Kweek 2017

9 juli 2017
 
Dit seizoen is ten einde. Alle koppels hebben natuurbroed jongen grootgebracht; 9 in het totaal. Echter dat was bij allemaal de jongen uit het eerste nest. De nesten daarna zijn allemaal mislukt. Door wat pech, bijvoorbeeld de nachtelijke onrust, waardoor ik op 1 nacht 4 jongen verloor en een pop haar bevruchte eieren niet verder wenste te bebroeden. Echter, ook is er waarschijnlijk teveel eiwit beschikbaar of in het voer aanwezig. Dat ga ik veranderen komend jaar.
 
De wachtlijst die ik had levert niets op. De mensen die hadden aangegeven interesse te hebben gaven allemaal niet thuis. Begin dus niet aan een wachtlijst. De jongen gaan nu een bevriende kweker en naar een Duitser die met zeer vogels kweekt. Volgend jaar kweek ik met 4 koppels, waaronder 1 koppel die ik dit jaar heb gekweekt. 
 
Naast de 4 koppels Coloria's kweek ik volgend jaar mer 2 koppels Kortstaart papegaai amadines en 2 koppels roodkop papegaai amadines in de mutatie lutino.
 
 
 
14 mei 2017
 
Het gaat om een nestje van 6 eieren. Extreem veel voor de Coloria. Hiervoor hadden ze ook al een nest van 5 eieren. Er is geen eitje bijgelegd. Ik vond vanochtend een jong op de bodem van de kooi. Daarop heb ik de man en de 2 volwassen jongen uit de vlucht verwijderd. Het popje mag het nu alleen doen. Dit is de eerste keer dat ik een dergelijke ingreep moet doen. Meestal doen ze het prima zelf. Maar de laatste 2 nesten worden de jongen zodra ze uit het ei komen uit het nest geworpen. Als het popje niet meer op het nest gaat zitten stop ik de kweek voor dit jaar. 
 
 
13 mei 2017
 
Op 10 mei hadden de eieren moeten uitkomen. Het zijn er inmiddels 6, waarvan er 4 bevrucht zijn. Er zijn nog geen jongen uit het ei gekomen. Het heeft eerder tot de 17e dag geduurd voordat de jongen uit het ei kropen, dus ik wacht nog een paar dagen. Echter het kan ook zo zijn dat ze weer 2 eieren bij de oude eieren hebben gelegd. Ik zal morgen eens kijken of ze er een nieuw ei bij hebben gelegd. 
 
 
27 april 2017
 
Het popje zit inmiddels alweer te broeden op 4 eitjes. Dat gaat nog wat onrustig, maar ze krijgen even geen eivoer meer. De man wordt er te bronstig van. De 2 jongen uit het eerste nest zitten er nog bij. Mogelijk dat ik hen in een later stadium verwijder en bij de andere jongen plaats. Vandaag heb ik de mannen en poppen gescheiden. De jongen die ik ga verkopen/ruilen zitten nu ook apart bij elkaar in een kooi. Er zijn er nog een aantal die op kleur moeten komen.
 
 
25 april 2017
 
En hetgeen waar ik al voor vreesde is gebeurd. De ouders hebben 3 eieren bij het jong gelegd. Het jong werd, 16 dagen oud,  vervolgens niet meer gevoed en sprong gisteravond tot 2 maal toe hongerig uit het nest. Tweemaal heb ik het teruggelegd in het nest. Helaas vond ik het vanmiddag koud en dood op het nest. 
 
Dit is een foto van gisteren toen het jong voor de eerste keer uit het nest was gesprongen. 
 
 
19 april 2017
 
Afgelopen zondag heb ik het jong geringd met ringnummer 042. Het wordt goed gevoed. Beide ouders zijn de dagen daarna, zoals ik gewend ben van de papegaaiamadine, overdag niet meer op het nest te vinden. Tot nu toe lijkt het dus goed te gaan. Hopelijk stellen de ouders een 3e ronde nog even uit totdat het jong definitief is uitgevlogen. 
 
 
11 april 2017
 
Vandaag vond ik 2 jongen op de bodem van de vlucht. Allebei koud en dood. Alle 4 de bevruchte eieren zijn uitgekomen. Helaas ligt er nu nog 1 levend jong in het nest. Echter ik vrees ook voor dit diertje, want mijn vogels brengen niet graag nesten groot van 'slechts' jong. De kans bestaat dat ze het jong grootbrengen en er weer eieren bijleggen. Of dat ze het jongen niet meer voeren en aan een nieuw legsel beginnen. Ik baal er enorm van, want het was pas mijn 2 nestje ooit met 5 eieren (wat enorm veel is voor de Coloria) en ook heb ik nog nooit meer dan 3 jongen per legsel op stok gekregen. 
 
 
9 april 2017
 
1 van de 3 uitgevlogen jong vond ik dood afgelopen week. Geen idee waaraan het is gestorven. Het was zelfstandig, zat prima in de veren, glanzende ogen, geen ziekteverschijnselen of een scherp borstbeen. Waarschijnlijk is het in het kunstgroen blijven steken of hard tegen het gaas gevlogen. 
 
In het nest lagen 5 eieren, waarvan 4 bevrucht. Daarvan er zijn er vanochtend 3 uitgekomen. 1 jong lag dood op de bodem van de kooi. Een ander ook met de eischaal nog om zijn lichaam. Dat leefde nog, heb ik ontdaan van de eierschaal, opgewarmd in mijn handen en teruggelegd bij het andere jong en de 2 eieren. Ik zal moeten hopen dat dit allemaal goed blijft gaan.
 
 
25 maart 2017
 
Met de 3 uitgevlogen jongen gaat het goed. Over een kleine week zijn zij zelfstandig. Waarschijnlijk gaat het om 2 mannen en een pop. 
 
De moeder (zwart) heeft op 22 maart het 1e ei van een nieuw legsel gelegd. Een 2e ei heb ik ook nog waargenomen. Het derde ei niet meer, omdat er sindsdien trouw wordt gebroed op het legsel. Op 7 of 8 april moeten de jongen gaan uitkomen. De 3 uitgevlogen jongen zouden een bedreiging kunnen vormen voor het nieuwe legsel, door in hun onhandigheid een gat in het ei te trappen of het onder te poepen. Echter ze zijn nog niet zelfstandig, dus kan ik ze nog niet uitvangen. Als ze zich netjes blijven gedragen mogen ze er tijdens het volledige proces bijblijven. Misschien gaan ze zelfs wel meevoeren. 
 
 
19 maart 2017
 
De drie koppels inclusief hun jongen zitten in de grote, donkere uitvliegkooi. De meesten vallen daardoor snel in de rui. Er zijn ook al een paar jongen helemaal door de rui heen. Deze ga ik binnenkort plaatsen in de broedkooien waarbij de geslachten worden gescheiden. 
 
Zwart x zonder... Dit is het enige koppel dat op dit moment nog actief is. De 3 jongen zijn afgelopen dinsdag, na 26 dagen, uitgevlogen. 2 van de 3 jongen hebben hun ring hun ring in het nest verloren. Dat is opmerkelijk, omdat ik toch iedere keer veel moeite moet doen om de ring om te krijgen. Het is mij dan ook een raadsel hoe zij deze toch weer weten te verwijderen. Drie dagen na het uitvliegen heb ik het nest verwijderd. Sinds gisteren hangt er weer een nieuw nestkastje waarin de man vrijwel direct een nest is gaan bouwen.  
 
Een foto van 1 van de 3 jongen...
 
 
5 maart 2017
 
Zilver x zwart... Deze vogels hebben inmiddels rust. 

Rood x roze... Van de 3 eieren zijn er uiteindelijk 2 jongen geboren. Op de dag dat ik de jongen wilde ringen vond ik 1 jong dood. Er zat kokosvezel om zijn poot gewikkeld. Hierdoor was het pootje afgestorven en het diertje uiteindelijk overleden. Het andere jong heb ik nog wel geringd, maar vond ik een dat later dood op het nest. Zoals zo vaak hebben de ouders geen interesse in een nest van 1 jong. Ook hier heb ik de kweek voor dit koppel gestopt. 

