Kweken

Voeding

Na de rustperiode blijf ik het eivoer 'slechts' 2 maal per week verstrekken. Wel meng ik tarwekiemolie door de zaden. Dit zorgt voor broeddrift. Ook tijdens het broeden 2 maal eivoer per week. In sommige gevallen, als de man te driftig is, krijgen ze geen eivoer. Als er jongen zijn krijgen ze elke dag volop eivoer. Daar meng ik gewelde zaden door. Zelf geef ik geen levend voer of uir de diepvries. 

Je zou kunnen overwegen om gedurende de rust en  ruiperiode minder badwater te verstrekken en naar de kweekperiode toe de frequentie op te voeren. Dat doe ik niet, omdat de papegaai amadines echt dol zijn op het nemen van een bad en ik ze dat niet wil onthouden. Ze komen echt zeiknat uit het badhuis en hebben echt de tijd nodig om op te drogen. 

Verlichting

Mijn verlichting staat het gehele jaar om 15 uur ingesteld. Echter na de kweek stel ik de intensiteit van licht in op 70% in plaats van 100%. Naar de kweek toe schroef ik de intensiteit ook in stappen omhoog naar 100%. Je merkt nu aan de vogels dat je nog actiever worden en de mannen meer gaan zingen.

Nestkastjes

Papegaai amadines zijn holenbroeders. Veel kwekers maken gebruik van de nestkastjes die ook voor Gouldamadines worden ingezet. Bij mij gebruiken ze die ook, maar ook kiezen ze voor het half-open nestkastje of het tralienestkastje dat ook voor Kanaries wordt gebruikt. 

Nestmateriaal

Altijd als ik bij de kweker vogels overneem vraag ik hem of haar op welk nestmateriaal de vogels zijn grootgebracht. Je ziet dan vaak dat ze dit eerder zullen accepteren dan iets anders. Bij mij maken ze bijvoorbeeld vaak gebruik van gebleekte cocos ipv de ongebleekte variant. Ook stoppen ze graag sisal vezels, jute, katoen en mos in hun nestkastjes. Daar worden nesten van gevormd waarbij de bovenkant uitsteekt als een soort afdakje en het beschikt over een kleine opening.