaal zelf uitzoeken en in hun eigen tempo bepalen wanneer ze er klaar voor zijn. Doen ze nog een ronde dan is dat prima, zo niet dan is dat ook goed. Ik ben al heel gelukkig dat ik nu een aantal jongen in het nest heb liggen. 
 
De komende week zal ik proberen wat foto's en filmpjes te plaatsen op deze site en mijn Youtube-kanaal: www.youtube.com/user/BlauweBisschop/videos
 
 
2 oktober 2015
 
Toch wel een drastische ingreep moeten doen. Bij het verversen van het eivoer (tja ik moet ze toch eten geven) kwam het jonge koppel weer van het nest en weigerde vervolgens urenlang nog terug te gaan. Daarop heb ik de jongen en 2 bevruchte eieren (1 van het jonge koppel en 1 van het oude koppel) overgelegd naar het oudere koppel. De man van het oude koppel ging vervolgens gelijk bovenop de jongen zitten om ze zsm weer op temperatuur te krijgen. Even later toen de pop het van hem overnam heeft hij zijn krop volgepropt en is de jongen gaan voeren. Dit is echt een topper, rustig, niet gauw in paniek en een goede bewezen, natuurbroed vader! Hopelijk redt hij het nestje. 
 
Het jonge koppel is zo enorm schrikachtig. Die ga ik uit hun kweekkooi halen en in mijn vlucht plaatsen en dan mogen ze het nog een keer proberen. Deze ben ik nu helemaal aan het aankleden met kunstgroen, zodat ze zich veilig en beschermd voelen. De nestkastjes heb ik ook in het groen verborgen.  
 
 
1 oktober 2015
 
Na 16 dagen broeden is het eerste jonge vogeltje uit het ei gekropen bij het jonge koppel. Alle 4 de eieren zijn bevrucht, dus het is afwachten of er nog meer jongen uit het ei komen. 2 eieren hebben een grote luchtkamer en 2 een kleine luchtkamer, dus ik vermoed dat het aantal jonkies dat uit het ei weet te kruipen niet hoger zal zijn dan 2.
 
Het bevruchte ei van het oudere koppel moet morgen uitkomen. 
 
Update:
's Middags was het een drukte van belang. Allebei de jonge ouders vlogen enorm hard rond door de kooi en propten zich helemaal vol met voedsel. Dus weer even kunnen kijken... 3 jongen. Ze blijven mij verrassen. 
 
 
26 september 2015
 
Afgelopen dagen heb ik even kort in beide nesten kunnen kijken. Bij het oude koppel lijkt minimaal 1 van de 3 eieren bevrucht. Deze eieren moeten uitkomen rond vrijdag 2 oktober. Op het moment van kijken lagen de eieren zo'n 7 dagen in het nest. Het jonge koppel zit te broeden op 4 eieren. Snel bekeken lijken hier 3 van de 4 eieren bevrucht. In dit geval zouden de jongen hier op dinsdag 29 september uit het ei moeten komen.
 
Om te zorgen dat de jongen goed uit het ei kunnen komen heb ik het luchtvochtigheidspercentage verhoogt naar 65-70%. Daarbij let ik goed op dat dit percentage niet boven de 75% komt. Dan kunnen de jongen in het ei 'verdrinken'. Mocht mijn luchtbevochtiger niet uit zichzelf ingrijpen, door middel van de ingebouwde hygrometer, dan kan ik dat doen door de verwarming wat hoger te zetten. 
 
Spannend allemaal, omdat het allemaal weer afwachten wordt of het aantal bevruchte eieren inderdaad klopt. Als dit het geval is of ze dan ook allemaal uit het ei weten te komen. En mocht ik die horde ook weten te nemen of de ouders de jongen zullen voeren, totdat ze uiteindelijk helemaal zelfstandig kunnen eten. Ik ga het allemaal afwachten! 
 