Zwart x zonder... Hier liggen 3 jongen in het nest en deze groeien wel als kool. Ze zijn inmiddels ruim 2 weken oud. Hier verwacht ik geen problemen meer. Deze zullen wel op stok komen. Al weet je het obv de laatste weken maar nooit. 
 
 
25 februari 2017
 
Vandaag is er 1 jong geboren van rood x roze. Een van de 3 eieren vond ik op de bodem van de kooi inclusief een dood en verdroogd jong. In het andere eitje zie ik al barstjes, dus ik verwacht dat hier in de komende uren wel een 2e jong uit het ei kruipt. 
 
 
24 februari 2017 
 
Vandaag de 3 jongen van zwart x zonder toch maar geringd.
 
 
23 februari 2017
 
Een dag na de vorige foto had 1 van de jongen van zilver x zwart een opgeblazen krop. Deze heb ik doorgeprikt. Daardoor kon de lucht ontsnappen. Helaas is het een dag later net als het andere jong toch overleden. Ik vond ze ijskoud, maar met een volle krop op het nest. Waarschijnlijk hebben de ouders de nestbezoekjes die ik moest doen om het jong te helpen niet erg gewaardeerd en 's nachts niet op de jongen durven zitten. Voor zilver x zwart zit het kweekseizoen er nu op. 
 
 
20 februari 2017
 
Zilver x zwart... De jongen in het nest doen het goed en zijn vandaag 5 en 6 dagen oud. 

Rood x roze... Komende vrijdag komen de jongen hier uit. Ik zie beide vogels nog nauwelijk buiten het nest, dus dat lijkt goed te gaan. Toch heb ik kunnen kijken en zag bij alle 3 eieren een vrucht. 

Zwart x zonder... Hier liggen 3 jongen in het nest. Ik hoor ze heel zachtjes roepen om voedsel. Dit nest kan ik niet bekijken, omdat de ouders er simpelweg niet af komen. 
 
Een fotootje van de 2 jongen van zilver x zwart
 
17 februari 2017
 
Zilver x zwart... Op 15 februari kroop het 2e jong uit het ei. De jongen zijn nog in leven en worden nu voornamelijk gevoed met eivoer waar ik alleen gewelde zaden en gemalen stuifmeelkorrels doorheen meng. 

Rood x roze... Zitten nog zeer vast te broeden. 

Zwart x zonder... Ook hier liggen jongen in het nest sinds gisteren. Zag aan het einde van de dag zeker 2 en misschien 3 lege eierdoppen op de bodem van de vlucht liggen.
 
 
14 februari 2017
 
Zilver x zwart... 2 van de 4 eieren waren bevrucht. In de middag is er 1 jong uit het ei gekropen. De luchtbevochtiger maakt overuren om het luchtvochtigheidspercentage rond de 55-60% te houden. Hoger krijg ik het niet. Gelukkig neemt de temperatuur de komende dagen weer wat toe waardoor de verwarming minder hard staat te loeien, waardoor de luchtbevochtiger het wat beter kan bijhouden. 

Rood x roze... 3 eitjes in het nest waarop nu wel netjes wordt gebroed. De eieren zouden ongeveer 24 februari moeten uitkomen, dus ik kan op dit moment nog maar weinig zeggen of de eieren bevrucht zijn. Volgend jaar zal ik ze in eerste instantie wel weer 2 nestkastjes aanbieden. Zodra ze een nest hebben gebouwd verwijder ik het lege nestkastje. Als het de jongen vervolgens zijn uitgevlogen verwijder ik het nestje na 3 dagen waarin de jongen zijn grootgebracht. Zo hebben de ouders de tijd om de jongen tot zelfstandigheid te brengen. Als je jongen eenmaal zelfstandig zijn, hang ik weer 2 nestkastjes op en begint het hele proces weer van vooraf aan. Hiermee voorkom ik dat de ouders, op het moment dat de jongen nog in het nest liggen, weer aan een nieuw nest gaan beginnen wat ze vervolgens weer verwaarlozen. 

Zwart x zonder... Hier zouden de jongen ongeveer donderdag uit het ei (3 stuks) moeten kruipen. Zijn zeer vast aan het broeden. Het nestje is toegankelijk, maar ik laat het volledig ongemoeid. Ik kan de eieren zien liggen, maar wil niet met een lampje allerlei capriolen gaan uithalen om te zien of ze bevrucht zijn. Ik merk het donderdag wel of ik kleintjes ipv eieren in het nest zie liggen. 

'Donkere' kooi... Er hebben zich geen nieuwe mannetjes meer gemeld. Onder een bepaalde hoek (licht) kan je de oor- en wangtekening bij de jonge mannetjes al zien. Daarbij krijg ik niet het idee dat er nog jonge mannetjes bijzitten. Kan mij natuurlijk altijd vergissen, maar dit is zoals ik het nu kan zien. Dat zou betekenen dat er tot nu toe 3 mannetjes en 4 popjes zijn grootgebracht. Het ervaren mannetje (geel) viel als eerste in de rui en had het zwaar te verduren, maar lijkt nu het ergste wel te hebben gehad. Het oudste jong (#31 en zonder) zit er nu volledig midden in en heeft zelfs geen staart meer. Zodra hij ook weer op kleur is en weer helemaal in zijn pluimpjes zit gaan hij en zijn vader als eerste naar een aparte mannen kooi.
 
 
10 februari 2017
 
Zilver x zwart...Van de 4 eieren zijn er zeker 2 bevrucht. De andere 2 lijken onbevrucht. En dat is jammer, want ik heb nog nooit een nest van 4 jongen gehad bij de coloria's.
 
Rood x roze... Nu de uitgevlogen jongen uit de kooi zijn verwijderd, hebben de ouders kennelijk weer de rust gevonden om rustig op hun legsel (3 eieren) te broeden. 
 
Zwart x zonder... Hier gaat het nog steeds prima. Ik zie ze bijna niet meer, want ze broeden veel samen op de 3 eieren.
 
De 'donkere' kooi... Naast de ouders is nu ook het oudste jong van dit jaar in de rui gevallen. 
 
 
7 februari 2017
 
Zilver x zwart... Het is de pop die het broeden op de 4 eieren voor haar rekening neemt. De man doet niet mee. Rond 15 februari moeten de eieren uitkomen. 

Rood x roze... Ze zijn bezig met het bouwen van een nieuw nest en dat is bijna af. Dit is het laatste nest voor dit koppel. Kijken of er binnenkort eieren in het nest liggen. 

Zwart x zonder... Dit koppel broedt zeer trouw. Zowel de man als de pop, in tegenstelling tot zilver x zwart, nemen het broeden voor hun rekening. Ze blijven nu zelfs zitten als er door mij wordt gevoerd. Hier heb ik de 'kip-datum' berekend op 16/17 februari. 

De 'donkere' kooi... Het jonge mannetje (paars) is duidelijk zeer actief aan het zingen. Het lijkt wel een kanarieman in broedstemming, want hij zingt de gehele dag door. Hij is dominant naar de anderen toe. Ook jaagt hij zijn broertje (wit) de gehele kooi door en 'paart' met hem als hij de jacht heeft voltooid. Het eerste jong en mannetje (zonder) zingt op dit moment niet meer. Hij begint nu echt in de rui te vallen. De rui die er bij zijn ouders echt flink inhakt. Vooral het mannetje (geel) heeft het zwaar te verduren. Het popje (rood) is iets later begonnen met ruien, maar lijkt de rui wat beter te verteren. De andere jonge vogels heb ik nog niet horen/zien zingen. Het jong met de oranje ring is zo goed als zeker een pop. De kleuren op de kop zijn niet zo fel als bij haar broers (wit en paars). Het is moeilijk zichtbaar, maar bij een bepaalde lichtval zie je een gloed van de toekomstige kop-tekening. Ook groen, lichtblauw en blauw heb ik nog niet horen zingen. Echter bij hen is het nog wat minder goed te zien, omdat de kleuren op de kop nog niet heel duidelijk zijn. Over 1 a 2 weken zou daar wel wat meer van te zien moeten zijn. Het gedrag van de jonge mannen lijkt ook wat anders dan dat van de jonge poppen. De mannen zijn veel drukker, begeven zich vaak hoog in de kooi en drukken de andere jongen man over de stok door zich groot te maken. De popjes scharrelen wat meer op de bodem van de kooi en lijken wat minder aanwezig. Zodra de mannen door de rui zijn, zet ik hen apart van de poppen. Dat zal over ongeveer 2 maanden zijn als ze volledig op kleur zijn.
 
 
5 februari 2017
 
Zilver x zwart... Er wordt nog steeds gebroed op de eieren. De man sloopte alleen het nest waar de pop op zit te broeden. Dat ging gelukkig niet met hele grote aantallen vezels, maar was wel iets om in de gaten te houden. Later heb ik besloten om de man nog wat extra nestmateriaal te geven, zodat hij het nest met rust laat en wat afleiding heeft. Hij steekt nu zijn energie in de bouw van een ander nestje. Hierdoor heeft de pop de kans rustig te broeden op de eieren. 

Rood x roze... Hier heb ik de 3 jongen, een dagje eerder dan gepland, uitgevangen en in de 'donkere' kooi bij de rest geplaatst. De diertjes hebben de volgende kleurringen om; #35 is lichtblauw, #36 heeft een blauwe en #37 een groene kleurring. Tevens heb ik het oude nest verwijderd. Man en pop paren wel, maar lieten het legsel in het nest volledig voor wat het is. Ze broeden niet. Vandaag heb ik de eieren verwijderd. Ook het nestkastje heb ik verwijderd en een andere opgehangen aan de andere kant van de kooi. Daar hebben ze het vorige nest met de jongen grootgebracht en voelen ze zich goed. Dat bleek wel, want de man is direct begonnen met de bouw van een nieuw nest. 

Zwart x zonder... Het is bij 3 eieren gebleven. Voor een koppel dat hun eerste legsel in het nest heeft liggen doen ze het uitstekend. Ze broeden zeer vast en voelen zich prettig in de vlucht. 

De 'donkere' kooi... Hier zitten ze nu met z'n 9-en in, de 7 jongen van dit jaar en het ervaren kweekkoppel. Dat is een prachtig gezicht. Er heeft zich opnieuw een mannetje aangediend naast het jong met de witte kleurring (#33); het jong met de paarse kleurring (#32). Hij zingt en bespringt andere vogels alsof hij aan het paren is. Dit nest heeft in ieder geval tot nu toe 2 mannetjes opgeleverd. Het andere diertje uit dit nest (was #34, maar heeft het ringetje in het nest verloren, dus alleen een oranje kleurring) heeft nog niet gezongen en is mogelijk/waarschijnlijk een popje. Ook het eerste jong van het jaar (#31, geen kleurring) is een mannetje. Hopelijk blijft de rest (oranje, #35, #36 en #37) stil, omdat ik anders wel heel veel mannen kweek dit jaar.
 
 
2 februari 2017
 

Zilver x zwart... 4 eieren in het nest inmiddels. Er wordt vast gebroed door man en/of pop. 4 eieren is een groot nest voor de coloria. Meestal zijn het er 3, een enkele keer 2 of zelfs 5. 

Rood x roze... Ook hier liggen 4 eieren in het nest. Ik heb echter niet het idee dat er vast gebroed wordt door de pop en/of man. Mogelijk is het te druk in de kooi door de uitgevlogen jongen. Ik ben bang dat ook dit legsel weer niets gaat worden. Zou toch jammer zijn. Bij dit koppel moet ik in de toekomst na het uitvliegen van de jongen het nestkastje verwijderen, zodat ze niet direct aan een nieuw nest kunnen beginnen. Ik heb geen idee hoe lang er al niet op de eitjes is gebroed en of dat überhaupt is gebeurd. Daarom heeft het naar mening ook geen zin om de eieren te verdelen over de 2 andere nesten. Zondag gaan de jongen eruit. Dan neem ik even de tijd om te besluiten wat ik doe. Stoppen of doorgaan. Zijn de eieren koud, dan zal ik deze verwijderen. Is er een vrucht te zien, dan laat ik ze nog even liggen. Mocht ik de eieren verwijderen, dan zit ik in dubio wat te doen. Zal ik de man en de pop dan nog een ronde laten doen of niet? 

Zwart x zonder... Hier liggen 3 eitjes in het nest. Het mannetje en popje broeden om de beurt keurig op de eieren. Tot nu toe komen ze er alleen beide af als ik tijdens het voeren het badhuis in de vlucht zet om er daarna snel weer op terug te keren. Al met al 11 eieren. Het experiment om met 2 nestkastjes te werken bevalt mij goed. Alleen ga ik een aanpassing doen. Als er een nest is gebouwd in 1 nestkastje, verwijder ik het ander. Na het broeden, opvoeden en uitvliegen van de jongen laat ik het nog 3 dagen hangen, zodat de jongen de eerste nachten nog kunnen doorbrengen op het nest. Dan verwijder ik ook dit nestkastje. De ouders hebben dan niet de mogelijkheid om aan een nieuw legsel te beginnen als de jongen nog in de kooi aanwezig zijn. Pas als deze jongen zelfstandig zijn en uitgevangen zal ik de 2 nestkastjes weer op hun plek hangen en begint het proces van voor af aan.

 
 
31 januari 2017
 
Zilver x zwart... 4 eieren in het nest inmiddels. Er wordt gebroed door man en pop. Al doet de laatste het meeste werk. 1 van beide blijft op het nest zelfs tijdens het voeren. 

Rood x roze... Vanochtend lagen er 3 eieren in het nest. De uitgevlogen jongen zorgen wel voor onrust. Als ik bij de kooi kom om te voeren razen ze alle kanten op. De ouder die dan op het nest zit komt er dan vanaf, dus kom ik er zo weinig mogelijk in de vogelkamer. Zondag vang ik de jongen uit en zou de rust weer wat moeten terug keren in de kooi voor beide ouders. 

Zwart x zonder... Hier ligt een 2e eitje in het nest.
 
 
30 januari 2017
 
Zilver x zwart... Gisteren heb ik kunnen kijken en toen lagen er 2 eieren in het nest, maar vandaag bleef de pop op het nest tijdens het voeren. Ze hebben waarschijnlijk inmiddels 3 eieren gelegd. 

Rood x roze... Ook dit popje had gisteren 2 eieren in het nest liggen. Vandaag zal ook zij waarschijnlijk een 3e ei hebben gelegd. Deze pop was nog wel van het nest vanochtend tijdens het voeren. Op een later tijdstip was zij niet meer in de kooi te vinden, maar op het nest. Hopelijk laten de uitgevlogen jongen het nest nu ook met rust. Zij eten nagenoeg zelfstandig, maar worden af en toe ook nog gevoerd door hun vader. Aan het einde van deze week (dan zo'n 40 dagen oud) zal ik hen uitvangen en verplaatsen naar de donkere kooi. Van de jongen heb ik er nog geen horen zingen. Soms hoor je op de leeftijd van 5-6 weken de eerste zangoefeningen. 

Zwart x zonder... Hier is het popje ook vaak op het nest te vinden en zag ik vandaag een 1e eitje liggen. Ze lopen allemaal lekker gelijk dit keer. De vorige keer bleef het bij 1 eitje op de bodem van de vlucht, dus hopelijk vindt ze nu wel de rust om een volledig legsel te produceren. 

De 'donkere' kooi... De jongen van zilver x zwart voelen zich op hun gemak. Zo zeer zelfs dat er een 2e mannetje (#33, wit) is opgestaan. Hij zingt en oefent nu ook regelmatig zijn deuntje. Bij een ander jong (#32 paars) heb ik sterke vermoedens dat het ook om een mannetje gaat. Dat komt door de eerste voorzichtige kleuring van de kop. Het eerste rood komt nu heel voorzichtig door en de grootte daarvan doet mij vermoeden dat dit een mannetje is. Dan zal hij de komende weken wel gaan zingen en anders zie ik het na de rui.
 