 
22 september 2015
 
Zondagmiddag toen ik 's middags het eivoer weer verwijderde kwam de pop van het jonge koppel van het nest. Daarop kon ik een snelle nestcontrole doen. Ik zag 4 eieren in het nest liggen. Opmerkelijk, omdat ik op 15 september 's ochtends in het nest heb gekeken en er toen 2 eieren lagen. Het 1e eitje is gelegd op 12 september. Het 2e eitje is gelegd op 13 september. Waarschijnlijk heeft de pop op 15 september in de middag en op 16 september vervolgens nog een ei gelegd. Ze heeft dus 1 dag overgeslagen! Mogelijk heb ik bij de controle op 15 september een ei over het hoofd gezien, maar dat kan ik mij niet voorstellen. Het lijkt erop dat er een aantal eieren bevrucht zijn. Ik dacht aderen in de eitjes te zien. Echter het ging om een snelle controle, dus het blijft nog even afwachten wat betreft dit koppel. Ze zijn zeer schrikachtig, dus ik probeer mijn bezoekjes aan mijn vogelkamer tot een minimum te beperken. De eieren moeten rond 29 september uitkomen. Wel houd ik een ruime uitkomtijd aan, omdat er een dag is overgeslagen.
 
Ook het oudere koppel heeft mij verrast. Hier was het nestkastje verwijderd na het 3e legsel. Bijna een week later vond ik een ei op de grond van de kooi. Het zag er nog heel schoon uit en heeft naar mijn mening niet te lang op de bodem van de kooi gelegen. Ik heb het ei vervolgens met een watje opgepakt (zodat ik de slijmlaag niet zou beschadigen of infecteren) en in het oude, reeds verwijderde nestje van dit koppel gelegd. Gelukkig had ik het nestje nog niet ontdaan van cocosvezels. Nadat ik het ei in het nestkastje had gelegd heb ik dit weer aan de kooi bevestigd. Dat gaat makkelijk, omdat ik mijn nestkastjes aan de buitenkant van de kooi heb hangen. Het nestje werd vrijwel direct geinspecteerd en niet lang daarna weer in gebruik genomen. De volgende dagen heb ik geen eieren meer op de grond gevonden. Deze zijn, waarschijnlijk, gewoon in het nest gelegd. Ik neem hier een risico, omdat ik koppels maximaal 3 nestjes laat doen. Echter ze hebben nog geen jongen hoeven grootbrengen, dus ik heb besloten dat ik ze nog een extra kans geef. Bij dit koppel heb ik geen nestcontroles meer kunnen uitvoeren, omdat de man en pop zeer vast broeden en niet van het nest komen als ik de voerbakjes vernieuw. Dit nest wordt een complete verrassing. De eieren moeten rond 2 oktober uitkomen. 
 
Volgende week hoop ik op een goed vervolg...
 
 
12 september 2015
 
Het eerste ei ligt weer in het nest bij het jonge koppel. Dat hebben ze heel snel gedaan. Dus de onderstaande data staan weer in mijn agenda.
 
1e ei                                 12 september
start  broeden                   15 september
uitkomen jongen              29 september
uitvliegen jongen             20 oktober
zelfstandig                       11 november
 
 
8 september 2015
 
Afgelopen zaterdag moest het ei van het jonge koppel uitkomen. Dit jong bleek niet uit het ei te kunnen komen, waardoor ik uiteindelijk de eieren heb moeten verwijderen. Helaas, maar het was het was het eerste nestje voor dit jonge koppel. Zij mogen het nog een keer proberen. 
 
Dinsdag zag ik een jong in ei bij het oudere koppel buiten het nest liggen. Het jong zat vast aan het ei. Met het onderlichaam zat het verkleefd aan de eierschaal. Waarschijnlijk hebben de ouders geprobeerd de eischaal op te eten en daarmee het jong meegsleurd buiten het nest. Een ander ei was bevrucht, maar in een eerder stadium afgestorven. Het derde ei was niet bevrucht. 
 
Kennelijk ontbreken er nog wat vitaminen en mineralen in de voeding. Ik kan het mij bijna niet voorstellen. Echter ik ga vanaf nu dan ook 1 maal per week een multi-vitamine door het water verstrekken. Hopelijk is daarmee ook dit probleem getackeld.
 
Conclusie is dat ik weer een stap verder ben, maar dat het helaas nog niet ver genoeg is.
 
 
1 september 2015
 
Beide koppels hebben ieder 3 eieren gelegd. De eieren van het jonge koppel moeten op ongeveer 5 september uitkomen. Die van het oudere koppel zijn uitgerekend op 7 september. Bij het jonge koppel is 1 van de 3 eieren bevrucht en bij het oudere koppel 2 van de 3. Het wordt nu spannend of de eieren ook daadwerkelijk uitkomen. 
 
De beslissing om weer tarwekiemolie toe te voegen aan de voeding heeft dus goed uitgepakt. Al is het percentage bevruchte eieren nog 'slechts' 50%. Mogelijk als ik het de volgende keer langer verstrek, dat de het bevruchtingspercentage verder omhoog gaat. 
 
Het wordt een spannende week... 
 
 
20 augustus 2015
 
De afgelopen weken heeft mijn oudste koppel rust gehad. Vooral de pop had dit nodig, Ze heeft nog steeds een kaal plekje onder haar snavel, maar ze krabt daar nu niet meer de gehele dag aan. Ze zijn voor de rest in topconditie. Ook heb ik een zeer uitgebreid ontlastingsonderzoek laten doen. Dit heeft niets vervelends opgeleverd. Ze hebben inmiddels hun nestkastje weer terug.
 
Ook het jonge koppel zit er steeds mooier bij en lijkt in broedstemming. Zo erg dat ik vorige week tijdens de schoonmaak al 2 eitjes vond verstopt in een hoekje op de bodem van de kooi. Dat verbaasde mij niet helemaal, omdat ik ook al wat wilde achtervolgingen door de kooi had gezien. Daarop heb ik direct, twee weken eerder dan gepland, twee nestkastjes opgehangen. Dat werd vrijwel direct bekeken door man en pop. Even later begon de man zelfs al een nest te bouwen in één van de kastjes. Dat was binnen een paar dagen af. En vandaag vond ik opnieuw een eerste eitje in het nest. Opmerkelijk was dat de man zowel de gebleekte als ongebleekte cocos voor het nest heeft gebruikt. Het aangeboden mos, zachte materialen en veertjes werden genegeerd. 
 
Ik ga het allemaal weer volgen...
 
 
1 augustus 2015
 
Op 21 juli lag het eerste ei weer in het nest. Toen gebeurde er iets raars. De pop sloeg een dag over met het leggen van haar 2e ei. Een dag later volgde dat 2e ei alsnog. Vervolgens begon de pop, afgewisselt door de man, met het broeden. Na een week te hebben gebroed waren beide ouders van het nest. Bij het schouwen van de eieren bleek dat ook deze ronde weer onbevrucht bleek. Het is om gek van te worden. Vorig seizoen 30 eieren, waarvan slechts 3 bevrucht en nu 4 van de 4 eieren onbevrucht. 
 
Bij mijn gele rietvinken gaf ik dezelfde voeding. Op 1 verschil na... ik verstrek geen tarwekiemolie meer. Na een vraag te hebben gesteld op het Vogelforum kwam men met het advies om dit weer te gaan verstrekken. Gelijk maar paddy, mariendistelzaden en mungobonen (katjang) besteld. Deze zaden gaan gekiemd door het eivoer. 
 
De pop is van haar ergste jeuk af. Sinds een paar dagen geef ik haar, om de paar dagen, knoflook door het water. Ik snijd 1 teentje klein en men dat in een kan met een halve liter water. Dat laat ik een dagje trekken in de ijskast en verstrek ik, nadat het water enigszins op kamertemperatuur is gekomen. Nu zal ik de komende dagen gebruiken om haar krabwond met een zalf in te smeren. De broedcyclus van 14 dagen laat ik hen afmaken, ondanks dat de eieren onbevrucht zijn. 
 
Dan zal ik voorafgaand aan de 3e ronde besluiten of de man en pop in goede conditie zijn. Als dat zo is mogen ze van mij aan de 3e ronde beginnen. Het jongen koppel moet nog even wachten tot begin volgende maand. Wel heb ik alvast een beetje kunstgroen opgehangen op de plek waar het nestkastje komt te hangen, zodat ze daar al een beetje aan kunnen wennen. De komende dagen zorg ik voor rijker eivoer, zodat ze het idee hebben dat het broedseizoen eraan zit te komen. Afhankelijk van hun conditie besluit ik dan of en wanneer ik een nestkastje ophang. Ze zijn al mooi slank geworden en zien er redelijk uit. De komende weken krijgen ze de kans om een glanzend verenpak te kweken. Als dat het geval is zijn ze er klaar voor.
 