 
27 januari 2017
 
Zilver x zwart... Vandaag heb ik de jongen uitgevangen. Ze zijn nu 40 dagen oud. Dat heb ik vandaag gedaan, omdat ik dan toch altijd de kooien verschoon. Dat zorgt dan altijd voor onrust, dan hebben we dat ook gelijk maar gehad. De kleintjes krijgen een kleurring, zodat ik ze goed kan onderscheiden van de rest. Bij deze 3 jongen zit in ieder geval 1 mannetje dat ik al heb horen zingen. De jongen hebben de volgende gekleurde ringen gekregen: #32 paars, #33 wit en #34 is zijn of haar gesloten ring in het nest kwijt geraakt, maar heeft een oranje ringetje nu. De ouders kunnen dan verder met een nieuw nest.

Rood x roze... De 4 eieren waren steenkoud en heb ik helaas moeten verwijderen. Er was bij alle 4 een beginnende vrucht te zien, dus dat is jammer.. Met de 3 uitgevlogen jongen gaat het goed. Over een dag of 10 zijn ze volledig zelfstandig en zal ik ook hen uitvangen en voorzien van een kleurring. 

Zwart x zonder... Eindelijk na veel geklooi met nestmateriaal op de bodem van de vlucht hebben ze gekozen voor een nestkastje dat op ongeveer 1 meter van de bodem van de kooi hangt. In dat nest had ik al wat nestmateriaal gedaan. Als het ware een nest gevormd. Dat wordt nu afgemaakt. Zal mij benieuwen of ze snel eieren hebben. 

De 'donkere' kooi... Hierin zit het ervaren koppel en hun jonge zoon (#31 zonder kleurring). De man is reeds in de rui gevallen. Ze krijgen vandaag gezelschap van de 3 jongen van zilver x zwart. Het ervaren koppel kan de jonkies laten zien waar ze moeten zijn als het gaat om eten en drinken. Daarbij krijgen ze ook andere zaken (zang, gedrag etc) van de man en de pop mee die hen ook weer vormt. 
 
 
22 januari 2017
 
En dan verlies je in 1 nacht 3 jongen en misschien ook een legsel van 4 eieren...

Uiteindelijk zijn alle 3 de eieren gisteren van zilver x zwart allemaal uitgekomen na 17 dagen broeden. Dus ben ik tevreden gaan slapen. Alleen werd ik rond 5.00 uur gewekt, ik slaap gelukkig licht, door een vogel die in de kweekkamer (naast mijn slaapkamer) in het badhuis terecht gekomen was tijdens een nachtelijke 'vlucht'. Mogelijk is het diertje ergens van geschrokken en van de stok gevallen. En dan vliegen ze altijd richting het licht. En laat dat nu richting een nachtlampje zijn dat zich buiten de kooien bevindt. En dat terwijl de ze juist naar de andere kant moeten vliegen om uit het badhuis te komen. Dus ben ik mijn bed uitgestapt en heb het diertje zeiknat uit het badhuis kunnen redden. Echter er was al dusdanig veel onrust dat de pop (zwart) had besloten in paniek haar nest met jongen te verlaten. Datzelfde gold voor de pop (roze) die op een legsel van 4 eieren zat in de kooi eronder. Daarop heb ik besloten een grote lamp aan te doen op de kamer, zodat beide popjes hun weg weer richting het nest konden vinden en ben weer gaan slapen. Echter vanochtend vond ik 2 jongen van 1 dag oud dood op het nest en lag er 1 op de bodem van de kooi. Ook de pop (roze) die bovenop de 4 eieren zat is mogelijk niet meer teruggekeerd naar het nest. 
 
Het jong dat in het badhuis terecht was gekomen is nog in leven, maar ik heb de drie 1 dag oude jongen en mogelijk een legsel van 4 eieren verloren. Het legsel laat ik nog een paar dagen liggen om te zien of er stiekem toch nog op gebroed is en of er in de eieren toch nog een groei van jongen is waar te nemen. De komende dagen kan ik dat sowieso pas bekijken, omdat er pas 3-4 dagen echt vast werd gebroed op dit legsel.
 
 
21 januari 2017
 
Zilver x zwart... Na 17 dagen broeden!!!! zijn 2 van de 3 bevruchte eieren toch nog uitgekomen. Had er eigenlijk niet meer op gerekend. De 3 reeds uitgevlogen jongen blijven nog een week bij hun ouders. Dan vang ik ze uit, omdat ze dan 6 weken oud en zelfstandig zijn. 
 
Rood x roze... De 3 kleine luiaards zijn vandaag eindelijk uitgevlogen. Ook pas na 25 dagen, dus alles lijkt wat langer te duren. Tegelijkertijd wordt er ook nog gebroed op minimaal 3 eieren. 
 
Zwart x zonder... Het is eigenlijk rustig en er gebeurd weinig qua nestbouw. 
 
Foto van de volle kooien. 
 
 
18 januari 2017
 
Zilver x zwart... Vandaag of morgen moet hier de eieren uitkomen. De drie uitgevlogen jongen doen het goed. Ze worden steeds meer gedwongen om zelfstandig te eten. Dat doen ze nu voornamelijk van de trosgierts. Echter ik zie ze ook steeds vaker bij de klapbakjes waar het normale zaad in te vinden is. Dat kost alleen wat meer tijd om te pellen. Ook gaan ze al uitgebreid in bad. 
 
Rood x roze... De jongen moeten hier vandaag of morgen gaan uitvliegen. Sinds vandaag miste ik regelmatig 1 van beide ouder vogels. Ze zaten vaak in het nieuwe nestkastje, dus ik vermoede dat ze zaten te broeden op een nieuw legsel. Dus heb ik vandaag even gekeken. Er liggen inderdaad 3 eieren in het nestkastje.  Ze zijn dus begonnen met het broeden op de 3 eieren. 
 
Zwart x zonder... Gisteren vond ik een ei op de bodem van de vlucht. Zal je altijd zien. Heb je ze verhuisd naar de vlucht, omdat ze niets in de broedkooi deden krijg je binnen een week een ei op de grond. Er was nog geen nest gebouwd, dus de pop heeft het eitje maar op de bodem gelegd. Nu is het mannetje druk met het leggen van nestmateriaal op de plekvan de vlucht waar gisteren het ei is gelegd. Dat eitje heb ik verwijderd, maar hij blijft stug doorgaan op dezelfde plek. Daarom heb ik daar nu maar een nestkastje op de grond gezet. Kan het mij niet voorstellen dat ze hier een nest in gaan bouwen, maar toch je weet het niet bij dit koppel. 
 
 
15 januari 2017
 
Vandaag heb ik de man (geel) uit de vlucht gevangen en ondergebracht bij de zijn vorige pop (rood) en zijn zoon (#31). Zij krijgen vanaf nu rust. Dat hebben ze nodig, want ik ben te vroeg gestart met dit koppel waardoor de resultaten van geel x rood zijn tegengevallen. 
 
Het koppel zwart x zonder is naar de vlucht verhuisd. Hopelijk doet deze ruimte hen goed en gaan ze nu wel over tot voortplanting. Vanaf nu kweek ik verder met 3 koppels:
 
Zilver x zwart (broedkooi)
Rood x roze (broedkooi)
Zwart x zonder (vlucht)
 
Hopelijk kan ik binnenkort een nieuwe soort begroeten in mijn bestand. 
 
 
14 januari 2017
 
Vanmorgen was ik nog happy over het eerste eitje van het popje uit het koppel geel x geel. Even daarna poseerde ze nog voor onderstaande foto. Vanmiddag ging zij ineens hard achteruit en een half uurtje geleden vond ik haar dood. Ik vermoed dat het leggen van het ei te zwaar is geweest voor haar. Nou was het nooit het sterkste diertje en altijd een klein en zwak vogeltje. Echter ik had altijd een zwak voor haar, omdat ze zo enorm nieuwsgierig en niet bang was.

Het ei zal ik verwijderen. Ook de man zal ik uit de vlucht verwijderen. Hij mag gaan rusten bij zijn oude pop en zijn zoon. In de vlucht zal ik nu het koppel (zwart x zonder) de kans geven dat tot nu toe geen eieren heeft gelegd. Dat ga ik nu niet meer veranderen, maar dat zal ik morgenochtend doen, zodat de vogels een hele dag hebben om aan de nieuwe situatie te wennen. 
 
 
 
14 januari 2017
 
Geel x geel... En of het popje een dikke bips heeft... Het lijkt wel of ze 10 eieren kwijt moet. Ze heeft moeite de ongeveer 2 meter van de bodem van de vlucht naar de hoogste stok te overbruggen. Echter dit had ze eerder ook tijdens het trio-experiment en toen heeft dit ook geen eieren opgeleverd. Dus ik moet het even afwachten, maar ze is nu ook wat rustiger en lijkt het behoorlijk zwaar te hebben. Zou het persoonlijk toch wel een succesje vinden als dit popje (het aandoenlijke lelijke eendje) voor nageslacht weet te zorgen. Ze heeft last van een krom teentje, dus mogelijk dat dit bij de bevruchting een rol speelt. Al paart dit koppel eigenlijk alleen maar in het nest. Echter de man (misschien lag het ook wel aan zijn vorige pop) had veel onbevruchte eieren dit jaar.  
 
Zilver x zwart... De jongen doen het prima. Ze blijven keurig weg van het nest waarop hun moeder de gehele dag zit te broeden op 4 eieren. Wel slapen ze met z'n drieën dicht tegen elkaar aan voor de opening van dit nest. Verder komen ze niet, want dat krijgen ze een 'vriendelijk' tikje van hun moeder. Wel bewondering voor dit stel. De jongen worden keurig gevoed terwijl ze al weer op een volgend legsel aan het broeden zijn. Ik heb in het nest kunnen kijken tijdens het verschonen van de kooien. Wat ik kon zien was dat er zeer waarschijnlijk 3 en mogelijk zelfs 4 eieren bevrucht zijn. Rond 18 of 19 januari weet ik of de jongen uit het ei weten te komen.  
 
Rood x roze... Tijdens de schoonmaak ook hier in het 2e nest gekeken. Dit is helemaal af tot mijn grote verbazing. Ik heb nog geen eieren gevonden, maar mogelijk laten die niet lang meer op zich wachten. Het oude nest waarin de jongen zitten laat ik nu met rust, omdat ik niet wil dat ze er vervroegd uitspringen. Dat mogen ze komende donderdag of vrijdag zelf gaan doen. 
 
Zwart x zonder... Paringen ja, maar eieren nee. Ik moet wel geduld hebben met dit koppel. Waarschijnlijk ben ik te verwend geraakt door de andere koppels. Die kregen een nest en binnen no time was het nest af en een legsel. Maar goed er is al 1 stap gezet. In het begin weigerde de man überhaupt maar een achtervolging op de pop in te zetten. Dat is gelukkig al verbeterd met paringen tot gevolg. Dus hopelijk volgt de volgende stap, het leggen van eieren, snel. Ik ben wel aan het nadenken over hoe ik dat proces kan versnellen. Ik zou een ander nestkastje(s) kunnen ophangen om te zien of ze zij zich daar wat beter in voelen. Ook meen ik mij te herinneren dat in de deze kooi, die het laagst bij de grond zit van de 3, er nog nooit een jong is geboren. Ook kan ik nog overwegen om ze in de toekomst in een hoger gelegen kooi te plaatsen of hen de ruimte geven in de vlucht. 
Geel x geel... En of het popje een dikke bips heeft... Het lijkt wel of ze 10 eieren kwijt moet. Ze heeft moeite de ongeveer 2 meter van de bodem van de vlucht naar de hoogste stok te overbruggen. Echter dit had ze eerder ook tijdens het trio-experiment en toen heeft dit ook geen eieren opgeleverd. Dus ik moet het even afwachten, maar ze is nu ook wat rustiger en lijkt het behoorlijk zwaar te hebben. Zou het persoonlijk toch wel een succesje vinden als dit popje (het aandoenlijke lelijke eendje) voor nageslacht weet te zorgen. Ze heeft last van een krom teentje, dus mogelijk dat dit bij de bevruchting een rol speelt. Al paart dit koppel eigenlijk alleen maar in het nest. Echter de man (misschien lag het ook wel aan zijn vorige pop) had veel onbevruchte eieren dit jaar.  
 
Zilver x zwart... De jongen doen het prima. Ze blijven keurig weg van het nest waarop hun moeder de gehele dag zit te broeden op 4 eieren. Wel slapen ze met z'n drieën dicht tegen elkaar aan voor de opening van dit nest. Verder komen ze niet, want dat krijgen ze een 'vriendelijk' tikje van hun moeder. Wel bewondering voor dit stel. De jongen worden keurig gevoed terwijl ze al weer op een volgend legsel aan het broeden zijn. Ik heb in het nest kunnen kijken tijdens het verschonen van de kooien. Wat ik kon zien was dat er zeer waarschijnlijk 3 en mogelijk zelfs 4 eieren bevrucht zijn. Rond 18 of 19 januari weet ik of de jongen uit het ei weten te komen.  
 
Rood x roze... Tijdens de schoonmaak ook hier in het 2e nest gekeken. Dit is helemaal af tot mijn grote verbazing. Ik heb nog geen eieren gevonden, maar mogelijk laten die niet lang meer op zich wachten. Het oude nest waarin de jongen zitten laat ik nu met rust, omdat ik niet wil dat ze er vervroegd uitspringen. Dat mogen ze komende donderdag of vrijdag zelf gaan doen. 
 
Zwart x zonder... Paringen ja, maar eieren nee. Ik moet wel geduld hebben met dit koppel. Waarschijnlijk ben ik te verwend geraakt door de andere koppels. Die kregen een nest en binnen no time was het nest af en een legsel. Maar goed er is al 1 stap gezet. In het begin weigerde de man überhaupt maar een achtervolging op de pop in te zetten. Dat is gelukkig al verbeterd met paringen tot gevolg. Dus hopelijk volgt de volgende stap, het leggen van eieren, snel. Ik ben wel aan het nadenken over hoe ik dat proces kan versnellen. Ik zou een ander nestkastje(s) kunnen ophangen om te zien of ze zij zich daar wat beter in voelen. Ook meen ik mij te herinneren dat in de deze kooi, die het laagst bij de grond zit van de 3, er nog nooit een jong is geboren. Ook kan ik nog overwegen om ze in de toekomst in een hoger gelegen kooi te plaatsen of hen de ruimte geven in de vlucht.
 
Ook wat foto's...
Het eerste jong van dit jaar met zijn moeder in de 'donkere' kooi. 
 
Het popje (geel) in de vlucht. 
 
2 van de 3 jongen van zilver x zwart.
 
2 van de 3 jongen met hun vader (midden). 
 
Nogmaals de 2 jongen met hun vader. 
 
 
11 januari 2017
 
De 3 jongen (#32, 33 & 34) van zilver x zwart zijn uitgevlogen. Onderstaand een foto van 2 van de 3 met hun vader.
 
 
 
10 januari 2017 
 
Geel x geel... Het nest is zo goed als af. Man sleept met het nestmateriaal en de pop doet de inrichting van het nest. 
 
Zilver x zwart... Vandaag heeft het eerste jong zich buiten het nestkastje gemeld. Dat gaat altijd gepaard met onrustige ouders die voordoen hoe het jong naar de hoogste zitplaats kan komen. Dat is kennelijk gelukt, want ik heb het diertje daarna niet meer gezien. De komende dagen zullen zij zich wel wat meer en langer buiten hun vertrouwde donkere omgeving gaan laten zien. Dan zal ik ook weer wat foto's plaatsen. 
 
Rood x roze... Ook hier wordt gebouwd in het 2e nestkastje. De jongen die inmiddels 2 weken oud zijn, en in het andere nestkastje huizen doen het nog steeds prima. Man en pop zijn bijna niet meer, buiten de voederbeurten, op het oude nest te vinden. In mijn ogen zal het 2e nest binnenkort definitief worden betrokken door de pop. Dat vermoeden krijg ik, omdat het mannetje veel achter het popje aanjaagt.
 