 
21 juli 2015
 
Het vorige nest is op niets uitgelopen. Op een gegeven moment vond ik 2 van de 3 eieren op de bodem van de kooi. Op het enig overgebleven ei werd uiteindelijk niet meer gebroed. Dat heb ik uiteindelijk maar verwijderd en weggegooid. In eerste instantie dacht ik dat de man te hitsig was. Echter de pop krabte zich een ongeluk. Waarschijnlijk heeft ze zo'n jeuk gehad dat ze met eieren en al van het nest is gekomen. In eerste instantie denk je toch ook aan bloedluis. Echter de man en het andere koppel hadden geen last. Voor de zekerheid heb ik toch alle kieren en naden van de kooi nagelopen. Gelukkig heb ik geen bloedluis kunnen vinden. De pop bleef echter maar krabben. Daarop heb ik haar ingespoten met een middeltegen veerluis. Ik had willen grijpen naar een middel met ivectermine, maar dat is niet toegestaan in de broedtijd. Daarom zal ik haar regelmatig even blijven inspuiten tegen de jeuk. Toen ik de vogels uitving om ze van dichtbij te bekijken heb ik de nagels ook weer even zo kort mogelijk geknipt. 
 
Gelukkig heeft ze vandaag haar eerste eitje weer gelegd, dus hopelijk  mag ik rond 6 augustus weer een paar jongen begroeten...
 
Het jonge koppel is inmiddels, op een paar ruipuntjes na, volledig door de rui. Ook zijn ze al een stuk slanker dan toen ze binnenkwamen. Ze razen nu ook druk vliegend door de kooi. Begin september krijgt de kooi een grondige poetsbeurt en hang ik het kunstgroen op aan het voorfront van de kooi en ga ik ook meer gekiemde zaden verstrekken. Een week later hang ik het nestkastje op en wacht ik af wat er gebeurt. 
 
 
6 juli 2015
 
Het is weer begonnen...
 
Mijn bestand is wat gewijzigd. Het zieke popje dat onder de wormen zat heb ik uit haar lijden moeten verlossen. Het was kennelijk zo vaak gekuurd dat het immuun was geworden voor medicijnen. Ook heb ik de pop met de rode kleurring die afgelopen jaar al uit logeren was bij een collega kweker verkocht aan deze kweker. Tevens is het koppel wit x blauw niet meer in mijn bezit. Ze zijn naar een Gouldkweker gegaan uit Friesland die naast zijn Goulds eens een andere soort wilde proberen. Ze zitten daar in een ruime kooi van 2 meter lengte, dus zijn er qua vliegruimte op vooruit gegaan. Een paar dagen later werd ik al door de kweker gebeld. Het mannetje wilde het popje steeds treden. Ze waren bij vertrek uit mijn verblijf in goede conditie, maar de man had wat ruipuntjes, dus heb ik hem geadviseerd het koppel nog even te scheiden.
 
Ook is er een nieuw koppel in mijn bezit. Het gaat om een jong koppel (man gele kleurring en pop een rode) dat geboren is eind 2014. Zij waren in een uitstekende gezondheid toen ik deze overnam. Een beetje dik, maar dat vind ik prima in de rustperiode. Ze zijn nu aan het wennen. Het koppel wil nog niet in bad. En dat is opmerkelijk voor papegaai amadines. Ook vindt de pop niet graag uit de klepbakjes die ik aan het front van de kooi heb bevestigd. Daarom heb ik op dit moment nog steeds een schaaltje in de kooi zelf staan. Dit zijn ze gewend bij de vorige kweker. Normaal gesproken had ik ze na een quarantine periode van 4-6 weken bij mijn oudere koppel gezet, zodat ze de kooi een beetje leren kennen. Echter, dit koppel dit koppel was broedrijp.
 
Eind juni was mijn oudste koppel (kleurring man paars x pop geel)  in dusdanig goede doen dat ik heb besloten het nestkastje 2 maanden eerder op te hangen dan gepland. Nadat het nestkastje was opgehangen werd het binnen 15 minuten geinspecteerd en goed bevonden door de pop. Daarop begon de man in een razende vaart met de bouw van het nest. Dat was 3 dagen later af. En toen was het wachten op eieren. Het eerste ei is gelegd op zondag 5 juli 2015. Deze pop heeft vorig jaar 3 nestjes gehad van 3 eieren. Waarschijnlijk legt ze dus morgen haar 3e en laatste ei. En dan is het afwachten... 
 
 

Hier kun je schuiven en slepen met nieuwe inhoud of reeds bestaande inhoud verplaatsen.

Hulp nodig met starten Klik hier