Zwart x zonder... Hier heb ik een paring kunnen waarnemen waarbij de man zijn pop op bodem van de kooi te grazen namen. Hij jaagt haar op tot zij bijna niet meer kan, bijt zich vervolgens vast in de nek van de pop en paart met haar. Dat gebeurt eigenlijk maar zelden op deze manier, omdat de paring meestal in de het nestkastje plaatsvindt. Ben benieuwd of ik ook hier binnenkort een legsel mag begroeten. 
 
 
8 januari 2017
 
Geel x geel... Er wordt op dit moment driftig gebouwd aan een nieuw nest, dus deze koppeling lijkt te werken.
 
Zilver x zwart... Hier vliegen de jongen (# 32, 33 en 34) vandaag of morgen uit en wordt er keurig gebroed op een nieuw legsel in een 2e nestkastje. Hier moeten de jongen rond 18 of 19 januari uit het ei komen. 
 
Rood x roze... Ook hier gaat het prima. De jongen (# 35, 36 en 37) zijn inmiddels bijna 2 weken oud en openen een dezer dagen hun ogen en komen steeds beter in de veren te zitten. 
 
Zwart x zonder... Eindelijk laat de man zien wel over jachtinstinct te beschikken. Hij jaagt volop zijn popje. Hier heb ik net zoals ik dat sinds kort doe een 2e nestkastje aangeboden. De ervaring leert mij dat de ouder vogel vanaf de 8e dag niet veel meer aanwezig zijn op het nest, maar op zoek gaan naar een nieuw nest waarin zij een volgend legsel kunnen leggen. Voordeel hiervan is dat de jongen in het 1e nestkastje terugkeren en het nieuwe legsel niet verstoren. Bijkomend voordeel is dat de man druk is met het nieuwe nest en zijn popje met rust laat. 
 
Rust kooi... De pop bloeit helemaal op en de rust lijkt haar goed te doen. Het volwassen jong (#31) geniet van de ruime kooi en zoeft druk heen en weer om zijn vleugelspieren te oefenen. Zijn gele snavel is al bijna ingeruild voor een zwarte. Ik dacht dat ik het diertje, toen het nog in de vlucht zat, hoorde zingen. Echter sindsdien heb ik het diertje niet meer gehoord, dus misschien is het toch een popje. De komende weken zal wel meer duidelijkheid geven met betrekking tot het geslacht.  
 
Ik heb het al eerder gezegd dat de coloria's geen monogame vogels zijn. Je kan ze vrij makkelijk koppelen aan een nieuwe partner. Als de omstandigheden goed zijn is de drang om zich voor te planten groter dan de keuze voor 1 vaste partner voor het leven. 
 
 
6 januari 2017
 
Geel x rood... Hier werd het 2e jong ook niet meer gevoed en vond ik dood. Ik heb daarop het oudste jong (#31) en de pop (rood) uitgevangen en hen in de 'donkere' kooi geplaatst. Ze mogen nu rusten ruien en op kleur komen. De man (geel) heb ik inmiddels gekoppeld aan het oudste popje van het trio (geel).
 
Ik kweek nu dus met 4 koppels:
geel x geel (nieuwe koppeling)
zilver x zwart 
rood x roze
zwart x zonder (overgebleven van het trio en mogen nu als koppel proberen)
 
 
4 januari 2017
 
De beste wensen voor 2017!
 
Geel x rood... Het ging uiteindelijk om een nest van 4 eieren. Daarvan bleken er 2 bevrucht, zodat er op 1 januari 2 jongen uit het ei kropen. Echter op 2 januari vond ik 1 van de jongen op de grond van de vlucht. Dat kan om een aantal redenen zijn. Het diertje is ziek en wordt door de ouders verwijderd, de ouders krijgen te veel eiwitten binnen en willen zo snel mogelijk aan een nieuw nest beginnen of het volwassen jong is zo onhandig geweest en heeft het diertje mee van het nest genomen. Daarbij is het nestje in een nestkastje gebouwd met een lage drempel, waardoor de bodem nagenoeg even hoog is als de ingang van het nest. 
 
Het uit het nest geworpen jong was nog in leven, dus ik heb het in mijn handen opgewarmd en weer teruggelegd. Niet veel later lag het voor de tweede keer op de grond. Opnieuw heb ik het diertje weer in het nest gedaan. De volgende ochtend vond ik geen jong op de vloer, dus heb ik in het nest gekeken. Hier lag 1 dood jong en 1 levend jong. Dat laatste jong is nog steeds in leven en wordt keurig door de ouders gevoerd. 
 
Zilver x zwart... De jongen (geringd 32, 33 en 34) gaan goed en zijn inmiddels bijna zover dat ze uitvliegen. Dat zal rond 8 januari zijn. In de tussentijd hebben de ouders in een ander nestkastje, waarin ze eerder al een nest hadden gebouwd, weer 3 eieren gelegd. Waarop ze vandaag, 4 januari, zijn begonnen met het vaste broeden. Het mooie hiervan is dat de uitgevlogen jongen een eigen plek hebben en het nieuwe legsel niet verstoren.
 
Rood x roze... Hier heb ik de 3 jongen gisteren kunnen ringen (nrs 35, 36 en 37). Ze zijn inmiddels zo'n 8 dagen oud. Over een kleine week hang ik ook hier een 2e nestkastje op, zodat de ouders rustig aan een nieuw legsel kunnen beginnen en ook de uitgevlogen jongen uit de eerste ronde straks hun eigen plekje hebben en het 2e legsel zo min mogelijk hoeven te verstoren.
 
Zwart x zonder/geel... Hier gebeurt weinig. Ik houd de vogels in conditie en wacht totdat er straks weer kooien vrij zijn waarin ik hen kan koppelen aan andere vogels in mijn bestand. Dat zal begin februari zijn.
 
Het gaat dusdanig goed dat ik misschien straks moet besluiten om de kweek vroegtijdig  te stoppen, omdat ik teveel jongen kweek en geen ruimte meer heb om ze allemaal te huisvesten. Dat zou een mooi luxe probleem zijn!
 
 
27 december 2016
 
Geel x rood... De kleuren staan voor de kleurringen die de koppels om hebben (man x pop). De ouders broeden nog steeds zeer vast. Het jong is inmiddels 39 dagen oud en is de enige die ik 's ochtends in de vlucht zie. Het diertje is inmiddels geheel zelfstandig, maar ik laat het gewoon bij de ouders zitten zodat het het gehele broedproces en het grootbrengen van de jongen van dichtbij kan meemaken. Zou het enorm leuk vinden als het diertje straks ook gaat meevoeren bij zijn broertjes en zusjes. Rondom 31 december moeten deze jongen uit het ei kruipen. Sinds vandaag staat het badhuisje weer in de vlucht. Dat haal ik als de jongen op het punt staan om uit te vliegen altijd weg, omdat ik niet wil dat ze verdrinken in het bad. 

Zilver x zwart... De 3 jongen zijn inmiddels geringd. Dat was weer, door omstandigheden, pas op de 8e dag. En het was weer wrikken met die kleine ringetjes en pootjes. Maar goed het is uiteindelijk weer gelukt en we zijn nu weer 2 dagen verder, dus alles lijkt goed te gaan. Ze zullen nu ongeveer voor het eerst hun oogjes open doen. Ik hoor ze nu ook zachtjes als ze worden gevoed. 

Rood x roze... Eigenlijk had ik het 3e ei/jong opgegeven, omdat het 3e ei een paar dagen later is gelegd dan de 2 eerste eieren. Ze zouden moeten uitkomen op de 24 of 25. Tijdens het verschonen van de laden waren beide ouders van het nest en vond ik eischalen op de bodem. Ook in dit nest liggen inmiddels 3 jongen én ze zijn allemaal vandaag uit het ei gekropen, dus even groot. 

Zwart x zonder/geel... Gisteren weer even in het nest gekeken, maar nog geen ontwikkeling te melden. Ze hebben nog een maand en dan beëindig ik het experiment met het trio. Het ervaren koppel is dan klaar met het 4e nest, dus dan krijgt de pop rust. Aangezien ik dit jaar bij dit koppel wat last heb gehad van onbevruchte eieren hebben ze weinig bekjes hoeven te voeden. Daarom durf ik de ervaren kweekman (geel) wel in te zetten en te koppelen aan het oude popje (ook geel).
 
Al met al is het kweekseizoen van het ervaren koppel wat tegengevallen door het hoge aantal onbevruchte eieren. Mogelijk ben ik iets te snel gestart met dit koppel en had ik een maand moeten wachten. Tot nu toe 1 jong, maar hopelijk is het 4e nest een lekker vol nest. Ze zullen niet het aantal jongen van vorig jaar gaan halen; te weten 7. Echter de nieuwe jonge koppels doen het tot nu toe uitstekend. Deze zijn net begonnen waarbij alle eieren ook allemaal bevrucht zijn (op de 1e ronde na). We zijn pas halverwege en ik heb nu al het totaal van het aantal jongen van vorig jaar gehaald. Het belooft een leuk kweekseizoen te gaan worden...
 
 
18 december 2016
 
Met het jong gaat het nog steeds goed en is inmiddels 30 dagen oud. Ik heb het idee dat de ouders inmiddels een nieuw legsel hebben gelegd in een ander nestkastje en dat ze begonnen zijn met het broeden op de eieren sinds een dag of 2.
 
Bij zilver x zwart zijn vandaag alle 3 de jongen uit het ei gekropen. Daar kwam ik achter toen ik de laden van de kooi aan het verschonen was en op de bodem een aantal stukken eierschaal aantrof. Aangezien beide ouders even van het nest kwamen heb ik in het nest kunnen kijken. Daarin lagen 3 roze kleintjes. Het wordt nu spannend of ze de jongen ook daadwerkelijk gaan voeden. Ze blijven er in ieder geval bovenop zitten. 
 
De 2 eieren die in het nest van rood x roze liggen zijn er inmiddels 3 geworden. Ik kan mij haast niet voorstellen dat de pop een paar dagen heeft overgeslagen, dus ik vermoed dat ze met een nieuw legsel zijn begonnen. Als ik de mogelijkheid krijg om de komende dagen in het nest te kijken, dan zouden er meer dan 3 eieren in het nest moeten liggen om die theorie te bevestigen.
 
Het trio (zwart x zonder/geel) en dan vooral de pop met de gele kleurring zit wel veel op het nest, maar de laaste nestcontroles leverde nog geen eieren op. Dus ik wacht hier gewoon rustig af of er wat gaat gebeuren. Mocht het lang zo blijven, dan kan ik besluiten om de pop zonder een kleurring uit de kooi te verwijderen. Dat zal ik overwegen op het moment dat het jong uit de vlucht zelfstandig is. Dan kan ik het popje gebruiken als gids naar de voedsel en drinkbakjes in de nieuwe kooi. 
 
 
13 december 2016
 
Het eerste jong van het jaar...
 
 
10 december 2016
 
Het jong is vandaag 22 dagen oud en springt morgen als het 23 dagen oud is waarschijnlijk uit het nest. Dat hebben al mijn jonge coloria's gedaan. Sinds vandaag ligt er wat trosgierst op de bodem. Dat nemen de jongen vrij makkelijk op, omdat het makkelijk pelbare zaden zijn. Het legsel dat door de ouders (geel x rood) bij het jong hebben gelegd heb ik opgegeven. Wel was de man bezig om wat kokosvezel in een ander nestkastje aan te brengen. Daarop heb ik hem meer kokosvezel aangeboden en heeft hij vervolgens binnen 2 dagen een nieuw nest gemaakt. In eerste instantie dacht ik dat hij lukraak wat vezels in het nestje had gestopt, omdat ik de ingang niet kon zien. Deze blijkt echter volledig naar beneden gericht. Dat heb ik bog niet eerder meegemaakt. Over een paar dagen zal in dit nestje wel een nieuw legsel worden gelegd. Hopelijk is dat wat groter dan 1 jong, zodat de man lekker druk is en geen tijd overheeft om de pop op te jagen en met haar te paren.
 
Hieronder een foto van het nest met de verborgen ingang...
 
Het koppel zilver x zwart zit inmiddels te broeden op 3 eieren. Het eerste ei is gelegd op 1 december. In eerste instantie dacht ik bij een snelle check dat het legsel volledig onbevrucht was. Vandaag heb ik met een lampje gekeken en vermoed ik dat alle eieren weleens bevrucht kunnen zijn. Rond 19 december moeten de eieren uitkomen. 
 
Rood x roze heeft inmiddels 2 of 3 eieren in een nestkastje gelegd. Het eerste ei is gelegd op 8 december. Op 9 december heb ik nogmaals gekeken en lag er geen ei. Op 10 december lag er wel een 2 ei. Mogelijk dat ze een dag over heeft geslagen of dat ze eieren later op de dag heeft gelegd. Op dit moment zit de man en/of de pop regelmatig op het nest. De eventuele jongen moeten gaan uitkomen rond 26 december. 
 
En dan het trio (zwart x zonder/geel). Bij hen heb ik nog geen ei aangetroffen. Het is heel moeilijk te zien, omdat zij hun nestje in een tralie-nestkastje hebben gebouwd. Het dak kan ik niet omhoog draaien om in het nest te kijken. Dit nest moet ik van het voorfront halen om het goed te kunnen zien of via de zijkant als ik wat nestmateriaal opzij duw. 
 
Spannende tijden...
 
 
3 december 2016
 
Het jong is op dit moment 15 dagen oud en heeft zijn ogen geopend. Het zit mij nieuwsgierig aan te kijken als ik in het nest kijk. Daar liggen inmiddels oom weer 3 nieuwe eieren. Volgens mijn berekeningen moeten deze uitkomen als het jong uitvliegt. Echter ik heb niet het idee dat de pop en/of de man (geel x rood) geinteresseerd zijn in dit legsel. Mogelijk houden zij mij voor de gek en komen ze steeds van het nest als ik de kamer betreed. 
 
Bij het jonge koppel (zilver x zwart) is het eerste legsel volledig verloren gegaan. Een eerste ei werd nog in het nestkastje gelegd. Een tweede en derde vanaf de stok. Dit was slechts te zien door een grote plas eigeel op de bodem van de kooi. Na een week heb ik ook het ei uit het nestkastje gehaald, omdat zij niet van plan leken om te gaan broeden. Een week later heeft de pop opnieuw 2 eieren gelegd in het nestkastje. Zij verlaat het nest als ik de kamer betreed. 
 
Dan heb ik ook de overige vogels gekoppeld. Het gaat om een koppel en een trio van 1 man en 2 poppen. Hier heb ik afgelopen dagen al groen aan het voorfront bevestigd zodat de vogels zich wat meer beschermd voelen en waarin ik het nestkastje kan 'verstoppen'. Vandaag zijn de nestkastjes opgehangen. En wat schetst mijn verbazing. Het koppel (rood x roze) is een uur later al begonnen met het bouwen van het nest. Daarnaast zijn ook hier weer wilde jachtpartijen van de man die achter de pop aanzit. Ook bij het trio (zwart x geel/zonder kleurring) zijn de eerste stukjes gebleekte cocos reeds in 1 van de 2 nestjes gelegd. Ook hier heeft zich een koppel gevormd. De man heeft in eerste instantie gekozen voor de pop zonder kleurring. Mogelijk dat als zij in de toekomst zit te broeden dat hij wat afleiding zoekt bij de andere pop. Als hij geen interesse heeft voor deze pop, dan zet ik mogelijk mijn ervaren kweekman (geel) nog tegen deze pop. Daarmee kan ik dan mijn ervaren kweekpop (rood) wat rust geven. 
 
Alle koppels zijn nu gekoppeld, dus het wordt weer spannend de komende weken/maanden. 
 
 
24 november 2016
 
Er ligt 1 jong in het nest van het ervaren koppel en dat is inmiddels 6 dagen oud. Het wordt tot nu toe goed gevoerd. Wat mij niet bevalt is dat de man en pop voornamelijk in de ochtend gezamenlijk van het nest zijn. Daarna volgen weer wilde jachtpartijen van de man op de pop. Hopelijk beginnen ze niet aan een nieuw nest. Ik moet dus oppassen met een teveel aan eiwitten. Het jong heeft het nodig op dit moment, maar de man wordt er duidelijk te hitsig van. En ik heb het levende (diepvries) voedsel nog niet eens aangeboden. Hij heeft kennelijk bij een te klein nest teveel tijd over om zich druk te maken over de verkeerde zaken. Misschien dat ik daarom de komende dagen het eivoer wat terugbreng of helemaal niet verstrek, maar alleen geweekte zaden. Kijk het nog even aan, omdat de pop nu weer keurig bovenop het jong zit. 

Toen ik vanochtend aan het voeren was zag ik dat de pop van het jonge koppel van het 'oude' nest vloog. Opmerkelijk, omdat zij de afgelopen dagen heel druk bezig zijn geweest met de bouw aan het nieuwe nest dat ik hen had aangeboden aan de andere zijde van de kooi. Ik had het idee dat zij zich hier mogelijk wat prettiger voelde, omdat zij 's nachts ook aan deze kant van de kooi sliepen. Dus even in het nest gekeken... Ja hoor mijn ogen laten mij nog steeds niet in de steek, want de pop had de laatste dagen een dikke bips. Het eerste ei is gelegd. Ben benieuwd of de pop de komende dagen de andere eitjes in hetzelfde nest legt en of ze overgaan tot broeden. Zeker, omdat de man natuurbroed is en de pop dat waarschijnlijk niet is. Maar goed de eerste stap, een ei in het nest van dit jonge koppel, is daar. 
 
Wordt vervolgd...
 
 
18 november 2016
 
Het eerste nestje, bij het ervaren koppel (geel x rood), van het jaar is op niets uitgelopen. Slechts 1 eitje dat bevrucht was is niet uitgekomen. Dat was niet het begin waarop ik had gehoopt. Een kleine week later lagen er weer 3 eitjes in het nest. Na ongeveer 14-15 broeden heb ik, op een moment dat het beide ouders van het nest waren, kunnen zien dat er 1 jong is geboren. De andere 2 eitjes zijn ook bevrucht, dus hopelijk vliegen over drie weken de eerste drie jongen van het jaar uit. 
 
Het jonge koppel (zilver x zwart) dat sinds oktober in de broedkooi over een nestkastje beschikt heeft tot deze week geleden niets gedaan. Aangezien ik ze wat dik vond heb ik ze op dieet gezet, dus nog 1x per week eivoer. Wel ben ik tarwekiemolie door het zaad blijven mengen. Alleen heb ik de luchtvochtigheid van 60 naar 64% verhoogd. En sinds die ingreep jaagt de man nu regelmatig op de pop. Hij is dus duidelijk in broedstemming (aan het raken). Echter ik heb nog geen paringen waargenomen. Bij dit koppel wacht ik het rustig af. Het mannetje van dit koppel is een eigen natuurbroed jong. De pop is geruild en waarschijnlijk onder de meeuwen grootgebracht. 
 
Bij aanvang van dit seizoen heb ik wat kleine wijzigingen doorgevoerd in de verzorging. Daarvan zal ik op korte termijn wat foto's maken en deze onder 'Verzorging' de aanpassingen laten zien en beschrijven. 
 
 
20 oktober 2016
 
Het ouder koppel van vorig jaar heb ik gekoppeld begin oktober en in de vlucht gezet. Ze hadden binnen een week het nest af en binnen 10 dagen lag er een eerste ei. Dat zijn er in totaal 3 geworden die op 21 of 22 oktober zouden moeten uitkomen. Een paar dagen voordat de eieren uit moesten komen heb ik ze gecheckt op bevruchting. Van de 3 eieren bleken er nog maar 2 in het nest te liggen. 1 ei was onbevrucht en 1 leek bevrucht te zijn. Het zal mij benieuwen of ze dat ene jong willen groot brengen. Meestal levert dat wat problemen op. 
 
Tevens heb ik half oktober een jong koppel apart gezet in een broedkooi. Het nest was binnen een week af. Echter hier heb ik nog geen eieren mogen vinden. Het zou het eerste koppel zijn waar ik geen eieren van krijg. Ik geef het niet direct op, maar heb eventueel nog een popje uit 2014 achter de hand. Zij zit echter op dit moment in de rui. 
 
Op de onderstaande foto zie je het jonge koppel in de broedkooi.
 
Een verandering aan de vlucht ten opzichte van vorig jaar. Ik heb het nestkastje nu aan de buitenkant opgehangen. Hier zitten de ouders nu de laatste dagen te broeden op hopelijk 1 bevrucht ei. 
 
Een close up van het half open nestkastje, dat ik gebruik, hangend aan de draad. 
 
 
18 september 2016 
 
Eindelijk staat het kweekseizoen weer voor de deur. De aanpak is hetzelfde als het vorige jaar dat aardig verliep.  De vogels hebben de afgelopen maanden rust gehad en zij zijn allemaal goed door de rui gekomen. Alleen de moeder pop van vorig jaar heeft nog een paar kleine ruipuntjes op haar kop. Echter die heeft ze al 3 maanden, dus die zullen wel niet helemaal verdwijnen. Zij was ook degene die het meest behoefte had aan rust na een lang kweekseizoen. 
 
Op dit moment zitten de mannen nog gescheiden van de poppen in een aparte kooi. Het voedselaanbod was vrij karig de afgelopen maanden. Elke dag de Blattnermengeling voor papegaaiamdines, 2 maal per week een stukje groenvoer en ook 2 maal per week een beetje eivoer zonder extra's. Nu heb ik inmiddels weer de tarwekiemolie toegevoegd aan het zaadmengsel. De komende weken zal ik ga ik het eivoer weer wat verrijken met gewelde zaden en de luchtvochtigheid opvoeren naar ongeveer 65-70%. 
 
De komende weken al ik nog een aantal kleine aanpassingen doen aan de vlucht, zodat ik de nestkastjes aan de buitenkant van de vlucht kan hangen, waardoor ik makkelijker bij de nesten van de vogels kan komen en er niet meer in hoef te gaan staan om de inhoud te bekijken. In de vlucht komt het ouder koppel van vorig jaar te zitten. Mijn verwachting is dat ze het ook dit seizoen wel weer goed gaan doen en makkleijk zullen zorgen voor nageslacht. Bij de nieuw samengestelde jonge paren wordt dat wat spannender, maar ik heb goede hoop dat ook zij goede resultaten gaan behalen.
 
Wordt vervolgd...
 
 
28 mei 2016
 
Vandaag alle mannen in één kooi gedaan en ook alle poppen zitten bij elkaar. Vantevoren nog even de kooien een poetsbeurt gegeven, zodat alle vogels in een schone kooi de rustperiode kunnen doorkomen. Op dit moment beschik ik over 4 mannen  en 5 poppen. Bij de mannen heb ik 1 man van 2015 en 3 mannen van 2016. Twee hiervan zijn natuurbroed, waarvan 1 eigen kweek. Bij de poppen heb ik 1 pop van 2014, 1 van 2015 en 3 van 2016. 2 van deze poppen zijn natuurbroed gekweekt en eigen kweek. 
 
De planning voor het komende seizoen ziet er als volgt uit:
 
start oktober 2016 man (2015, geel) x pop (2015, rood). 
Dit is het bewezen koppel.
 
start november 2016 man (2016, zilver) x pop (2016, zwart). 
Natuurbroed (eigen kweek) x pleegouders.
 
start januari 2016 man (2016, rood) x pop (2016, roze). 
Natuurbroed x natuurbroed (eigen kweek).
 
start januari 2016 man (2016, zwart) x pop (2016, geen). 
Pleegouders x natuurbroed (eigen kweek).
 
De pop uit 2014 (geel) kan ik eventueel nog inzetten tegen een man die niet klikt met de pop die ik vantevoren het meest passend voor hen vind. Daarbij heb ik rekening gehouden met de onverwantschap, de geboortemaand en of het natuurbroed/pleegouders is. 
 
 
 
 
Instellingen
 
 
 

Hier kun je schuiven en slepen met nieuwe inhoud of reeds bestaande inhoud verplaatsen.

Hulp nodig met starten Klik hier